فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



«دختران آفتاب» آموزش گفتمان دینی صحیح به جوانان است


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی کتاب دختران آفتاب با همکاری انتشارات سروش، موسسه پژوهش های آستان قدس رضوی و بنیاد فرهنگی رضوی در تالار دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) مشهد مقدس برگزار شد.

محمد تقی فخریان، مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی، در این مراسم که بانکی‌پور یکی از نویسندگان اثر، مهدی فضائلی مدیر عامل انتشارات سروش و جمعی از صاحب‌نظران عرصه فرهنگ حضور داشتند، این نشست را یک‌رخداد فرهنگی ارزشمند و مبارک در مجموعه فرهنگی آستان قدس رضوی دانست و گفت: در این نشست چهار مجموعه فرهنگی دانشگاه اهل بیت(ع) اصفهان به مدیریت بانکی‌پور، بنیاد فرهنگی رضوی، انتشارات سروش و موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی دور هم جمع شده اند تا علاوه بر نقد کتاب «دختران آفتاب» دیگر محصولات فرهنگی خود را نیز معرفی کنند.

وی افزود: بنیاد فرهنگی رضوی همواره در نظر دارد که از هم‌افزایی این مؤسسات فرهنگی برای ارتقاء و بهبود ارائه محصولات فرهنگی استفاده کند. این نشست می تواند گامی مفید و مؤثر در زمینه توسعه همکاری بیشتر بین موسسات فرهنگی باشد.

امیرحسین بانکی‌پور، از مؤلفان کتاب «دختران آفتاب» نیز در این نشست گفت: در این کتاب یک الگوی صحیح از گفتمان دینی به نسل جوان آموزش داده شده است.

وی با بیان اینکه این کتاب حاصل تلاش و کوشش گروهی از محققان بوده است، ادامه داد: در این کتاب سعی شده است که به شبهات و دغدغه‌های ذهنی جوانان در مورد مسئله زن و حجاب پاسخ داده شود. متن کتاب به صورت داستانی‌ست و رخدادهای آن در حرم مطهر امام رضا(ع) که همواره الهام دهنده بسیاری از مسائل مذهبی- فرهنگی بوده، اتفاق می‌افتد، زمان وقوع داستان نیز ایام دهه عاشورا انتخاب شده است.

رئیس دانشگاه اهل بیت(ع) اصفهان تصریح کرد: گروه این داستان یک‌عده از دختران دبیرستانی هستند که با هم به اردو می‌روند و در این مسیر در مورد مسئله حجاب با هم به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

وی افزود: فضای این داستان به گونه‌ای است که فرصت حرف زدن به جوانان داده می‌شود و در واقع این کتاب یک مدل کرسی آزاداندیشی است که در آن جوان می‌تواند اندیشه‌ها و افکار خود را بیان می‌کند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه کتاب رسانه‌ای یک طرفه است که در آن نویسنده می‌گوید و خواننده می‌شنود، ابراز کرد: خواننده در بیشتر کتاب‌ها  تلاش می‌کند حول محور موضوع کتاب صحبت کند و معمولاً مخاطب در این نوشته‌ها غایب است.

وی ادامه داد: همین امر باعث دوری و جدایی مخاطب از کتاب شده است، ولی در این اثر سعی بر آن بوده که یک ارتباط دوسویه بین مخاطب و نویسنده برقرار شود و در متن کتاب به خواننده هم فرصت اظهار نظر یا طرح سؤال داده شده است. در این کتاب شخصیت یک نمونه از زن مسلمان عصر حاضر ارائه و معرفی شده است و به بسیاری از شبهاتی که در دهه هفتاد ذهن جوانان ما را درباره زن آماج حمله قرار داده بود، پاسخ داده شده است.

وی دلیل نصف بودن دیه زن در اسلام، نداشتن حق طلاق و ... را از جمله شبهاتی دانست که به شیوه ای جذاب و خواندنی و به گونه ای که خواننده خسته نشود در این کتاب به آن پاسخ داده شده است.

نویسنده کتاب دختران آفتاب در ادامه گفت: در این اثر با اینکه به صورت مستقیم به مسئله حجاب اشاره نشده است، ولی تلاش شده با مسئله بدحجابی مبارزه شود. حجاب میوه معرفت و دانش دینی زنان است و اگر در زمینه معرفت افزایی بانوان نسبت به مسئله حجاب کار نکنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.

مدیرعامل انتشارت سروش نیز در این مراسم در سخنانی، گفت: تربیت صحیح زن جامعه را در مسیر سعادت قرار می دهد، چرا که زن موجودی بسیار تأثیرگذار است. برای حل مسئله حجاب نباید به دنبال یک فرمول بود که با آموختن آن به دختران و زنان انتظار داشته باشیم که مشکل بدحجابی به صورت معجزه‌آسا حل شود.

وی با انتقاد از انجام اقدامات سطحی و غیر ریشه‌ای برای حل مشکل بد حجابی در جامعه تصریح کرد: برای حل این مشکل باید اقدامات کارشناسی شده انجام شود که نیاز به صرف زمان طولانی دارد.

وی با اشاره به اینکه تلاش و صبر دو عنصر اصلی در حل معضلات فرهنگی و اجتماعی است، ابراز داشت: پیامبر اسلام(ص) که کار هدایت گری و راهنمایی جامعه را بر عهده داشت با صبر و تلاش در طول بیست و سه سال توانست اسلام را گسترش دهد.

فضایلی عنوان داشت: در کتاب «دختران آفتاب» نیز تلاش شده است که به روش ریشه‌ای و علمی با مشکل بد حجابی در جامعه مبارزه شود. بیش از نیمی از جمعیت جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند. امروز دنیای غرب می‌خواهد زنان را از مسیر تربیت اسلامی دور کنند، چرا که با توجه به میزان تأثیرگذاری زن در جامعه می‌داند که اگر زن در مسیر انحرافی قرار گرفت همه جامعه نابود خواهد شد.

مدیرعامل انتشارت سروش ادامه داد: برای حل مشکلات زنان در جامعه باید نگاه جامعه را نسبت به آنها تغییر داد، بنابراین در این اثر با اینکه مخاطب زنان هستند، اما در واقع مخاطب این کتاب همه افراد جامعه است. مردان جامعه هم باید دیدگاه خود را نسبت به زنان اصلاح کنند. خواندن این کتاب برای اصلاح نگرش مردان نسبت به زنان مفید دانست.

کتاب داستانی «دختران آفتاب» که اخیراً مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر آن برگزار شده است، هم‌اکنون در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار گرفته و مطالعه و ترویج آن از سوی معظمٌ‌له توصیه شده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
گفتمان دینی با موضوع شبکه های اجتماعی - مومن نسب - 5