اقتصاد دانش بنیان مهمترین راه توسعه‌ ماست


رئیس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بومی در راستای توسعه بیش از پیش استان یزد، گفت: تبدیل شدن به قطب فناوری علمی در سطح بین‌المللی از جمله اولویت‌های جدی پارک علم و فناوری یزد است.

"داریوش پورسراجیان" در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه یزد،‌ با اشاره به عدم توازن شدید بین منابع توسعه‌ای در استان یزد به عنوان مهمترین چالش یزد، اظهار کرد: کسب رتبه نخست در امتحانات کنکور دانشگاه‌ها طی 20 سال متوالی نشانه‌ی ظرفیت بالای استان یزد در حوزه منابع انسانی و علمی است.

وی اقتصاد دانش بنیان و تمرکز بر توسعه فرهنگ فناوری را مهمترین راه توسعه‌ی استان دانست و بیان کرد: تبدیل شدن به قطب فناوری علمی در سطح بین‌المللی با استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای‌، از جمله برنامه‌های در دستور کار پارک علم و فناوری یزد در سال جدید است.

پورسراجیان با اشاره به فعالیت 187 موسسه در پارک علم و فناوری یزد، گفت: موسسات مستقر در پارک علم و فناوری یزد در رشته‌های برق و الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی‌های نو، زیست فناوری، مدیریت و علوم انسانی، عمران، معماری و نساجی فعالیت می‌کنند.

وی راه‌اندازی نخستین مرکز رشد تخصصی حوزه IT کشور را از جمله اقدامات شاخص پارک علم و فناوری یزد عنوان کرد و ادامه داد: تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار،‌ آموزش الکترونیک‌،‌ شبکه و اطلاع رسانی،‌ اتوماسیون صنعتی و امنیت شبکه از جمله فعالیت‌های مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

رئیس پارک علم و فناوری یزد همچنین افتتاح نخستین مرکز رشد بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک را از دیگر اقدامات این پارک دانست و خاطرنشان کرد: تحقیق و پژوهش‌های در مورد رشته‌های بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی،‌ شیمی،‌ مهندسی شیمی و پلیمر،‌ کشاورزی،‌ محیط زیست و گیاهان دارویی،‌ معدن و متالوژی،‌ کاشی و سرامیک و نساجی از جمله فعالیت‌های مرکز رشد بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک یزد است.

وی با اشاره به نقش پارک علم و فناوری در رفع نیاز داخلی و صادرات فناوری، افزود: انجام طرح‌های تحقیقاتی، توسعه‌ای و تولید محصولات بومی دانش‌بنیان را از دیگر اقدامات پارک علم و فناوری یزد در راستای توسعه بیش از پیش اقتصادی استان یزد است.

پورسراجیان با اشاره به راه‌اندازی سیزدهمین فن بازار منطقه‌ای کشور در استان یزد، گفت: نخستین فن‌بازار منطقه‌ای با تولیت پارک علم و فناوری، سال گذشته فعالیت خود را با هدف تجمیع،‌ تسهیل و تسریع تبادلات اقتصاد دانش محور در یزد آغاز کرده است.

این مقام مسئول در پایان نیز با اشاره به نقش اقتصاد مبتنی بر دانش در تحقق اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال برای بیش از یکهزار و 400 فارغ التحصیل دانشگاهی و مراکز آموزش عالی‌ از جمله ویژگی‌های شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری یزد است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اقتصاد دانش بنیان، یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی