نمایندگان می‌توانند سرنوشت محیط زیست را رقم بزنند


یک فعال محیط زیست خوزستان گفت: نمایندگانی که شناخت درستی از محیط زیست و شرایط خوزستان داشته باشند، می‌توانند سرنوشت محیط زیست را رقم بزنند.

هژیر کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به تاثیر مشارکت مردم در انتخابات بر محیط زیست استان اظهار کرد: مهمترین موضوع در انتخابات این است که نیروهایی را حمایت و پشتیبانی کنیم که درک و فهم درستی از شرایط موجود محیط زیست استان خوزستان داشته باشند. همچنین اینکه اکنون خوزستان در بدترین شرایط محیط زیستی به سر می‌برد و این شرایط نیازمند تدوین یک برنامه جامع ملی برای خارج شدن از وضع موجود است.

وی ادامه داد: نمایندگانی که شناخت درستی از محیط زیست، مفاهیم آن و شرایط خوزستان داشته باشند، می‌توانند به بهبود وضعیت محیط زیست کمک کرده و سرنوشت محیط زیست استان را رقم بزنند.

این فعال محیط زیست خوزستان افزود: در هر صورت شرکت در انتخابات یک وظیفه دینی و ملی است و بدون توجه به گزینه‌هایی که در میدان است باید در انتخابات شرکت کرد.

وی با اشاره به حضور 18 نماینده از خوزستان در مجلس، عنوان کرد: نمایندگان استان می‌توانند هر طرحی در راستای بهبود وضعیت محیط زیست خوزستان را برای تصویب به مجلس ببرند.

کیانی با اشاره به طرح صندوق غرامت‌های محیط زیست خوزستان که مورد وفاق همه سازمان‌های مردم‌نهاد کشور بود، بیان کرد: در این طرح که اساسنامه آن از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد تدوین و به نمایندگان پیشین داده شد، متاسفانه هیچ یک از 18 نماینده خوزستان در مجلس باوری به موضوع محیط زیست نداشته و شاید فهم درستی نیز از شرایط بحرانی محیط زیست خوزستان نداشتند.

وی ادامه داد: در حالی که طرح صندوق غرامت‌های محیط زیستی خوزستان می‌توانست شرایطی را ایجاد کند که محیط زیست بحران‌زده و شخم‌خورده استان خوزستان نه تنها حفظ شود، بلکه با وجود آن می‌شد به احیا بخش‌های آسیب‌دیده که به دلیل رفتار نادرست و توسعه یک‌جانبه‌نگرانه دولت‌ها به وجود آمده است، امیدوار بود.

این فعال محیط زیست خوزستان گفت: شرکت در انتخابات با توجه به شرایط خوزستان و نیز کشور، لازم است. با شرکت در انتخابات علاوه بر مطالبه‌گری‌های بحق و قانونی، اجتماعی و اقتصادی، باید به جای خالی گفتمان جدیدی تحت عنوان مطالبه‌گری و پرسش‌گری محیط زیست مبتنی بر فرموده‌های تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز توجه کرد.

وی ادامه داد: لازم است حول سیاست‌های کلی و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک گفتمان جدید تحت عنوان مطالبه‌گری و پرسش‌گری محیط زیست شکل گیرد تا بتوان مطالبه‌گری را برای دوره‌های بعد نیز داشت. همچنین با اصلاح قوانین، وضع قوانین جدید و اصلاح ساختار حقوقی پیرامون محیط زیست، شاید یک جهش در شرایط فعلی محیط زیست خوزستان و کشور ایجاد شود.

کیانی عنوان کرد: مطالبه‌گری و پرسش‌گری محیط زیست مبتنی بر فرموده‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر بتواند با یک تکیه‌گاه و پشتوانه به یک مطالبه محیط زیستی تبدیل شود، قطعا دولت‌ها نیز مجبور خواهند بود آن را بپذیرند و تسلیم خواست عمومی شوند و همچنین رفتارهای خود را در حوزه بهره‌برداری از منابع کشور، اصلاح کنند تا خوزستان دیگر شاهد شرایط فعلی نباشد.

وی با بیان این‌که تالاب‌های خوزستان به شدت در حال وارد شدن به یک بحران جدی هستند، اظهار کرد: سلامت و معیشت مردم در خوزستان در حوزه تالاب‌ها رو به نابودی است. در موضوع آب نیز یک مدیریت ناکارآمد و نادرست و یک‌جانبه‌نگر در حوزه سدسازی و پروژه‌های انتقال آب وجود داشت که عواقب آن را همه کشور متحمل شده‌اند و مردم شاهد آسیب رفتارهای نادرست دولت‌ها در بحث مدیریت منابع آب از جمله سرشاخه‌ها و سدسازی‌های بی رویه و همچنین سد گتوند هستند.

این فعال محیط زیست خوزستان گفت: مطالبه‌گری و پرسش‌گری محیط زیستی می‌تواند نقطه امیدی برای مردم و کشور باشد تا بتوان رفتار دولت‌ها را با محیط زیست اصلاح کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سرنوشت بطریهای پلاستیكی در محیط زیست - خوب،بد،زشت؟