فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



خروجی مسابقات باید بیش از یک نفر باشد/ بعد از مسابقات به دنبال تلاوت مردم‌پسند هستم نه داور‌پسند


 خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: حامد ولیزاده از قاریان اهل ارومیه است که در سی‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم موفق به کسب رتبه ممتاز شد.

ولیزاده با کسب بالاترین نمره به عنوان اولین شرکت‌کننده‌ای است که مقام ممتاز را از رقابت‌ها کسب کرد و یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای اعزام به مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

در ادامه گفت‌وگوی فارس با این قاری ممتاز قرآن کریم تقدیم می‌شود.

سلام و تشکر از اینکه به ما وقت دادید.

در ابتدا کمی از خودتان بگویید.

حامد ولی‌زاده هستم، متولد 1367 ارومیه، دانشجوی مقطع کارشناس ارشد رشته مدیریت دولتی و هم‌اکنون به عنوان تکنسین فوریت‌های پزشکی مشغول کار هستم.

 

 

اولین استادم برادرم است

چه شد به سمت تلاوت قرآن رفتید؟

من از زمانی که به یاد دارم تلاوت می‌کردم، برادر بزرگم بابک استاد اصلی من است، وی من را به جلسات قرآن می‌برد و خودش فنون تلاوت را به من می‌آموخت. به جز برادرم در محضر اساتید دیگر شهر ارومیه مانند مرحوم عباسی، محمد میرقلنج، رسول سلیمانی، مصطفی صولتی، حسن حسین‌زاده، مجید عیاری، صمد محمدپور و علیرضا عیوضی کسب فیض کردم. در تهران هم در جلسه استاد احمد ابوالقاسمی و محمد‌حسین سبزعلی شرکت کردم.

از تألیفات برخی اساتید استفاده کرده و خود را شاگرد آنها می‌دانم

البته برای ارتقای فنون تلاوت از آثار اساتیدی مانند غلامرضا شاه میوه اصفهانی، محمدرضا ستودنیا، سیدمحسن موسوی‌بلده استفاده کردم و به نوعی خودم را شاگرد این عزیزان هم می‌دانم.

 

 

حضور در مسابقات را از کی آغاز کردید؟

از سال 1379 و از دوران راهنمایی در مسابقات دانش‌آموزی شرکت کردم آن سال مرحوم اربابی داور مسابقات بود و من مقام اول را کسب کردم. به یاد دارم استاد اربابی من را صدا زد و گفت: تو استعداد خوبی در تلاوت‌داری و اگر تلاش کنی حتماً بهترین قاری می‌شوی. این صحبت‌ استاد اربابی بسیار به من روحیه و انرژی داد و هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم. حدود سن 16، 17 سالگی صدایم دچار تغییر و تحول شد و این اتفاق باعث شد چند سال را از دست بدهم. اما از سال 88 دوباره به روزهای اوج بازگشتم و در همین سال مقام اول جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را کسب کردم. سال 89 مقام اول مسابقات بین‌المللی دانشجویان، سال 92 مقام دوم مسابقات سراسری قرآن کریم و سال 93 مقام پنجم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را کسب کردم.

 

 

موفقیتم را بعد از خدا مدیون خانواده هستم

نقش خانواده برای رسیدن شما به این جایگاه چه بود.

من هرچه‌ دارم بعد از لطف خدا از محبت‌های خانواده است. پدرم من را از همان کودکی به جلسات قرآن و هیأت می‌برد. گاهی هدایایی می‌خرید و به استادم می‌داد تا در هیأت یا جلسه به من بدهند، پدرم این کار را می‌کرد تا من تشویق شوم و کار را ادامه دهم. خانواده طی این سال‌ها به خوبی شرایط را برای من فراهم کردند این عزیزان دیر آمدن‌های من به خاطر حضور در جلسات، صدای بلندم که گاه و بی‌گاه تمرین می‌کردم را با آرامش تحمل می‌کردند.

برادرم که استاد اولم است بسیار پیگیر تمرین‌ها و کارهایم بوده و هست. وی با سخت‌گیری بسیار سعی می‌کرد تا همه چیز را به خوبی یاد بگیرم. این عزیز من را به جلسات می‌برد، در گروه تواشیح عضو کرد و در مجموع بعد از لطف خدا و اهل بیت(ع) هرچه دارم از دعا و تلاش‌های پدر و مادر و برادرم است.

 

تلاوت حامد ولیزاده در مرحله فینال مسابقات سراسری قرآن کریم

دریافت

 

نباید مبنای سطح‌بندی براساس نمره باشد

امسال شاهد تغییر در نحوه گزینش نفرات برتر مسابقات به صورت سطح‌بندی بودیم نظر شما درباره این تحول چیست؟

سطح‌بندی در مجموع کار بسیار خوبی است که من مانند بسیاری از قاریان و اساتید با آن موافقم، اما سطح‌بندی به شکل کنونی چند نقطه ضعف دارد که باید مسئولان به آن توجه کنند. اول اینکه نباید مبنای سطح‌بندی براساس نمره باشد، زیرا هنگامی که کارنامه‌ها منتشر می‌شود باز هم همه براساس نمره می‌گویند فلانی اول است و فلانی دوم. به نظر من باید داورها کلیتی از تجوید، وقف و ابتدا و صوت و لحن در نظر بگیرند و براساس آن به جمع‌بندی نهایی برسند که عده‌ای ممتاز و عده‌ای عالی هستند.

