سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خرید مرغ مازاد از تشکل‌ها به قیمت 6500 تومان/ واردات نهاده‌های دامی انحصاری نیست


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، موضوع دلالان و واسطه‌ها بلای جان صنعت مرغداری، با حضور حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی و ابوالفضل حاج‌اکبری تولید‌کننده مرغ در گفت‌وگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این برنامه حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقش وزارت جهاد کشاورزی در نظارت بر بازار مرغ چگونه است و با توجه به اینکه قیمت مرغ را دلالان تعیین می‌کنند، وزارت جهاد چه نقشی را در این زمینه و کنترل این موضوع ایفا می‌کند،‌ اظهار داشت: وزارت جهاد برآورد اولیه‌ای را در مورد نیاز کشور به مرغ انجام می‌دهد و طبیعتاً بر اساس همان برآورد نظرمان را به استان‌ها اعلام می‌کنیم.

وی افزود: تشکل مرکزی مرغداران این موضوع را در زمینه تنظیم بازار پذیرفته و با ورود قدرتمند به این قضیه سعی می‌کند، تا آن چیزی را که مورد نیاز کشور است، تأمین کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بنابر این بر اساس برنامه‌ای که پیش‌بینی می‌شود محصول مازاد هم صادر و مدیریت می‌شود.

رکنی تصریح کرد: تشکل مرکزی مرغداران با ارتباط با کل استان‌ها نیاز به مرغ را در کشور به صورت مستمر رصد می‌کند.

وی افزود: برآوردی که ما داریم حاصل تجربه 10 ساله است و خطای آن بسیار پایین است.

رکنی در پاسخ به این سوال وقتی که بازار مرغ با مازاد تولید مواجه است، حاکی از آن است که برآورد وزارت جهاد اشتباه بوده است، تصریح کرد: تولید بر اساس میزان جوجه‌ریزی انجام می‌شود و مقدار جوجه‌ریزی بر اساس اعلام ما توسط تشکل‌ها در استان‌ها مدیریت می‌شود.

وی بیان داشت: هر زمان که جوجه‌ریزی دچار نوسان شود و طول دوره پروش بنا به هر علتی افزایش یابد، میزان تولید را دچار نوسان می‌کند، بنابر این در این شرایط تولید با مازاد ممکن است مواجه شود و وزارت جهاد کشاورزی هم از طریق شرکت پشتیبانی امور دام با ورود به بازار به هر میزان که لازم باشد، در راستای تنظیم بازار خرید انجام می‌دهد.

رکنی در پاسخ به این سؤال که قیمت تضمینی برای خرید مرغ وجود دارد و اگر وجود دارد، چرا رعایت نمی‌شود، گفت: مرغ جزء اقلام پروتئینی است که مشمول قیمت‌گذاری دولت نیست.

وی گفت: برای مرغ قیمت تضمینی وجود ندارد، یعنی قیمت تضمینی به آن معنا که در بودجه پیش‌بینی شود و بر اساس آن خرید انجام شود، نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی اظهار داشت: اگر چه قیمت تضمینی برای خرید مرغ وجود ندارد، اما می‌تواند قیمت یا خرید تضمینی برای این کالا اتفاق افتد و پتانسیل آن برای همه اقلام وجود دارد.

وی گفت:‌ اجرای قیمت تضمینی برای خرید مرغ در یکی از استان‌ها به شکل آزمایشی انجام می‌شود.

رکنی تصریح کرد:‌در این رابطه یک برنامه حمایتی توسط وزارت جهاد کشاورزی و به دستور وزیر برای حمایت از مرغداران در حال انجام است.

وی افزود: بودجه خرید تضمینی باید از سال قبل مشخص شود.

رکنی تصریح کرد: بنابر این شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار، مرغ تولیدی مازاد را از تشکل‌ها با قیمت 6500 تومان خریداری می‌کند.

وی افزود: مطابق نامه‌ای که به استان‌های محتلف توسط پشتیبانی امور دام ارسال شده است، اولویت تحویل مرغ به این شرکت برای خریداری توسط تشکل‌ها و زنجیره‌ها است، یعنی خود تشکل‌ها مرغ زنده را خریداری و در کشتارگاه‌ها فرآوری آن را انجام می‌دهند و بعد با قیمت 6500 تومان به شرکت پشتیبانی امور دام می‌فروشند.

وی افزود: اگر قرار باشد، مرغ زنده به قیمت منطقی فروخته شود، این قیمت باید بین 3800 تومان تا 4100 تومان باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طی یک ماه گذشته برای تنظیم بازار مرغ 20 هزار تن مرغ مازاد از تشکل‌ها در سراسر کشور خریداری شده است.

وی افزود:‌وقتی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید مازاد مرغ اقدام می‌کند، تشکل‌ها باید با ورود به این امر منافع صنف خودشان را حفظ کنند.

رکنی تصریح کرد:‌ دولت با تمام فشارها و کمبودها منابعی را به این امر اختصاص می‌دهد، بنابر این تشکل‌ها باید برای حفظ منابع مرغدار با خرید مرغ به قیمت منطقی در استان اقدام به این کار کنند.

وی بیان داشت: برخی از استان‌ها مثل مازندران در یک ماه اخیر خرید خوبی داشته‌اند و شرکت پشتیبانی امور دام هم مرغ را در صورت داشتن شرایط استاندارد از جمله سایز مناسب مرغ را با قیمت 4 هزار تومان خریداری کرده است.

وی بیان داشت: البته در بعضی از جاها ممکن است تولید‌کننده یا تشکل برای فروش مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام ورود مستقیم نداشته باشد و با مباشرت فروش خود به شخص حقیقی و یا حقوقی این کار را انجام دهد که طبیعتا در صورت چنین اقدامی منافع تولید‌کننده حفظ نمی‌شود.

* واردات نهاده‌های دامی انحصاری نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایا واردات نهاده‌های دامی انحصاری است، اظهار داشت:‌ با این موضوع مخالفم‌، در دو سال گذشته اتفاقاتی که در زمینه تأمین نهاده‌های دامی افتاده است، بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی افزود: اولین اقدامی که وزارت جهاد کشاورزی در دولت فعلی انجام داد، این بود که رقابت وسیعی در تأمین و تسهیل نهاده‌ها ایجاد کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خوشبختانه این موضوع خیلی جواب داد، به طوری که از همه تشکل‌ها دعوت کردیم و به آنها اعلام شد که برای واردات نهاده‌های دامی در اولویت قرار دارید، بنابر این همه شرکت‌ها، افراد حقیقی و حقوقی که توان واردات نهاده‌های دامی را داشتند، به فراگیری فراخواندیم و در نتیجه با افزایش رقابت در تأمین واردات نهاده‌ها در قیمت‌ها کاهش داشتیم.

رکنی در مورد صادرات مرغ اظهار داشت: سال گذشته 150 هزار تن مرغ و تخم‌مرغ صادر شد.

وی افزود: امسال هم برنامه صادراتی روند افزایشی دارد و بنای ما این است که با صادرات مرغ و تخم‌مرغ فرصت ارزآوری برای کشور را فراهم کنیم.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/JHIAR0


ویدیو مرتبط :
کاهش نهاده های دامی