فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



سالروز تولد «سلطان القُرّاء تبریزی» قاری شهیر قرآن


به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، امروز 8 آذر 1394 خورشیدی برابر با 17 صفر 1437 هجری و 29 نوامبر 2015 میلادی است.

*اولتیماتوم چهل و هشت ساعته دولت روس به ایران (1290ش)

در حالی که اوضاع مالی ایران پس از روی کار آمدن احمد شاه به شدت مختل بود، مجلس شورای ملی تصمیم گرفت تا از آمریکا، کارشناس امور اقتصادی و مالی استخدام کند. در نتیجه، علی‏رغم مخالفت روس‏ها، مورگان شوستر به عنوان خزانه‏دار کل کشور استخدام شد. این امر به مذاق روس‏ها که گمرک را در اختیار داشتند خوش نیامد از این‏رو، برای اخراج شوستر و توجه به نظر روس‏ها، به مجلس شورای ملی اولتیماتوم دادند. پس از این اولتیماتوم، قوای روسیه به سمت تهران به راه افتادند. در اولتیماتوم دولت روس خواسته شده بود که دولت ایران موارد سه گانه زیر را بپذیرد: 1 - اخراج مورگان شوستر آمریکایی، کارشناس مالی ایران 2 - عدم استخدام هیچ فرد خارجی بدون اجازه دولت روس و انگلیس در ایران 3 - پرداخت خسارت لشکرکشی روس به ایران از سوی دولت ایران. دولت ایران که خود را در برابر لشکریان روس ناتوان دید، به ناچار در برابر خشونت آنان تسلیم شد و به خدمت مستشاران آمریکایی پایان داد.

*شهادت «سید عبدالحسین واحدی» مرد شماره دو فداییان اسلام توسط رژیم پهلوی (1335ش)

سید عبدالحسین واحدی از پیشگامان تاسیس جمعیت فدائیان اسلام بود و از آغاز مبارزه این جمعیت با دستگاه جور تا زمان شهادت به عنوان مرد شماره 2 این تشکُّل شناخته می‏‌شد. او به همراه دیگر یاران فدائیان اسلام، مسیر تاریخ را در جهت منافع ملت مسلمان ایران تغییر داد. آنان پس از اعدام انقلابی سپهبد رزم آرا نخست‏وزیر رژیم پهلوی که قصد داشت جلوی تصویب ملی شدن صنعت نفت ایران را بگیرد، درصدد اعدام حسین علا که می‏خواست ایران را به عضویت پیمان استعماری سنتو در آورد، بودند. اما چون این عملیات ناکام ماند، سید عبدالحسین واحدی به همراه یکی دیگر از اعضای جمعیت، قصد داشتند تا در اولین فرصت، حسین علا را به مکافات عمل خود برسانند؛ ولی شناسایی شده و پس از درگیری لفظی با تیمور بختیار رییس کل شهربانی کشور، توسط بختیار به شهادت رسید.

*لغو تصویب نامه انجمن‏های ایالتی و ولایتی در هیئت وزیران (1341 ش)

در این روز هیئت وزیران در یک نشست طولانی، تصویب نامه انجمن‌‏های ایالتی و ولایتی مورخ 16 مهر 1341 را لغو کرد. این اقدام دولت در اثر فشاری بود که از طرف جامعه روحانیت و پی‏گیری حضرت امام خمینی(ره) وارد شد و دولت در مقابل حمله و فشار علما، ناچار سرتسلیم فرود آورد. هرچند دولت این نتیجه را اعلام کرد ولی حضرت امام خواهان اعلان رسمی در روزنامه‏‌ها شدند و این امر در دهم آذر آن سال عملی شد.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 17 صفر 1437 )

*تولد «سلطان القُرّاء تبریزی» قاری شهیر قرآن و دانشمند علم قرائت (1255 ق)

شیخ عبدالرحیم بن ابوالقاسم تبریزی معروف به سلطان القُرّا یا شاه قرآن خوانان در 1255 ق در تبریز به دنیا آمد. وی در علم تجوید در عصر خود استاد بود و شاگردان فاضلی در این زمینه تربیت کرد. از تالیفات وی رساله‌‏ای است در علم تجوید به نام «دُرُّ المنثور» و رسایل دیگر. سلطان القرّاء پس از فراگیری این علم نزد پدر، با شیخ شامیل داغستانی آشنا شد و هنگامی که شیخ شامیل ارتشی فراهم آورده بود تا علیه روس‏ها قیام کند، وی برای همراهی با این نهضت با شیخ شامیل به سوی داغستان عزیمت کرد. سپس به تبریز بازگشت و حوزه‏ درسی جهت قرائت قرآن تشکیل داد و از آن زمان به برترین قاری قرآن کریم لقب یافت. سلطان القراء در سال 1336 ق در 81 سالگی درگذشت.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 29 نوامبر 2015 )

