واقعیت‌هایی درباره ائتلاف "ناتو سنی" به رهبری عربستان سعودی


به صورت غیرمنتظره و بدون هیچ مقدمه‌ای، محمد بن سلمان بن عبدالعزیز وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان از تشکیل ائتلاف نظامی "اسلامی" ضد تروریسم با حضور 34 کشور خبر داد که ماموریت "برخورد با تروریسم" را به عهده خواهد داشت و در این راستا اتاق عملیات مشترکی را برای هماهنگی در ریاض تشکیل خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالباری عطوان، تحلیل نویس مشهور روزنامه مستقل رای الیوم با این مقدمه در ادامه نوشت: زمانی که می‌گوییم به صورت ناگهانی یعنی طبق آنچه که ما و میلیون‌ها تن همانند ما می‌دانند هیچ نشست علنی یا محرمانه‌ای با حضور کشورهایی برگزار نشده که می‌گویند به این ائتلاف پیوسته‌اند و تمامی آن‌ها عضو سازمان همکاری اسلامی هستند و تعداد آن‌ها بالغ بر 34 کشور است و در بین این کشورها حتی یک کشور با اکثریت شیعه همچون عراق و ایران که در همان سازمان عضو هستند، حضور ندارند یا کشوری همچون الجزایر در این ائتلاف نیست که بیش از 10 سال علیه گروه‌هایی که تروریست می‌نامید، جنگید و بیش از 200 هزار تن از مردم خود را از دست داد و یا در این ائتلاف اندونزی که بزرگترین کشور "سنی" اسلامی است، حضور ندارد.

آیا می‌توانیم بگوییم که این پیمان جدید و غافلگیر کننده "ناتو سنی" برای رویارویی با گروه‌های "تروریستی سنی" یا رویارویی با محور ایران، عراق و سوریه است که از سوی روسیه حمایت می‌شوند؟

زمان اعلام غافلگیرکننده تشکیل این ائتلاف بنا به دلایل متعددی اهمیت بسیاری دارد که می‌توان آن‌ها را در نکات ذیل خلاصه کرد:

•اول اینکه سناتور جان مک‌کین، مسئول کمیته نظامی در کنگره آمریکا 10 روز قبل بر لزوم آماده کردن 100 هزار سرباز که بیشترشان از کشورهای "اهل تسنن" باشند، تاکید کرد تا با داعش بجنگند و 10 هزار سرباز آمریکایی نیز در بین آن‌ها برای مقابله با این گروه باشند.

•دوم اینکه جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در مقاله‌ای که چند روز قبل در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، حتمیت تشکیل "یک کشور سنی" روی پیکره "دولت اسلامی" در منطقه جغرافیایی تحت تصرف داعش در شرق سوریه و غرب عراق را خبر داد تا موازات آن‌ها یک کشور شیعی در جنوب عراق و کشور کردی در شمال عراق تشکیل شود.

•سوم شکست ائتلاف "طوفان قاطع" است که جنگنده‌های سعودی و همپیمانان آن در کشورهای عرب و کشورهای حوزه خلیج فارس از 9 ماه قبل نتوانستند ائتلاف "حوثی و عبدالله صالح" را از بین ببرند و صنعاء پایتخت یمن را به "نظام مشروع" عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن برگرداند و همچنین ائتلاف "طوفان قاطع" نتایج معکوس دریافت کرده است که از جمله آن نفوذ حوثی‌ها به مناطق جنوب عربستان همچون جازان و نجران و بالا رفتن تلفات و خسارت‌های مالی و جانی در میان این ائتلاف است.

•چهارم اینکه نشست مخالفان سوری چند روز قبل در ریاض برگزار شد و هیات عالی را برای نظارت بر هرگونه مذاکرات آتی با نظام سوریه تشکیل داد و 20 عضو هیات مذاکره کننده را معرفی کرد. این نشست با اعتراض‌هایی از سوی سوریه و روسیه مواجه شد و کردها و چند گروه مخالف این نشست را تحریم کردند. جبهه النصره و ابومحمد جولانی، رهبر آن تمامی شرکت کنندگان در این نشست را بدون استثنا خائن خواند.

•پنجم اینکه زمان معرفی گروه‌های تروریستی توسط اردن نزدیک است. اردن از سوی کنفرانس وین به تعیین گروه‌های "تروریستی" مامور شده است و قطعی است که در راس این گروه‌ها داعش و جبهه النصره باشند و این امر به معنای دادن چراغ سبز به ائتلاف "سنی - آمریکایی" برای آغاز از بین بردن آنها، چه با هماهنگی و چه بدون هماهنگی با روسیه است.

