نظر مقامات وزارت خزانه داری آمریکا درباره زمان و نحوه برداشتن تحریم های ایران


به گفته این مقام آمریکایی ، آمریکایی ها به زودی قادر خواهند بود کالاهایی چون فرش، پسته و خاویار ایرانی را وارد کنند و شرکت های آمریکایی قادر خواهند بود بدون محدودیت قطعات هواپیما به ایران بفروشند.

با نزدیک شدن به زمان آغاز اجرای برجام مقامات آمریکایی اطمینان خاطر می دهند که تحریم های اعمال شده بر ایران در موضوع هسته ای را همزمان با پایان یافتن اجرای تعهدات ایران در قالب برجام، لغو خواهند کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رادیو ملی آمریکا (NPR) مقامات وزارت خزانه داری آمریکا می گویند ، آماده اند تا بر اساس برجام تحریم های ایران را بردارند.

پیشتر مقامات آمریکایی از احتمال برداشته شدن تحریم ها تا بهار سال 2016 خبر می دادند اما با توجه به سرعت عمل ایران در عمل به تعهدات هسته ای مقامات وزارت خزانه داری آمریکا معتقدند احتمالا قادر باشند از اوایل ماه ژانویه سال جاری تحریم های ایران را لغو کنند.

استفال مول مسئول تحریم های ایران در دولت آمریکا در جلسه ای که اخیرا در شورای آتلانتیک در واشنگتن برگزار شد در این باره گفت:" زمان آغاز اجرای برجام نقطه عطف مهمی است. این دست آنها (دولت ایران) است که چه زمانی بتوانند همه تعهدات خود  را برآورده کنند واین حقیقت که آنها بسیار سریع تر از حد انتظار در حال تحقق تعهدات خود هستند، ما چالشی در پیش رو داریم که باید ببینیم هر قدمی که آنها برداشته اند کاملا مورد تایید (آژانس) بوده باشد.

آدام زوبین معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم نیز در این باره گفت:" بر اساس برجام همه تحریم های مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران لغو خواهد شد و همه دولت ها و شرکت های بین المللی قادر خواهند بود بدون محدودیت و هراس از تحریم های آمریکا با ایران وارد معاملات نفتی و گازی شوند. ایران دوباره به طور گسترده به بازار های مالی بین المللی دسترسی خواهد یافت و بانک مرکزی ایران مجاز خواهد شد دوباره اقدام به جابجایی پول و دسترسی به دارایی های مسدود شده خود داشته باشد."نظر مقامات وزارت خزانه داری آمریکا درباره زمان و نحوه برداشتن تحریم های ایران

به گفته این مقام آمریکایی ، آمریکایی ها  به زودی قادر خواهند بود کالاهایی چون فرش، پسته و خاویار ایرانی را وارد کنند و شرکت های آمریکایی قادر خواهند بود بدون محدودیت قطعات هواپیما به ایران بفروشند.

اما به گفته آدام زوبین تحریم های دیگر مرتبط با موضوعات غیر هسته ای ایران همچنان به قوت خود  باقی خواهند ماند. به گفته این مقام آمریکایی، وزارت خزانه داری با انتشار جزوه راهنمایی اعلام خواهد کرد که دقیقا چه بخش از تحریم های ایران برداشته شده و چه بخش هایی همچنان تحریم خواهند بود.

به گفته این مقام آمریکایی برای مثال شرکت هواپیمایی ماهان ایران به دلیل ارسال سلاح از طریق خطوط هوایی خود به یمن و سوربه همچنان در لیست تحریم های آمریکا باقی خواهد ماند.

این مقام آمریکایی ادعا کرد این شرکت هواپیمایی با انتقال نیروهای سپاه قدس و ارسال تجهیزات نظامی از طریق هواپیماهایش همچنان در لیست تحریم های ثانویه (غیر هسته ای) آمریکا خواهد ماند.

ایران هر گونه اتهام حمل سلاح و نیرو از طریق خطوط هوایی به یمن و سوریه را رد کرده است.

یمن در 9 ماه گذشته و از زمان آغاز حملات هوایی سعودی ها تحت محاصره همه جانبه دریایی و هوایی قرار دارد.

همچنین به گفته این مقام آمریکایی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و شرکت ها و حساب های متعلق به این نیرو همچنان در لیست سیاه تحریم های آمریکا باقی خواهند ماند، حتی اگر توافق برجام آغاز شده و تحریم های ایران برداشته شود.


ویدیو مرتبط :
واکنش مقامات ایرانی به تصویب تحریم‌های جدید آمریکا