سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تشریح مشکلات اجرای ضوابط بلندمرتبه‌سازی در پایتخت


مهر/ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، از آخرین اقدامات برای اجرای ضوابط بلندمرتبه سازی در تهران سخن گفت.

محمد سالاری در پاسخ به سئوالی مبنی بر زمان اجرای ضوابط بلندمرتبه سازی در پایتخت، گفت: مفاد طرح تفصیلی تهران از سال ۹۱ ابلاغ شده و لازم‌ الاجراست و شورای شهر تهران به عنوان یک نهاد نظارتی بر این موضوع نظارت دارد.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن این بند گفت: شهرداری تهران مکلف شده بود حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ طرح تفصیلی نسبت به تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی و ارائه آن به مراجع ذی صلاح برای تصویب و اجرا اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: متاسفانه این طرح نه تنها در سال ۹۱ ابلاغ نشد که الان هم که اواخر سال ۹۴ هستیم، هنوز شاهدیم موضوعات مربوط به ضوابط بلندمرتبه سازی احصاء، تدوین و ابلاغ نشده است.

سالاری افزود: به موجب یکی دیگر از مفاد آن، کمیسیون ماده پنج نسبت به اضافه طبقات تصمیم می‌گیرد که این امر مورد انتقاد شوراست.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اواخر سال گذشته شهرداری را مجاب کردیم که مشاور طرح تفصیلی را به تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی ملزم کند.

سالاری اضافه کرد: این کار انجام و در کمیسیون ماده پنج مطرح شد. در چند جلسه کلیات آن نیز مورد توافق کمیسیون قرار گرفت و قرار شد به بالاترین مرجع در حوزه شهرسازی و معماری که شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است، ارجاع شود.

وی با اشاره به ایرادات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از این طرح گفت: آنجا در کارگروه تخصصی و با حضور کارشناسان، کلیات طرح مورد بررسی قرار گرفت که ایراداتی بر آن وارد شد و سئوالاتی را مطرح کردند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برخی از این سئوالات گفت: از جمله سئوالات محوری این بود که شهرداری باید به پیوست این ضوابط تاثیر جمعیت پذیری ناشی از بلندمرتبه‌سازی را در جمعیت شهر تهران مشخص کند.

سالاری اضافه کرد: همچنین این سئوال مطرح شد که شهرداری باید اعلام کند چقدر بلندمرتبه‌سازی در مشکل کم‌آبی تاثیر می‌گذارد، همچنین چقدر مشکل آلودگی ایجاد می‌کند. به بیان دیگر بلندمرتبه‌سازی تا چه میزان می‌تواند بادهای موسمی و تونل‌های باد را در تهران تحت تاثیر قرار دهد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری هنوز به این سئوالات پاسخ نداده است، گفت: شهرداری تهران در حوزه سئوالات و مطالعه بلندمرتبه‌سازی، مدل اجرا یا مطالعه در گذشته و حال نداشته و با توجه به اقلیم و جغرافیای تهران، مجموعه مطالعات سایر کشورها قابل تعمیم به تهران نیست.

وی تاکید کرد: به هر حال اینها مشکلاتی است که قرار شده با کمک مشاوران داخلی و خارجی پاسخ دهیم.

سالاری با اشاره به تقاضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از شورای عالی شهرسازی، گفت: ما در آخرین نشست با کمیسیون ماده پنج با توجه به سئوالات متعدد فعالان ساختمانی، از شورای عالی شهرسازی درخواست کردیم این موضوع را در اولویت جدی قرار دهد.

وی در پایان گفت: فکر می‌کنم طی دو سه ماه آینده این مسئله در دستور جدی جلسه قرار گیرد، اگرچه یکی از رویکردهای جدی ما با توجه به مسائل جمعیت‌پذیری، قطعا رویکرد محدودکنندگی بلندمرتبه‌سازی است.


ویدیو مرتبط :
از مشکلات بازیافت زباله تا آب گل‌آلود شهری نزدیک پایتخت