سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آغاز عملیات‌های مخفیانه آمریکا در عراق از چند ماه گذشته


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرده است که استقرار مجدد 300 «مستشار» نظامی آمریکایی در عراق به مفهوم بازگشت این نظامیان به عملیات‌های نظامی و رزمی نیست.

اما چندین نفر از نیروهای نظامی کردستان عراق «پیشمرگه»، به روزنامه انگلیسی «گاردین» اعلام کرده‌اند که نظامیان آمریکایی چندین ماه است که در جنگ زمینی مخفیانه مشارکت دارند.

در ماه ژوئن، اوباما اعلام یک تغییر بزرگ در راهبرد خود در مقابله با تکفیری‌های داعش اعلام کرد.

واشنگتن اعلام کرد که به منظور مبارزه با داعش در صدد استقرار مجدد 300 مستشار نظامی در عراق است ولی تأکید کرد که این مستشاران نظامی بعنوان نیروی رزمی نیستند و در عملیات نظامی مشارکت ندارند.

نیروهای پیشمرگه به روزنامه انگلیسی «گاردین» اعلام کردند که برخلاف آنچه که اوباما اعلام کردند که دقیقاً کاری که مستشاران آمریکایی در عراق انجام می‌دهند، شرکت در نبردها و مبارزه است.

«کاروان حماة تاتا» یکی از داوطلبان پیشمرگه به گاردین گفت: «آنها (مستشاران آمریکایی) مبارزه می‌کنند و حتی قبل از پیشمرگه وارد نبرد شده‌اند. آنها به هیچ کس اجازه نمی‌دهند از آنها عکس بگیرند اما خودشان از همه عکس می‌گیرند».

وی همچنین ویدئویی را در اختیار گاردین قرار داد که ظاهراً نظامیان آمریکایی را نشان می‌داد که در کنار نیروهای کرد نبرد می‌کردند و بقیه نیروهای پیشمرگه تصاویر و کلیپ‌های ویدئویی ارائه دادند که پرسنل آمریکایی را نشان می‌داد که به صورت فعالانه در عملیات رزمی مشارکت داشتند.

یکی از ویدئوها، نظامیان آمریکایی را در حالی نشان می‌داد که در نزدیکی شهر «کرکوک»، مخفیگاه مسلسل را اداره می‌کردند و برخی از نیروهای پیشمرگه اعلام کردند که نیروهای آمریکایی در عملیات بازپس‌گیری  دو روستای کرکوک مشارکت داشتند. گزارشهایی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد تک تیراندازهای آمریکایی جایگزین کردها شدند.

یکی از فرماندهان ارشد پیشمرگه به گاردین گفت: «در ماه فوریه، برای اولین بار، چهار تک تیرانداز آمریکایی به جنوب کرکوک آمدند زیرا ما چندین نفر از نیروهای پیشمرگه را به تک تیراندازهای داعش از دست داده بودیم. مسئله خنده‌داری که هم‌اکنون اینجا وجود دارد این است که هیچ نیروی زمینی (آمریکایی) وجود ندارد تنها به واسطه اینکه تمامی آنها کفش ورزشی به پا کرده‌اند».

علیرغم آنکه شواهدی درباره مشارکت مشارکت مستشاران آمریکایی در عملیات رزمی عراق وجود دارد، پنتاگون همچنان رد می‌کند که نیروهای آمریکایی در عملیاتی غیر از مشاوره و مأموریت‌های پشتیبانی شرکت دارند.

فرمانده مرکزی آمریکا در بغداد در واکنش به این خبر به گاردین گفت: «هیچ نیروی آمریکا یا نیروهای عملیات ویژه در هیچ یک از این رخدادهایی که شما لیست کردید، مشارکت ندارند. همانطور که فرماندهان ارشد آمریکا دائماً اعلام کرده‌اند، آمریکا در مأموریت رزمی مشارکت ندارند».

طبق این گزارش، این اظهارات فرمانده مرکزی آمریکا در تضاد با اعترافات پرسنل عالیرتبه پنتاگون است. ماه گذشته میلادی، «جاشوا ویلر» یکی از فرماندهان ارشد آمریکایی در حین عملیات حمله به پایگاه داعش کشته شد.

«استیو وارن» سخنگوی پنتاگون در آن زمان به خبرنگاران گفت: «ما در مبارزه هستیم. منظورم این است که این یک منطقه جنگی است. جنگ در عراق ادامه دارد و ما اینجا هستیم و جنگ ما را فرا گرفته است».

حتی، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا اعتراف کرد که ویلر در نبرد کشته شده است و به شبکه ان بی سی گفت: «این یک نبرد است و امور پیچیده است».

پایگاه اینترنتی اسپوتنیک با اشاره به این گزارش نوشت، در حالیکه دولت اوباما در صدد اعزام 50 مستشار نیروی ویژه آمریکا به سوریه است، دلیلی ندارد که نخواهیم باور کنیم که این پرسنل آمریکایی در عملیات‌های نبرد مشترک در سوریه شرکت نداشته باشند.

انتهای پیام/ص

http://fna.ir/J8KHLK


ویدیو مرتبط :
آغاز عملیات آزادسازی استان الانبار عراق