سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله جهان صنعت/ از کمپین تحریم تا هجوم برای خرید خودروهای وطنی


سرمقاله جهان صنعت/ از کمپین تحریم تا هجوم برای خرید خودروهای وطنی

جهان صنعت/ « از کمپین تحریم تا هجوم برای خرید خودروهای وطنی » عنوان یادداشت روز روزنامه جهان صنعت به قلم غلامرضا کیامهر است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

ما ایرانی‌ها در طول تاریخ در اغلب تصمیم‌گیری‌های فردی یا جمعی یا به وادی افراط افتاده‌ایم یا مسیر تفریط را انتخاب کرده‌ایم و کمتر پیش‌آمده تا در حدفاصل افراط و تفریط نقطه متعادلی را برای تصمیم‌گیری‌هایی که به سرنوشتمان ارتباط پیدا می‌کند، در نظر بگیریم. به قول یک دوست روزنامه‌نگار ما ایرانی‌ها یا چهلستون می‌سازیم یا بیستون یا به صفر فکر می‌کنیم یا به صد و میان این دو عدد، عدد دیگری را مبنا و معیار تصمیم‌گیری‌های خود قرار نمی‌دهیم. شاید علت بسیاری از شکست‌ها و ناکامی‌های ما ایرانی‌ها در طول تاریخ را باید در همین روحیه صفر و صدی و چهلستونی و بیستونی خودمان جست‌وجو کنیم. کمپین بسیار داغ و گسترده‌ای که از چند ماه پیش درخصوص تحریم خودروهای صفر کیلومتر ساخت داخل در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و برگزارکنندگان کمپین بدون در نظر گرفتن آثار سوئی که تحریم می‌توانست بر سرنوشت کلیت صنعت خودروسازی و صدها هزار نیروی شاغل در این صنعت داشته باشد، از مردم خواسته بودند تا زمان کاهش اساسی قیمت خودروهای خودروسازان داخلی و افزایش کیفیت و خدمات پس از فروش آنها، از خرید هرگونه خودروی ساخت داخل خودداری ورزند اما همچنان که شاهد بودیم در فاصله کوتاهی بعد از به راه افتادن کمپین و اعلام تصمیم بانک مرکزی در پرداخت 25 میلیون تومان وام خرید خودروهای داخلی با بهره 16 درصدی، آن هم برخلاف وام مسکن به صورت ضربتی و فوری و هجوم بی‌سابقه‌ای که مردم در تهران و سایر شهرهای کشور برای ثبت نام به نمایندگی‌های فروش خودرو بردند، یکی از مصادیق روحیه صفر و صدی، افراط و تفریط یا همان طرز تفکر یا چهلستون یا بیستون در میان ما ایرانیان است که از صدقه‌سری آن خودروسازان وطنی توانستند هم با یک رکوردزنی جهانی ظرف مدتی کمتر از یک هفته بیش از یکصد هزار دستگاه خودرویی را که ماه‌ها در پارکینگ‌های خود دپو کرده بودند به فروش رسانند و هم دو هزار و 500 هزار میلیارد تومان وام کم‌بهره را که ظاهر آن به نام خریداران خودرو بود، از صندوق پرفتوت بانک مرکزی نصیب خود سازند.
با خالی شدن پارکینگ‌های خودروسازان پرونده وام سخاوتمندانه دو هزار و 500 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی که در چارچوب بسته سیاستی خروج از رکود به خرید خودروهای صفر کیلومتر ساخت داخل اختصاص یافته بود، فعلا بسته شده هرچند تصور نمی‌رود حواشی پرداخت این وام بی‌سابقه در شرایطی که مسکن در سبد هزینه خانوارهای ایرانی از اولویتی به مراتب بالاتر از خودرو قرار دارد و دیگر بخش‌های صنعت و تولید ما همچنان در رکود به سر می‌برند، به این زودی‌ها بسته شده و دولت بتواند سایر قسمت‌های بسته خروج از رکود به منظور تحریک تقاضا در بازار را با خاطری آسوده به اجرا گذارد. خصوصا با توجه به اینکه به دنبال کاهش شدید درآمدهای نفتی از ابتدای سال‌جاری بحث‌های مربوط به کسری بودجه یکی از دغدغه‌های اساسی دولت را تشکیل می‌داد تا جایی که گفته می‌شد دولت در سال‌جاری حتی منبعی برای تامین بودجه یارانه نقدی سالی 42 هزار میلیارد تومان را در اختیار ندارد. اینکه در چنین شرایط و اوضاع و احوالی بانک مرکزی چگونه و با چه مکانیسمی توانست مبلغ 2500 میلیارد تومان از 7500 میلیارد تومان بودجه اختصاص‌یافته به بسته خروج از رکود و تحریک تقاضا را یکباره به وام کم‌بهره خرید خودروهای ساخت داخل اختصاص دهد، احتمالا از محوری‌ترین مسایلی است که در روزها و هفته‌های آینده منتقدان این اقدام و مخالفان دولت بر سر آن، دولت و تیم اقتصادی آن را به چالش خواهند کشید.
اما صرفنظر از چند و چون موضع‌گیری‌های مخالفان دولت حتی این سوال برای دوستان و حامیان دولت تدبیر و امید مطرح است که دولتی که با کسری بودجه مواجه است و با پیروی از سیاست‌های سفت و سخت انقباضی از آغاز به دست گرفتن زمام امور کشور کاهش مستمر نرخ تورم را اولویت نخست سیاست‌های اقتصادی خود قرار داده بود چگونه توانست چنین مبلغ کلانی را صرفا به منظورتحریک تقاضا برای صنعت خودروسازی اختصاص دهد.
اما سوال اینجاست که آیا گره کار مشکلات صنعت خودروسازی دولتی ما که هیچ دغدغه‌ای از ناحیه ورود رقبای خارجی به بازار ندارند با وام کم‌بهره سخاوتمندانه دولت به کلی گشوده خواهد شد و در آینده هر محصولی که تولید و با هر قیمتی به بازار عرضه کنند، بدون دردسر به فروش خواهد رفت؟ حالا چالش‌هایی که در آینده به دلیل عدم توانایی درصد بالایی از دریافت‌کنندگان وام 25 میلیونی خرید خودرو در بازپرداخت اقساط این وام با آن روبه‌رو خواهند شد به جای خود اما باید پرسید چرا دو غول خودروسازی ما از فرصت طلایی که دولت با پرداخت این وام برایشان ایجاد کرده بود برای ایجاد تغییر و تحولی اساسی در رویکردهای همیشگی خود در قبال بازار و مشتریان به نحوی که میان خود و جامعه نوعی آشتی و حسن رابطه ایجاد کنند، استفاده نکردند و با قائل شدن مقداری تخفیف در قیمت محصولات خود و دادن وعده جبران همه بی‌مهری‌ها و کم و کسری‌های گذشته به سبک و سیاق خودروسازان بزرگ جهان به پوزش‌خواهی از مردم و مصرف‌کنندگان محصولات خود نپرداختند. به راستی چرا؟!


ویدیو مرتبط :
برچسب وزیر صنعت به تحریم کنندگان خودروهای داخلی