سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اشرف پهلوی؛ پادشاه روشنفکران به روایت اردشیر زاهدی


به گزارش خبرگزاری تسنیم، دهمین شماره مجله «عصر اندیشه» همراه با گفتگوهای اختصاصی با اردشیر زاهدی درباره زندگی اشرف پهلوی، نیکلا سارکوزی، مارین لوپن، جرج ریتزر، مسعود درخشان، حسن سبحانی و با پرونده‌هایی درباره کودتای ایدئولوژیک تکنوکرات‌ها، فاجعه سرمایه‌داری رانتی و لیبرالیسم دولتی، اشرف‌الملوک: پادشاه روشنفکران، پادشاه پنهان و... به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد در 166 صفحه منتشر شد.

«عصر اندیشه» در جدیدترین شماره خود پرونده‌ای درباره «تولد سلفی‌گری لیبرال» را همراه با «پژوهشی درباره ریشه‌های خشونت در لیبرالیسم و داعشیسم» منتشر کرده و در همین موضوع، سمیه ابراهیم خلیلی و پیر دورتیگیه به گفتگو با مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه و نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور سابق فرانسه و رهبر حزب جمهوری‌خواه پرداخته‌اند. لوپن در مصاحبه با مجله می‌گوید لیبرالیسم سبب مرگ تدریجی جامعه فرانسه شده است و کشورها باید از اقتصاد آمریکایی حذر کنند.

نیکلا سارکوزی نیز هوادار ترویج لیبرالیسم سرسختانه است و به مواضع لوپن نیز در این مصاحبه پاسخ داده است. دکتر احمد نقیب‌زاده استاد دانشگاه تهران نیز در این پرونده مشارکت کرده و معتقد است که «بنیادگرایی ریشه در مدرنیته دارد.» جرج گالووی، مروه عثمان و دیوید کامینس از شرکت‌کنندگان در میزگرد خارجی این بخش هستند.

«اردشیر زاهدی» داماد شاه و وزیر خارجه عصر پهلوی در مصاحبه اختصاصی با «عصر اندیشه» از آخرین وضعیت خاندان آواره پهلوی گفته است و ملاقات های خود با اشرف را شرح میدهد. زاهدی در این گفتگو می‌گوید «ما مردم را نفهمیدیم. زمان انقلاب وقتی دیدم اشتباه کردم، استعفا دادم و گورم را گم کردم و رفتم.» این پرونده به روایت «سرنوشت روشنفکران قمارخانة اشرف» پرداخته و سعید مستغاثی، قاسم تبریزی، نیلوفر کسری، حمیرا رنجبر عمرانی و سیده مهدیه قرشی روایت‌ها و آثار خود را درباره نقش اشرف در سازمان زنان ایران، محافل حقوق بشری، جریان‌های مطبوعاتی و روشنفکری ارائه کرده‌اند.

«کودتای ایدئولوژیک تکنوکرات‌ها» عنوان دهمین سرمقاله پیام فضلی‌نژاد سردبیر مجله است که در 3 فصل با عناوین «ائتلاف اعتدالی، روشنفکری تکفیری»، «زنده‌باد سرمایه‌داری» و «تکفیر و توتالیتاریسم» تحریر شده است. فضلی‌نژاد توضیح می‌دهد که چگونه از اعتدال، تکفیر سربرآورد و چرا تکنوکرات‌های اخیراً در نشریات وابسته به کارگزاران از «سلفی‌گری شیعی» و «شیعه داعشی» سخن می‌گویند تا جایی که اسلام‌ناب و ناب‌گرایی اسلامی را نوعی اندیشه تکفیری تلقی‌ می‌کنند. او در این سرمقاله سیر تحولات تاریخ روشنفکری ایران تا پائیز 1394 را دستمایه تحقیق قرار داده است.

پرونده ویژه این شماره «عصر اندیشه» به «فاجعه سرمایه‌داری رانتی» در ایران امروز اختصاص دارد و سرنوشت 25 سال حاکمیت لیبرالیسم دولتی بر ایران را با 25 تحلیلگر داخلی و خارجی به بحث گذاشته است. دکتر ابراهیم رزاقی در آغاز این پرونده از «بازگشت دولت سرمایه‌داری» در زمان ریاست جمهوری دکتر روحانی می‌نویسد و گفتگوی ویژه پرونده نیز با دکتر مسعود درخشان انجام شده که می‌گوید با وضعیت موجود اقتصادی «نگران تجزیه اجتماعی‌ام.» دکتر حسن سبحانی نیز معتقد است که «با ربا نمی‌توان معجزه کرد» و وضع به جایی رسیده که «اگر دولت از بازار سیاه مالی حمایت نکند، نظام پولی فرومی‌پاشد.»

سیدعباس موسویان رئیس شورای فقهی بانک مرکزی نیز در گفتگو با عصر اندیشه می‌گوید این شورای تشریفاتی است و ناگفته‌هایی از آن را روایت کرده است. جورج ریتزر جامعه‌شناس آمریکایی نیز جدیدترین روایت خود از جهان مک‌دونالدی و فرآیند مکدونالدیزاسیون در جهان را ارائه می‌دهد. پرفسور محمد امین، ژولین پلیسیه، کاترین متیو، الکس کالینیکوس، زهرا قزیلی، سیدمجتبی موسوی، ریچارد فریمن، کاترین شاکدام، سیمون لانگلوآ و... در این پرونده مقاله دارند و دکتر حسین راغفر نیز در مطلبی «نظریه مصرف در ایران معاصر» را ارائه کرده و پاسخ می‌دهد که «چگونه منافع طبقات حاکم سیاسی به مصرف‌گرایی متعفن دامن زد؟» نسبت سبک زندگی و جامعه‌شناسی مصرف از موضوعاتی است که این پرونده به آن می‌پردازد.

یادنامه دهمین شماره عصر اندیشه با عنوان «قیمت قلم؛ چگونه می‌توان یک نویسنده را خرید؟» به «احمد اللهیاری خراسانی» عضو هیات موسس کانون نویسندگان دارد که برای اولین‌بار گفتگویی از وی درباره زندگی و عقایدش منتشر می‌شود. اللهیاری در این گفتگو درباره «دست پنهان سفارت انگلیس» در عرصه مطبوعات و روشنفکری عصر پهلوی دوم» سخن می‌گوید و پشت صحنه روابط بسیاری از اعضاء جریان روشنفکری و جریان نفوذ را افشا کرده است. یادنامه «سمیر قنطار: گران‌ترین زندانی سیاسی جهان» به بهانه ترور این مجاهد حزب‌الله به قلم دکتر یعقوب توکلی و با یادداشتی از مریم هوشمند از دیگر مطالب مجله است.

شماره دهم مجله «عصر اندیشه» در 166 صفحه و با قیمت 6 هزار تومان به 3 زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه روانه کیوسک‌های مطبوعاتی و مراکز فرهنگی شده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
بازیگران دیکتاتور - اردشیر زاهدی 1