*آغاز قیام ملت مسلمان الجزایر علیه سلطه استعماری فرانسه به رهبری «عبدالقادر» (1832م)

با آغاز استعمار فرانسه در الجزایر، عبدالقادر معروف به هادی، امیرِ مشهور مسلمانانِ الجزایر در 29 نوامبر 1832م در برابر تجاوز بیگانگان قیام کرد و به کمک سلطانِ مراکش و یاری قبایلِ وطن پرست، مردانه از سال 1832 تا 1847م با سپاهیان فرانسه جنگید. اما چون مبارزات او نزدیک به 15 سال به طول انجامید، نیروهای او تحلیل رفتند و سلطان مراکش و امیر تونس هم بر اثر فشار دولت فرانسه و ضعف و خودخواهی، از یاری عبدالقادر الجزایری خودداری کردند. در نتیجه، این سردار مبارز از فرانسه شکست خورد و پس از مدتی زندان با این شرط آزاد شد که دیگر به کشور خود، الجزایر باز نگردد. عبدالقادر سرانجام در سال 1883م در دمشق درگذشت.(ر.ک: 15مارس)

*روز همبستگی با ملّت فلسطین در روز جهانی فلسطین (1947م)

جهان همه ساله در 29 نوامبر در گرامیداشت منزلت مردم فلسطین و به مناسبت روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین ، مراسمی را برپا می دارد. 60 سال از اشغال فلسطین گذشته است ،اما گویی رنج و آلام مردم فلسطین تمامی ندارد و ادامه این ظلم و بی عدالتی همچنان چشم بشریت را تر می سازد. در 29 نوامبر سال 1947 مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ناعادلانه تقسیم فلسطین را تصویب وبه آن رسمیت داد. بر اساس قطعنامه 181تقسیم، فلسطین به دوپاره تقسیم شد و مجمع عمومی بخشی از آن را برای تشکیل کشور و دولت یهود و بخش دیگر را برای کشور و دولت فلسطین در نظر گرفت. هرچند قطعنامه ناعادلانه تقسیم بانادیده گرفتن فلسطینی بودن فلسطین و پیشینه این سرزمین با قدمت، نیمی از فلسطین را به مردم فلسطین ونیمی دیگر را برای صهیونیست‌ها درنظر گرفت، اما در ماه می سال 1948 صهیونیست‌ها حتی اختصاص نیمی از سرزمین فلسطین را نیز به ساکنان اصلی آن تحمل نکردند و با اشغال فلسطین، مانع از تشکیل کشور مستقل فلسطینی تا امروز شده‌اند. دراین راستا نیز هرچند مجمع عمومی در سال 1977 طی قطعنامه‌ای، روز 29 نوامبر را روز همبستگی با مردم فلسطین اعلام کرد، اما تاریخ همچنان به قضاوت درخصوص ظلم و ستمی نشسته است که سنگ بنای آن درمجمع عمومی ودر قطعنامه تقسیم فلسطین گذاشته شد. اکنون پس از 60 سال ، مردم فلسطین از ابتدایی ترین حقوقشان نیز محرومند. دهها هزار فلسطینی هنوز در کمپ های غزه وکرانه باختری زندگی می کنند. میلیونها آواره فلسطینی هنوز پس از 6 دهه درکمپهای سوریه ،لبنان و اردن، روزگار خود را سپری می کنند. احداث شهرک‌های صهیونیست نشین در بیت المقدس و کرانه باختری همچنان باروندی پرشتاب خانه های مردم فلسطین را مصادره می‌کند تا با بی‌خانمان کردن ساکنان کرانه باختری وقدس شرقی، فلسطینی ها را به کوچ اجباری وادارد.

غزه نیز که به صحنه کارزار اشغالگران دربرابر مردم بی دفاع آن مبدل شده ،اکنون دو سال است در محاصره نظامیان اسرائیلی قرار دارد واکنون مردم آن درتاریکی با فقر و بیماری و گرسنگی دست وپنجه نرم می کنند. پس از60 سال از اشغال فلسطین ،غزه سندی گویا از جنایاتی است که بر مردم فلسطین رفته است و اکنون نیز پس از 6 دهه سازمان ملل که خود در رنج مردم فلسطین دست داشته است با سکوت و یا بی عملی خود تنها نظاره گر فاجعه انسانی درنوار غزه است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/XFNTQV


ویدیو مرتبط :
قاری جوان تبریزی