سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تبانی نفتی عربستان و رسانه‌های غربی علیه ایران


تبانی نفتی عربستان و رسانه‌های غربی علیه ایرانفارس/ متن پیش رو در فارس منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

در حالی‌که ایران بارها به افزایش تدریجی صادرات خود تایید کرده است و چیزی بیش از سهم پیشین خود در بازار نفت نمی خواهد، رویترز طی گزارشی سعی کرد اینگونه القا کند که ایران با توافق تثبیت تولید مخالفت می‌کند و مقصر شکست آن خواهد بود.

 روز گذشته وزاری نفت عربستان و روسیه توافق کردند در صورتی که دیگر اعضای اوپک سطح تولید خود را افزایش ندهند، تولید خود را در سطح ماه ژانویه نگه‌ دارند.

امروز نیز وزرای نفت ونزوئلا و عراق برای تحمیل این تصمیم به ایران که میزان صادراتش در نتیجه تحریم‌ها نصف شده است به تهران سفر می‌کنند.

این درحالی است که ایران پس از مواجه شدن با فزونی عرضه در بازار اعلام کرد که به تدریج صادرات خود را افزایش می‌دهد و همچنین ایران چیزی بیشتر از سهم خودش در بازار که دیگر تولیدکنندگان غصب کرده‌اند، چیز دیگری نمی‌خواهد.

این در حالی است که کشوری مانند عربستان با تولید 12.5 میلیون بشکه در روز چشم به افزایش تولید 500 هزار بشکه‌ای ایران دارد که با لغو تحریم درصدد است به طور تدریجی به بازار نفت بازگردد.

کشوری که بدون توجه به شرایط بازار همچنان بر طبل افزایش تولید می‌کوبد و حتی به رغم انجام انجام توافق احتمالا بی سر و صدا به کار خود ادامه خواهد داد.

در همین راستا امروز خبرگزاری رویترز که همواره در جریان‌های مربوط به بازار نفت با گزارش‌های مختلف سعی در تغییر و تاثیرگذاری بر بازار نفت دارد، تلاش کرد تا توپ این بازی جدید را به زمین ایران بیندازد و طی گزارشی نوشت: سرنوشت نخستین توافق نفتی جهان در 15 سال گذشته می‌تواند امروز رقم بخورد؛ زمانی‌که اعضای اوپک به ایران سفر می‌کنند تا تهران را به مشارکت در توافق برای فریز سطح تولید متقاعد کنند.

این خبرگزاری انگلیسی در ادامه مدعی ارائه شرایط احتمالی از سوی ایران شد.

به دنبال این توافق قطر، ونزوئلا و کویت اعلام کردند که جهت فریز تولید آماده هستند. منابع آگاه در عراق نیز گفتند بغداد از یک توافق جهانی با هدف کنترل رشد فزونی عرضه اطاعت خواهد کرد.

رویترز ادامه داد ایران متعهد شده است در ماه‌های آتی تولید خود را به شدت افزایش دهد تا سهم خود را از بازار به دنبال سال‌ها تحریم، باز پس گیرد.

به گزارش فارس، این درحالی است که مسئولان مختلف ایرانی به بارها بر افزایش تدریجی صادرات نفت ایران طی ماه‌های آتی اشاره کرده‌اند. افزایشی که النعیمی در حاشیه اجلاس اوپک خود اذعان کرد تاثیری بر بازار و قیمت نفت نخواهد داشت.

این خبرگزاری، به نقل از یک منبع آگاه که مدعی است به تفکر ایران آشناست نوشت: «وضعیت ما کاملا نسبت به کشورهایی که در چند سال گذشته در بالاترین سطح تولید کرده‌اند، متفاوت است.»

حقیقت این است که عربستان و روسیه در نزدیکی بالاترین رقم تولید دارند و این هرگونه توافقی با ایران را که یک میلیون بشکه در روز تولید دارد، پیچیده می‌سازد.

رویترز با توجه به اظهارنظرهای قبل و اخیر زنگنه در مورد اینکه ایران از سهمش چشم پوشی نمی‌کند، سعی کرد تا این تحلیل را القا کند که ایران با این پیشنهاد موافقت نخواهد کرد.

همچنین رویترز به نقل از 2 منبع غیر ایرانی نزدیک به اوپک مدعی شد که ایران ممکن است شرایط خاصی به عنوان بخشی از توافق تثبیت تولید پیشنهاد کند. یکی از این منابع گفت: «ایران در حال بازگشت به بازار و نیازمند دریافت شانس خاصی است اما این کشور همچنین به بررسی‌هایی نیاز دارد.»

در آخرین توافق جهان میان اوپک و کشورهای غیراوپک که به سال 2001 باز می‌گردد، عربستان، مکزیک، نروژ و روسیه را به همکاری در کاهش تولید متقاعد کرد.


منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
‫دروغ پردازی رسانه های غربی علیه روسیه‬‎