ماجرای اردک آبی چه بود؟


justify;padding: 10px;"> سایت خبری سلامت آنلاین نوشت: کسب و کار مراکز تهیه غذا و رستوران ها در تهران و شهرستان ها حسابی گرم است و برخی گردانندگان این مشاغل نیز با گرفتن مبالغی گزاف البته غذاهای متنوع و رنگارنگی به مشتریان خود عرضه می کنند، اما غیر منصفانه است که در چنین رستوران های گرانقیمتی مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و غیر بهداشتی به مردم عرضه شود.

 رستوران اردک آبی که در مرکز تجاری تندیس تجریش واقع شده یکی ازاین رستوران هاست که از سال ۱۳۸۴ افتتاح شده و منوی گرانقیمتی دارد و البته مشتریانی پرو پا قرص. اما حالا خبر رسیده این رستوران به دلیل استفاده از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته با حکم قضایی پلمب شده است.

مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شمیرانات در گفت و گو با سلامت آنلاین گفته است در بازرسی مشترک دادسرای ناحیه ۱۹ جرایم پزشکی و واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شمیرانات، چندین نمونه از محصولات غذایی این رستوران به آزمایشگاه تخصصی منتقل شد و پس از بررسی های کارشناسی دقیق، معلوم شد که سه نمونه از غذاهای این رستوران بویژه سالاد و سبزیجات آن دچار آلودگی میکروبی است.

با نگاهی به نرخ صبحانه و ناهار و شام اردک آبی در می یابیم گردانندگان این رستوران اعیانی با این تخلف، نهایت بی انصافی را در حق مشتریان خود انجام داده اند.

بر اساس این گزارش، نرخ بوفه صبحانه سرد شامل انواع نان و شیرینی‌های متنوع ایرانی و فرنگی به همراه شیر، آب پرتقال، آب معدنی، آبمیوه روز، شیر کاکائو، چای و قهوه ، ۲۲ هزارو ۵۰۰ تومان است. همچنین نرخ بوفه صبحانه گرم ۲۷هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ بوفه صبحانه سرد و گرم ۴۰ هزار تومان است .

در رستوران اردک آبی نرخ بوفه کامل ناهار و شام هم۷۰ هزار تومان است و علاوه بر این مشتریان باید ۷ در صد مالیات و ۹ درصد سرویس را به این قیمت ها اضافه کنند. بر این اساس با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت یک خانواده ۴ نفره برای خوردن یک وعده ناهار یا شام در اردک آبی باید حدود ۴۰۰ هزار تومان بپردازد.

رستوران داران و پیتزافروشان صادق می گویند اگر از مواد غذایی بسیار سالم و تولید روز استفاده کنند ، باز هم بیش از نیمی از هزینه برای صاحب رستوران سود خالص دارد.

حال تصور کنید در چنین رستورانی از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته استفاده شود، خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.

اردک آبی فقط یک نمونه بدشانس مراکز تهیه غذا و رستوران است ، ولی اگر سری به چلوکبابی های بین راهی و ساندویچ فروشی های بالا و پایین شهر بزنید متوجه خواهید شد در این مراکز حداقل های بهداشتی هم رعایت نمی شود و این معضل همیشه بوده است .

مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو می گویند مگر می شود به تعداد هر واحد صنفی و ساندویچی و آبمیوه گیری و ... بازرس گذاشت، درست هم می گویند چنین امکانی اصولا وجود ندارد، بالای سر هر واحد تولید مواد غذایی و آشپزخانه و کترینگ نمی توان بازرس گذاشت، نمی توان به مردم هم گفت بیرون از خانه غذا نخورید، بنابراین راه چاره چیست؟ بیدار شدن وجدان تولیدکنندگان و رستوران داران از یک سو وحساسیت خود مردم از سوی دیگر و البته افزایش بازرسی های رندوم و سرزده و برخورد جدی با متخلفان و جریمه های سنگین بازدارنده که متخلفان احساس کنند برایشان نمی صرفد تخلف کنند . منطقی هم هست، بازی با سلامت مردم هزینه سنگین دارد.


ویدیو مرتبط :
کمک اسب های آبی به جوجه اردک