علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



طرح شتابگر ملی به 5 هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمند است


به گزارش ایرنا، دكتر محمدجواد لاریجانی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری هشتمین همایش كاربران شتابگر ملی در قزوین به خبرنگاران گفت: در حال حاضر مرحله مهمی از این طرح را پشت سر گذاشته و طراحی مفهومی، جایابی و كارگاهی كه سازنده لوازم مهم آن به شمار می رود نیز به انجام رسیده است.
وی اضافه كرد: تلاش داریم تا حد امكان تمام موارد مورد نیاز این طرح را توسط متخصصان و با توان داخلی خود بسازیم اما به هر حال برای تكمیل برخی از بخش ها باید از همكاری محققان سایر كشورهایی كه در این زمینه تجربه دارند، استفاده كنیم.
لاریجانی ادامه داد: پس از نهایی شدن طرح شتابگر ملی، حدود شش هزار محقق علمی و فنی از علوم و رشته های مختلف در آن مشغول به فعالیت خواهند شد.
وی با اشاره به موارد استفاده این طرح در تمام رشته های مختلف و كاربرد آن در علوم پزشكی، محیط زیست، كشاورزی، میراث فرهنگی و سایر علوم، اظهار كرد: طرح یاد شده یك طرح بین رشته ای بوده كه هر مرتبه آن استفاده خاصی داشته و تنها در علم فیزیك خلاصه نمی شود.
رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی كشور ادامه داد: با اجرا و تكمیل این طرح طی چند سال آینده، استان قزوین به یكی از بزرگترین مراكز فعالیت های علمی و فنی در خاورمیانه تبدیل و محققان زیادی نیز در آن جمع خواهند شد.
لاریجانی با اشاره به جدی بودن دولت در پیشبرد این طرح، یادآور شد: گرچه در سال های گذشته تضییقات بودجه ای شوك زیادی به این طرح وارد كرد اما با تلاش دولت در بودجه سال 95، اعتبار خوبی برای آن پیش بینی شده و با اختصاص 400 میلیارد ریال اعتبار، شتاب بیشتری به این طرح داده خواهد شد.
وی درباره موارد مشابه طرح شتابگر ملی در سایر كشورهای جهان، خاطرنشان كرد: هیچ كشوری بدون شتابگر در مدار اكتشاف علمی قرار نمی گیرد و این طرح هم اكنون در بسیاری از كشورها از جمله ژاپن، ایتالیا، اسپانیا و روسیه عملیاتی شده و اكنون تركیه نیز به همراه ایران در حال شكل دادن به آن است.
وی ضمن اظهار امیدواری از انتقال قسمت اصلی پایه طراحی تونل شتابگر مستقر و یك واحد تحقیق و توسعه (R&D) از تهران به قزوین در سال جاری، افزود: برای اسكان محققان این طرح نیز با همكاری شهرداری قزوین زمینی برای این منظور در نظر گرفته شده است.
لاریجانی در ادامه و در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران مبنی بر اقدام اخیر دولت آمریكا در ضبط دو میلیارد دلار از سرمایه های ایران، یادآور شد: این اقدام نشانه سیاست خصمانه آمریكاییان نسبت به جمهوری اسلامی بوده و نشان می دهد با وجود حسن نیت دولت دكتر روحانی در گفتار و عمل، این دولت خط خصومت خود را با وجود سخنان شیرین خود، همچنان ادامه می دهد.
مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی كشور با بیان اینكه اقدام آمریكا آبروی دستگاه قضایی آن كشور را هم زیر سوال برده، اظهار كرد: سیاست ایران در دنیا، برخورد معقول، دفاع بدون شائبه از منافع و پاسداری از استقلال كشور است و این اقدام به تعبیر وزیر امور خارجه كشورمان، مانند یك كیف زنی خیابانی است.
طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی) كه با هدف تاسیس نخستین آزمایشگاه ملی مقیاس بزرگ برای تحقیقات بین رشته ای در كشور از سال 89 كلید خورده، توسط پژوهشگاه دانش های بنیادین در زمینی به مساحت 50 هكتار در ضلع شمالی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) احداث می شود.
7388/8054

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اختصاص 50 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه روستاها