•ششم اینکه اتهام‌های غرب بالاخص آمریکا علیه کشورهای اسلامی و در راس آن‌ها عربستان و قطر به تغذیه تروریسم و فراهم کردن خاستگاه برای آن و حمایت از تروریسم بیشتر شده است و این اتهام‌ها پس از سرنگون کردن هواپیمای مسافربری روسیه در شرم الشیخ، انفجارهای پاریس، حملات در لندن و آمریکا صورت می‌گیرد و اقدام عربستان در تشکیل پیمان جدید برای دادن پاسخ به این اتهام‌ها و انتقادها است.

ما اطلاعات بسیاری در مورد مسائل پشت پرده این اقدام غافلگیرکننده عربستان نداریم که نشانگر تغییر در روش ریاض باشد و نشان می‌دهد که عربستان از مرحله خویشتنداری و فرو بردن خشم به مرحله هجوم نظامی انتقال یافته است و طبق گفته اصحاب رسانه عربستانی، "عقیده سلمان" را در پیش گرفته است همچنین زود است که نتیجه قطعی گرفته شود اما آنچه که می‌توان گفت این است که این "پیمان سنی نظامی" برای دامن زدن به دو دستگی طائفه‌ای در منطقه‌ای است که براساس آن تقسیم این منطقه صورت خواهد گرفت و مرزهای جغرافی جدیدی برای سایس پیکو جدید ترسیم خواهد شد.

این اقدام ماجراجویی دیگر عربستان است که خطر زیادی دارد و نشانگر شتابزدگی در انتقال از جنگی به جنگ دیگر است حتی اگر پیروزی یا نتیجه قطعی در جنگ نخست حاصل نشده باشد. که این امر نشانگر احتمال گسترش دامنه جنگ جدید است. به گونه‌ای که از جنگ "تروریسم" یعنی داعش و گروه‌های مشابه آن به جنگ دیگری علیه ایران و هم‌پیمانانش انتقال می‌یابد که این اقدام با تحریم آمریکا و حتی مشارکت اسرائیل صورت می‌گیرد.

به دقت در کنفرانس خبری که به صورت فوری محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان ایراد کرد دقت کردیم که در آن تنها اصحاب رسانه عربستان حضور داشتند و حتی خبرنگارانی از 33 کشور عضو این پیمان در آن حضور نداشتند و نمی‌دانیم که چرا آن‌ها به حاشیه رانده شدند و به آن‌ها فرصت طرح سوال داده نشد تا در مورد جزئیات این پیمانی بپرسند که نیروهای کشورهایشان در آن مشارکت خواهند داشت و وارد جنگ‌هایی در آینده نزدیک علیه گروه‌های تروریستی در خارج از مرزهای خود خواهند شد که چه بسا تلفات انسانی زیادی را به دنبال خواهد داشت. پس علت این به حاشیه راندن چیست؟

مساله قابل توجه این است که در این کنفرانس سخنی از تروریسم اسرائیل به هیچ وجه به میان نیامد و این امر برخلاف آن است که به ما گفته شده است که کشور "خیالی" فلسطین از اعضای این پیمان است. بنابراین آیا این "ناتو سنی" فقط برای مقابله با تروریسم سنی است؟ یا بهتر بگوییم که ائتلاف "بیداری‌ها" است اما این بار در سطح کشورها و دولت‌ها است؟ آیا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نظر نهادهای فلسطینی را در این مورد پرسیده است؟ یا حتی اقدامات لازم پیش از چنین گامی همچون جلب موافقت شورای ملی فلسطین یا حتی کمیته اجرایی را انجام داده است.

دست آخر یک سوال مطرح می‌شود که هزینه مالی سنگینی است که عربستان و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دلیل مسئولیت خود در پوشش دادن هزینه‌های این پیمان متحمل خواهند شد و رشوه‌ای که به کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف داده شده است و قطعا ارزش آن صدها میلیارد دلار خواهد بود. آیا عربستان و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می‌توانند ار پس چنین هزینه‌هایی برآیند در حالی که قیمت یک بشکه نفت به 35 دلار رسیده است و کسری بودجه نیز شدیدتر شده و ذخایر خارجی نیز کاهش یافته و عربستان و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اعمال مالیات‌های غیرمستقیم را آغاز کرده‌اند و به صورت تدریجی یارانه کالاهای اساسی همچون آب، برق و سوخت را برمی‌دارند.

ما به صورت کاملا خلاصه به پرتگاه جنگ نابود کننده‌ای کشیده می‌شویم که فرزندان و اموال ما را از بین خواهد بود و کشورهای ما را تخریب خواهد کرد که احتمالا اگر به قرن‌ها کشیده نشود برای دهه‌ها ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