ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



ابرقویی‌نژاد: سرخابی‌ها به‌دلیل نداشتن توان رقابت با تیم‌های اصفهانی‌ حاشیه‌سازی می‌کنند


به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در روزهای گذشته و بعد از اشتباه داور دیدار تیم‌های فوتبال ذوب‌آهن اصفهان و پرسپولیس تهران در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، موج سنگینی درباره حضور چهره‌های اصفهانی در فدراسیون فوتبال در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و علیه آنها واکنش‌های بسیاری صورت گرفت.

این موضوع در شرایطی مطرح شد که بسیاری به سهوی بودن اشتباه این داور اشاره و اعلام کردند که قصدی در زمینه اخراج دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس تهران وجود نداشته است.

علی‌اکبر ابرقویی‌نژاد، رئیس هیئت فوتبال اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اتفاقات اخیر داوری به سود تیم ذوب‌آهن اصفهان و هجمه‌های صورت گرفته علیه مسئولان اصفهانی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در این باره به صحبت پرداخت. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: در روزهای گذشته و بعد از اشتباه داور دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ذوب‌آهن اصفهان، مسئله باند اصفهانی فوتبال کشور، بار دیگر بر زبان برخی طرفداران تیم‌های سرخابی آمد. نظر شما در این زمینه چیست؟

ابرقویی‌نژاد: به‌هر حال موضوع اشتباه داور، مسئله‌ای است که در فوتبال جهان همیشه وجود دارد و بارها و بارها در کمیته ویژه داوری فیفا، تلاش‌هایی صورت گرفته تا با استفاده از روش‌های جدید، داوری را تحت کنترل و نظارت بیاورند و حتی مسئله بازبینی صحنه‌ها را مطرح کردند اما این موضوع را نپذیرفتند زیرا عنوان می‌کنند که در فوتبال، همین اشتباهات داوری هم سبب جذابیت‌ها و مسائل مربوط به اهمیت فوتبال می‌شود.

از سوی دیگر تکنیک استفاده از سیستم‌هایی برای عبور توپ از خط دروازه یا استفاده از تعداد بیشتری داور خط استفاده می‌شود اما از نگاه آنها، خطای انسانی در داوری سبب می‌شود که جذابیت فوتبال افزایش یابد به همین دلیل، همچنان از داوری‌های انسانی در فوتبال استفاده می‌شود.

داوران ایرانی در دیدار سرخابی‌ها، نهایت دقت را به خرج می‌دهند

از سوی دیگر باید مطمئن بود که داوران موجود در سطح فوتبال کشور ما، تقریباً انسان‌های باشخصیت و بزرگی هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند که در مسابقاتی که یک طرف آن تیم‌های استقلال و پرسپولیس هستند، هنگام قضاوت این مسابقات، بهترین داوری خود را ارائه کنند. این مسابقات علاوه بر پخش مستقیم خود، تعداد زیادی دوربین را به خود جلب می‌کند و طرفداران دو تیم نیز بسیار زیاد هستند بنابراین داور به دنبال آن نیست که در این شرایط به عمد اشتباه کند.

تقریباً همه آدم‌هایی که دارای تفکر هستند، به این موضوع اذعان دارند که داوران در مسابقات اینچنینی به عمد اشتباه نمی‌کند و اگر اشتباه سهوی می‌شود، به این دلیل که این تیم‌ها طرفدار زیادی دارد و رسانه‌ها برای همراهی با طرفداران آنها، اشتباهات سهوی را بزرگ می‌کنند و بازی با این تیم‌ها بیش از اندازه نسبت به سایر بازی‌ها، مورد توجه است.

تسنیم: یعنی از نگاه شما، بخشی از مسائل موجود، به خاطر بزرگنمایی‌های صورت گرفته در زمینه اشتباهات داوری است؟

ابرقویی‌نژاد: بله. به هر حال در همه بازی‌ها اشتباهات داوری وجود دارد اما اشتباهی که به ضرر تیم‌های استقلال و پرسپولیس هست، مورد توجه بیشتر رسانه‌ها قرار می‌گیرد و آنها با اغراق درباره آن، اقدامات مختلفی صورت می‌دهند تا مخاطبان را جذب کنند.

در نهایت به خاطر بزرگنمایی رسانه‌ها، شرایط به گونه‌ای می‌شود که احساس عمدی بودن اشتباه به افراد دست می‌دهد و این موضوع زمینه ضربه زدن به تیم‌های حریف و تیم داوری را فراهم می‌کند.

تسنیم: در هفته‌های اخیر و چه زمان موفقیت سپاهان و چه زمان پیروزی ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس، برخی طرفداران تیم‌های سرخابی، این موضوع را با سازمان لیگ مرتبط می‌دانستند. به نظر شما این تفکر صحیح است؟

ابرقویی‌نژاد: این موضوع واقعاً اشتباه بسیار نامناسبی است. در واقع سازمان لیگ برگزار‌کننده مسابقات است و به هیچ وجه مسئولیتی در چینش داوری نداشته و هیچ ارتباطی نیز با داوران ندارد. کمیته داوران و دپارتمان داوری، ساختمانی جدا در فدراسیون فوتبال، زیر نظر فدراسیون و دبیرکل دارد درحالی‌که سازمان لیگ برگزارکننده مسابقات هستند و دخالتی در چینش داوری ندارند.