 

 

باید پیش از سطح‌‌بندی سازوکار اعزام به مسابقات خارجی و تسهیلات اعطایی به قاریان تبیین می‌شد

بهتر بود قبل از سطح‌بندی سازوکار تسهیلات کاملاً واضح تبیین و اعلام می‌شد. امسال 6 نفر عالی هستند، آیا برای همه آنها مسابقه وجود دارد، اگر یک نفر به مسابقه بین‌المللی اعزام نشد تکلیفش چیست؟

به نظر می‌رسد امسال هم مانند سنوات گذشته تسهیلات چندانی برای برگزیدگان وجود ندارد. باید دوستان ابتدا مشخص می‌کردند، دقیقاً قرار است نفرات برتر به چه صورت به مسابقات خارجی اعزام شوند و اگر اعزام شدند آیا باید با کسب عنوان در مسابقات خارجی چه تسهیلاتی دریافت کنند و یا اگر در مسابقات خارجی حق شرکت‌کننده ما را ندارند آیا در کشور هم معیار همان رأی داوران خارجی است.

 

 

خروجی مسابقات باید بیش از یک نفر باشد

این را هم اضافه کنم بسیاری از کسانی که صحبت از سطح‌بندی می‌کردند برای این بود که خروجی مسابقات بیشتر شود، تا هر سال تعداد بیشتری از قاریان از دنیای مسابقات فارغ شده و به دنبال ارائه تلاوت زیبا و مردم‌پسند و آموختن آموزه‌های قرآن و انتقال تجربیات به نسل جوان بروند و از طرفی میدان برای جوانان باز شود. نه اینکه مسابقات با سطح‌بندی باز هم تنها یک خروجی داشته باشد و فقط یک نفر از گردونه رقابت‌ها خارج شود. باید سطحی معین شده، تسهیلات اعطایی به آنها هم کاملاً شفاف بیان شود و بگویند افرادی که به این سطح رسیده‌اند دیگر حق شرکت در مسابقات را ندارند.

اما متأسفانه معیار سنجش، داوران خارجی هستند و اگر قاری ما به مسابقات خارجی برود و حق او را ندهند ما هم حق قاری‌مان را نمی‌‌دهیم.

باید همه شرکت‌کنندگان مسابقات کشوری سطح‌بندی شوند

امسال در مسابقات فقط افراد فینالیست سطح‌بندی شدند و مراحل دیگر مسابقات مانند سنوات قبل به صورت حذفی برگزار شد آیا بهتر نیست همه شرکت‌کنندگان سطح‌بندی می‌شوند؟

بله، افرادی که به فینال رقابت‌ها می‌رسند به سطح بسیار بالایی از تلاوت دست یافته‌اند که فینالیست شده‌اند و باید همه شرکت‌کننده‌ها سطح‌بندی شوند در این صورت حتی ضعیف‌ترین شرکت‌کننده هم می‌داند در چه جایگاهی است و باید برای رسیدن به جایگاه بالاتر تلاش کند. همچنین خود فینالیست شدن یک سطحی است که قاری به آن دست یافته و باید کسانی که فینالیست می‌شوند به عنوان قاری عالی معرفی شوند.

 

 

بعد از مسابقات تازه دوران تلاوت من آغاز می‌شود

احتمال اینکه شما نماینده کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور جمهوری اسلامی باشید بیش از سایرین است و در این صورت قطعاً تنها خروجی مسابقات شما هستید برنامه شما برای بعد از فارغ شدن از مسابقات چیست؟

بعد از مسابقات تازه دوران تلاوت من آغاز می‌شود و به دور از نگرانی و استرس نمره به راحتی قرآن می‌خوانم، قطعاً بعد از مسابقات راه و روش تلاوتم تغییر کرده و به دنبال ارائه تلاوت زیبا، مجلسی و مردم پسند هستم نه تلاوت داورپسند. مسابقه برای این است که قاری ضعف‌هایش را ببیند آنها را بپوشاند و برای مردم قرآن بخواند اما در کشور ما قاری عمر خود را صرف گذر از مسابقات می‌کند و بسیاری از افراد بعد از مسابقات انرژی چندانی برای تلاوت ندارند، بسیاری هم نمی‌توانند از سد مسابقات عبور کنند و کار را رها می‌کنند.

من هم بعد از عبور از مرحله مسابقات به دنبال ارتقای تلاوت می‌روم، همچنین یکی از برنامه‌های من برای دوران بعد از مسابقه رفتن به سمت تألیف است و موضوعاتی را هم در ذهن دارم که در حوزه صوت و لحن نگارش خواهم کرد.

 

 

دوست داشتم حسن دانش اولی مسابقات را به من تبریک می‌گفت

در پایان حرفی دارید.

از همه اساتید، خانواده و دوستانم که من را برای رسیدن به موفقیت کمک کردند تشکر می‌کنم.

جا دارد یادی کنم از دوست عزیزم حسن دانش که سال گذشته کنار هم بودیم و با هم تمرین می‌کردیم، اما امسال جایش در مسابقات خیلی خالی بود. خیلی دوست داشتم هنگامی که به عنوان نفر اول معرفی شدم حسن کنارم بود و به من تبریک می‌گفت. بسیار دلتنگ دوست عزیزم هستم و امیدوارم من را شفاعت کند.

در ادامه توجه علاقه‌مندان را به تماشای تصاویری از این قاری ممتاز قرآن کریم جلب می‌کنیم.

 

 

انتهای پیام/

http://fna.ir/V9LVFX


ویدیو مرتبط :
ضرب و شتم داور در بازی گیتی پسند و منصوری