سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«از بخاری‎های چکه‌ای تا سوخت‌های هیمه‌ای»؛ ضرورت استانداردسازی سامانه های گرمایشی مدارس مازندران


به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، با آغاز فصل سرما برنامه‌ریزی برای سیستم گرمایشی مدارس در اولویت قرار می‌گیرد تا مشکلی برای دانش‌آموزان به‌وجود نیاید.

متاسفانه برخی مدارس از حداقل سیستم گرمایشی برخوردار نیستند و به‌ دلیل عدم تخصیص اعتبار نتوانستند تأمین سوخت کنند که باید مورد توجه قرار گیرند.

بحث استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس حوادث تلخی از جمله شین‌آباد را یادآور می‌شود که تلنگری است برای مسئولان تا به فکر راه‌حل باشند که شاهد تکرار حوادث این‌چنینی در کشور نباشیم.

* ضرورت استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس مازندران

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر اهمیت استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، اظهار کرد: این مهم در اولویت قرار دارد.

سیدعلی قاسمی بیان کرد: در مدارس مناطق محروم برنامه‌ریزی لازم برای ذخیره سوخت صورت گرفته است؛ همچنین در برخی مدارس روستایی که بخاری برقی و یا نفتی استفاده می‌شود، باید رعایت نکات ایمنی مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: البته رعایت نکات ایمنی در تمامی مدارس ضروری است.

* بخاری چکه‌ای غیراستاندارد نباید در هیچ کلاس درسی وجود داشته باشد

معاون امور عمرانی استاندار مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در سطح مازندران حدود 10 هزار و 500 کلاس دارای تجهیزات گرمایشی نامناسب بوده که خوشبختانه از ابتدای طرح تاکنون استانداردسازی حدود 5 هزار و 500 کلاس درس در دستور کار قرار گرفت.

علی نبیان اضافه کرد: همچنین در سال گذشته استانداردسازی حدود 2 هزار کلاس درس در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه این اتفاق خوب اجرایی شد.

وی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها و مکاتبات اداره‌کل آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به فضاهای آموزشی بخاری چکه‌ای غیراستاندارد نباید در هیچ مدرسه‌ای و کلاس درسی وجود داشته باشد.

معاون امور عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه سال گذشته 17 میلیارد تومان اعتبار در بحث استانداردسازی سیستم گرمایشی تأمین منابع مالی شده بود که از این میزان 14 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد، گفت: امسال 20 میلیارد تومان برای این موضوع از منابع ملی تأمین شده که تاکنون حدود 4 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد.

نبیان افزود: تلاش می‌شود با تأمین منابع مالی گام بلندی برای برون‌رفت فضاهای آموزشی که نیاز به تجهیزات استاندارد سیستم گرمایشی دارند، صورت گیرد.

* اجازه ندهیم حوادث تلخی از جمله شین‌آباد در کشور تکرار شود

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: به‌دلیل اهمیت گرمایشی و سرمایشی در مدارس، مجلس شورای اسلامی از چند سال گذشته مصوباتی داشته و این مهم در بودجه نیز به‌صورت ویژه دیده شده است.

قاسم احمدی‌لاشکی با بیان اینکه استفاده از بخاری‌های گازی در نقاطی که گازرسانی شده ممنوع است، افزود: در سایر مناطق نیز باید بخاری‌ها ایمن باشند و در صورت استفاده از بخاری‌های نفت‌سوز باید استانداردسازی شوند و نباید اجازه دهیم شاهد تکرار حوادث تلخی از جمله شین‌آباد در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه این موضوع که اعلام کنیم تمامی مدارس ما استاندارد هستند صحت ندارد، اظهار کرد: سیستم گرمایشی بسیاری از مدارس به‌دلیل مشکلات مالی استانداردسازی نشده اما نباید این نکته را فراموش کنیم حداقل‌ها را می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز نگاه آموزش و پرورش این است که حداقل‌ها را رعایت کنند و نتایج پیگیری‌هایی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و آموزش و پرورش اتفاق افتاد، دست به دست هم دهند تا شاهد اتفاقات تلخ در کشور نباشیم.

احمدی‌لاشکی با اعلام اینکه آذرماه که به‌طور حتم استفاده از سیستم گرمایشی در کلاس‌های درس ضرروت دارد، باید حداقل‌ها در اختیار مدارس قرار گیرد، گفت: بسیاری از نقاط سردسیر به‌دلیل عدم اختصاص سرانه دانش‌آموزی به مدارس از سوخت نفت برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: در برخی مدارس به‌دلیل هم‌جواری با جنگل به‌ویژه در شمال مجبور می‌شوند به هیزم پناه آورند که این امر موجبات آسیب به جنگل و خدشه به امنیت را فراهم می‌کند، به همین دلیل نیاز است وزارت آموزش و پرورش همانند سال‌های گذشته به مدارس تذکرات لازم را بدهد و ما نیز حمایت می‌کنیم.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس افزود: در بودجه 94 تلاش شده بخشی از بودجه را برای استانداردسازی مدارس در حوزه گرمایشی نیز داشته باشیم که امیدواریم دولت نیز بودجه را سریع تخصیص دهد.

احمدی‌‎لاشکی با تاکید بر اینکه تخصیص صد در صدی اعتبار برای این نوع پروژه‌ها جزو الزامات بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: امیدواریم این بودجه سریع‌تر به مدارس تزریق شود.

به گزارش فارس، لازم است با آغاز فصل سرما تمامی سیستم گرمایشی مدارس به‌منظور جلوگیری از بروز حوادث آماده‎سازی شود.

انتهای پیام/86003/م40/د1000


ویدیو مرتبط :
بازدید از سیستم گرمایشی مدارس