گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان


دومین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، یکم آذرماه با حضور 29 نهاد و موسسه، در بنیاد سعدی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر رضامراد صحرایی، مشاور رییس بنیاد سعدی در امر آموزش و پژوهش با بیان خبر بالا گفت: در این گردهمایی یک روزه در کنار موسسه ها و نهادهای فعال داخلی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، میهمانانی از چند کشور دیگر نیز حضور خواهند داشت.

صحرایی با اشاره به حضور 24 موسسه فعال در امر آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در اولین گردهمایی در سال گذشته، گفت: در حاشیه گردهمایی سال گذشته، نمایشگاهی جانبی نیز از فعالیت این موسسه ها و نهادها برای شناسایی بهتر و بیشتر یکدیگر برپا شده بود.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این گردهمایی، تعامل بیشتر بین دستگاه ها در راستای اتحاد، انسجام و یک سو کردن فعالیت های آموزش زبان فارسی در خارج ازکشور است، تصریح کرد: به طور تقریبی و براساس تجربه و تحقیقاتی که صورت گرفت، بیش از 70 درصد این موسسات از کارهای یکدیگر اطلاع نداشته اند و برگزاری اولین گردهمایی در سال گذشته موجب شد تا از ظرفیت های یکدیگر آگاه شوند و خوشبختانه منجر به شروع کارهای مشترک شد.

مشاور رییس بنیاد سعدی در امر آموزش و پژوهش، برگزاری دومین گردهمایی را با هدف روشن تر و ملوس تر شدن و همچنین ایجاد تمرکز بر برخی فعالیت های اجرایی عنوان کرد و افزود: امسال پنج موسسه جدید به جمع موسسه های ایرانی اضافه شده که به تازگی مورد شناسایی قرار گرفته اند.

وی درباره دیگر تفاوت گردهمایی امسال نسبت به سال گذشته گفت: در این گردهمایی، دبیرخانه دائمی در بنیاد سعدی راه‌اندازی می شود و یک کارشناس به طور دائم برای رصد فعالیت های مشترک و هم افزایی بین دستگاه ها در خدمت این مجموعه قرار خواهد گرفت.

صحرایی ادامه داد: یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهم گردهمایی امسال، بیان مهمترین اقدامات سال گذشته و پیش­رو برای سال آینده هر دستگاهی در مدت زمان مشخص است.

وی اعلام کرد: درصدد هستیم در سال های آتی یک گردهمایی مستقل برای کل موسسات خارج از کشور یا دانشگاه هایی که موسسات خارجی به آنها وابسته هستند، برگزار کنیم.

صحرایی در ادامه گفت: کتابچه ای تحت عنوان شناسنامه موسسه های فعال در زبان فارسی و غیر فارسی زبانان سال گذشته به انتشار رسیده است که بر اساس آن موسساتی که در اجرای اقدام های اساسی و کلیدی، توانایی همکاری مشترک دارند، معرفی شده اند. امسال نیز یکی از دستاوردهای گردهمایی، برنامه ریزی برای کارهای مشترک خواهد بود و چاپ دوم این کتابچه با عنایت به ظرفیت ها و فعالان جدیدی که به جمع ما اضافه شده اند، تکمیل تر می شود.

مشاور رییس بنیاد سعدی در امر آموزش و پژوهش اظهار کرد: بنیاد سعدی ضمن اینکه اطلاعات مورد نیاز کشورها و مخاطبین مختلف را در اختیار اعضای گردهمایی قرار می دهد، سه کار ویژه خواهد داشت تا همه بتوانند از ظرفیت های یکدیگر بهره برداری کنند.

وی افزود: «تولید منابع اصیل و معتبر در چارچوب نظریه های نوین علمی با تنوعی که مورد انتظار است» یکی از این فعالیت هاست چراکه به طور طبیعی منابع بنیاد سعدی عمومی ترین منبع خواهد بود. البته برخی از موسسات به منابع خیلی خاص نیاز دارند، بنیاد سعدی در ابتدا از منابع عمومی کار را آغاز می کند، سپس به سراغ منابع خاص می رود. از جمله کتاب های «مینا» در چهار جلد، کتاب «واژه» در پنج جلد، کتاب «خواندن» در سه جلد، کتاب «ایرانشناسی» در سه جلد و بخشی از کتاب های دو زبانه است که در اختیار این دوستان قرار خواهد گرفت تا بتوانند متناسب با مخاطبین خود از آن بهره ببرند.