تسنیم: پس به نظر شما چرا این مسائل بی‌ارتباط، به حضور چهره‌های مطرح اصفهانی در سازمان لیگ مرتبط می‌شود؟

ابرقویی‌نژاد: شاید مهم‌ترین دلیل آن این است که پرسپولیس در سه سال گذشته عملکرد بدی داشته و این موضوع بر هواداران این تیم تأثیر گذاشته است. این تیم در سال‌های گذشته به دلیل بی‌ثباتی ساختار سازمانی آن، دچار خدشه شده و نتوانسته به هواداران واقعی خود دینش را ادا کند و نتایج این تیم بزرگ و پرطرفدار واقعاً خوب نیست. یک تیم بزرگ و پرطرفدار مانند پرسپولیس نباید به چنین مشکلات ساختاری دچار شود و وقتی این تیم بزرگ نتوانسته مورد نظر و دلخواه هواداران را کسب کند، دچار مسائل مختلفی می‌شود. باید بگویم حق پرسپولیس نیست که امسال و سال گذشته در اینجای جدول قرار گیرد و هر زمان استقلال و پرسپولیس تیم‌های قدرتمندی باشند، به‌خاطر طرفداران آن‌ها، تیم ملی ما نیز تقویت می‌شود.

در واقع هرکس با الفبای فوتبال ایران آشنا هست، نمی‌تواند پرطرفداربودن استقلال و پرسپولیس را مدنظر قرار ندهد و وقتی این تیم‌های بزرگ، دچار حادثه می‌شود، اگر اشتباه داوری به ضرر آن‌ها باشد، ناراحتی طرفداران آن‌ها بیشتر خواهد شد و این موضوع کاملاً قابل توجیه است که هواداران این تیم، از نتایج تیم خود ناراضی باشند.

تسنیم: به نظر شما اینکه مسائلی نظیر یک اشتباه داوری را به سازمان لیگ مرتبط کنند نیز قابل توجیه است؟

ابرقویی‌نژاد: به‌نظر من این موضوع اصلاً مناسب و صحیح نیست. متأسفانه نمی‌دانیم چرا رفتار برخی در قبال تیم‌های اصفهانی اینگونه است. وقتی این تیم‌ها به خاطر برنامه و سازماندهی مناسب و استفاده از علم و برنامه‌ریزی حرکت می‌کنند و در 12 سال گذشته بهترین نتایج را با کمترین هزینه‌ها به دست آورده‌اند، چرا باید موفقیت آن‌ها به چیزهای بی‌ارتباط متصل شود؟ در واقع اصفهان تقریباً تنها استانی است که تنه به تنه این دو تیم تهرانی می‌زند و همواره موفق عمل کرده است.

5 دوره قهرمانی لیگ برتر، 4 دوره حذفی سپاهان، 2 دوره حذفی ذوب‌آهن و مسائل دیگر سبب شده که سرخابی‌ها، اصفهان را رقیب بدانند و اگر یک نیروی موفق اصفهانی مسئولیتی در فدراسیون و سازمان لیگ بر عهده دارد، آن را بارها عنوان کنند.

سرخابی‌ها به‌دلیل نداشتن توان رقابت با تیم‌های اصفهانی‌ حاشیه‌سازی می‌کنند

آنها چون فوتبال اصفهان قدرتمند، با برنامه و سازماندهی شده و نمی‌توانند در زمین و فوتبال مقابل آن پیروز شوند، تلاش می‌کنند که با حاشیه‌سازی برای آن، تیم‌ها را دچار مشکل کرده و اعتبار و آبروی 13 ساله این مجموعه‌های بزرگ را زیر سئوال ببرند.

همه می‌دانند در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که به صورت حرفه‌ای برگزار می‌شود تنها دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن به فینال راه یافته‌اند و این موضوع برای آنها سخت است. بنابراین وقتی در زمین نمی‌توانند تیم‌های اصفهانی را شکست دهند، تلاش می‌کنند که با حاشیه‌سازی و بی‌عابرو کردن تیم‌های اصفهانی، آنها را دچار مشکل کنند.

تسنیم: به نظر شما راه‌حل این موضوع چه چیزی است؟

ابرقویی‌نژاد: باید به اتفاقات صورت گرفته به صورت فوتبالی نگاه کرد زیرا نمونه این موضوع در بازی‌های هفته گذشته لیگ برتر و دیدار تراکتورسازی و نفت تهران بود که به خاطر بی‌تدبیری و بدون توجه به موضوع، تراکتورسازی بازی برده را مساوی کردند و آن را بر گردن سپاهانی انداختند که کیلومترها با این مسابقه فاصله داشت و اصلاً کاری به این موضوع نداشت.

همه دیدند که چند هفته پیش تراکتورسازی مقابل یک تیم اصفهانی چند دقیقه مانده به پایان بازی، سه گل دریافت کرد که در نهایت بازی با نتیجه تساوی به پایان رسید و در واقع آن‌ها با این موضوع متوجه شدند که مشکل، مسئله قطع ارتباطات، بی‌سیم، اینترنت و مسائل دیگر نیست، بلکه بی‌تدبیری در مسائل فنی چه بازی پایانی فصل گذشته و چه دیدار چند هفته پیش با ذوب‌آهن بود.

وقتی نمی‌توانند از پس برنامه‌ریزی، ساختارسازی، حضور قدرتمندانه تیم‌های فوتبال اصفهان در مسابقات لیگ برتر را بگیرند، به محض اینکه کوچکترین اشتباه سهوی پیش آید، آن‌ها با بزرگنمایی، آن را به ضرر تیم‌های اصفهانی به پایان می‌رسانند و لفظ "باند اصفهانی" را مطرح می‌کنند که این موضوع، کار بسیار نامناسبی است.

گفت‌وگو از مسعود سعیدی

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
حاشیه های قبل از مزایده چهارم سرخابی ها