صحرایی درباره دومین فعالیت بنیاد سعدی گفت: بنیاد سعدی از نظر مرکز ملی فضای مجازی، متولی برنامه ریزی برای زبان فارسی در بستر وب و در حال مجازی شدن است، در حقیقت متناسب با راهکاری که در بین سیاست ها و راهکارهای کلان توسعه زبان و خط فارسی در فضای مجازی به تصویب مرکز ملی فضای مجازی رسیده، از چند دستگاه دعوت می شود تا با هم این کار را شروع کنیم. تلاش ما این است تا در روز گردهمایی این کار را هم پیش ببریم.

مشاور رییس بنیاد سعدی در امر آموزش و پژوهش، سومین کار ویژه بنیاد سعدی را «تولید آزمون های استاندارد و علمی» برای خدمات دهی به تمامی دستگاه ها عنوان کرد و یادآور شد: بحث آزمون های زبان فارسی بسیار حرفه ای و از ظرایف خاصی برخوردار است. بنابراین تمرکز ما بر روی دو آزمون مهم و اصلی «بسندگی» و «تعیین سطح زبان فارسی» است که در تلاش هستیم این آزمون را در روزهای آتی به صورت «پی وی تی» و «ای وی تی» برگزار کنیم.

صحرایی در معرفی این آزمون ها گفت: آزمون های «پی وی تی» کاغذی و به صورت کتبی برگزار می شوند، به عبارتی دیگر افراد در این آزمون ها برای شناسایی سطح زبان فارسی شان شرکت می کنند و پس از این آزمون مدرک معتبر بین المللی خواهند گرفت اما آزمون های «ای وی تی» در فضای وب و به صورت اینترنتی برگزار می شود و شرکت کنندگان در این آزمون هم مدرک معتبر از بنیاد سعدی دریافت خواهند کرد. آزمون های تعیین سطح نیز آزمون هایی هستند که در آغاز هر دوره آموزشی مورد نیاز است تا مخاطب از نظر سطح توانایی زبانی، شناسایی شود زیرا با این روش می توان متناسب با سطح، نیاز، هدف و سایر مختصاتی که باید در مورد یک زبان آموز بدانیم درس را برای او طراحی کرد.

وی مهمترین دستاورد اولین گردهمایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان را که یکم آذر 93 برگزار شد، «انسجام، همدلی و برنامه ریزی توام با شناخت نسبت به عملکرد سایر موسسات» برشمرد و افزود: خروجی این گردهمایی کتابی در زمینه شناسایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی به خارجیان و غیر فارسی زبانان در خارج از ایران و ایرانی­‌های خارج از کشور شد که نام هر موسسه، مشخصات نماینده آن و کارهایی که به سرانجام رسانده‌­اند در آن گنجانده شده است.

مشاور رییس بنیاد سعدی در امر آموزش و پژوهش افزود: از سال گذشته تا کنون تقریبا اکثر حاضرین در اولین گردهمایی، فعالیتی را بدون پرسش از یکدیگر جهت کسب تجارب، آغاز نمی کنند تا موازی کاری در این راستا صورت نگیرد. به طور نمونه یکی از موسسات اعلام کرده بود که ظرفیت اسکان 300 نفر در شمال کشور دارا است تا موسسات دیگر نیز از این ظرفیت بهره مند شوند و همین طور صدا و سیما نیز که یکی از فعالان حاضر در این گردهمایی است، اعلام کرده است که امکاناتی برای تولید فایل های صوتی منابع آموزشی ارائه خواهد داد. برخی از دستگاه های پژوهش محور نیز در فعالیت های مربوط به زبان فارسی کمک می کنند.

صحرایی به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه ریزی فرهنگی اشاره کرد و گفت: در هر صورت بنیاد سعدی به عنوان مولود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شناخته می شود و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که امور را متناسب با ظرفیت کشور، امکانات، اهداف و سیاست ها سامان دهد. نقش بنیاد سعدی نیز ایجاد این سامان بین موسسه ها و نهادهای فعال در امر آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است. علیرغم عمر کوتاه بنیاد سعدی، در این موضوع کم توفیق نبودیم. البته راه دراز و کار بسیار است.

وی تصریح کرد: اگر تنها یک علامت سوال برای هر اقدام و موضوع کاری جدید گذاشته شود و متناسب با آن، پرسیده شود که دیگران درباره آن موضوع چه کرده اند، کار بزرگی را به سرانجام رسانده ایم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آموزش بی نظیر زبان فارسی کنکور دکتر یکتا موسسه ونوس