سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد


در نخستین روزهای پس از انقلاب بهمن ۵۷، دولت موقت که به علت فروپاشی قوای انتظامی و نظامی فاقد ابزار لازم برای اعمال حاکمیت بر کشور بود، درصدد بر آمد تا نیرویی مسلح بنام گاردملی به وجود آورد و با پیشنهاد محمد توسلی نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آن برگزیده شد. در حکم امام خمینی تأکید شده بود که سپاه پاسداران زیر نظر دولت موقت فعالیت خواهد کرد. هدف از تشکیل این نهاد نیز حفظ انضباط در شهرها و روستاها، جلوگیری از تحریک و توطئه، جلوگیری از خرابکاری در موسسات دولتی و ملی و مراکز عمومی و سفارتخانه‌ها، جلوگیری از رسوخ عناصر فرصت‌طلب و ضدانقلابی در داخل صفوف مردم، اجرای دستور دولت موقت و اجرای احکام دادگاه‌های فوق‌العاده اسلامی، ذکر شده بود.

همزمان با تشکیل سپاه پاسداران، گروه‌های مسلح موازی دیگر نیز بطور خودجوش برای حفظ انقلاب تشکیل شده بودند 

نیروهای مسلح سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به سرپرستی محمد بروجردی و مورد حمایت مرتضی مطهری.

وجود این چهار گروه مسلح موازی، اختلاف‌ها و اصطکاک‌هایی را در پی داشت. این مسئله در شورای انقلاب طرح و سرانجام تصمیم گرفته شد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با هماهنگ کردن این گروه‌ها و یک‌پارچه کردن آنها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شکل دهد. پس از تخصیص بودجه ۱۲۰ میلیون تومانی به سپاه از سوی دولت موقت سپاه قدرتمندتر از قبل تصمیم به ادغام سایر نیروها در خود گرفت. در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۵۸، همه این گروه‌ها با سپاه پاسداران ادغام شدند و جواد منصوری به عنوان فرمانده سپاه انتخاب شد. به فاصله اندکی پس از او عباس آقازمانی مشهور به (ابوشریف) فرماندهی سپاه و فرماندهی عملیات آن را بر عهده گرفت. پس از ادغام، محسن رضایی، محسن رفیق‌دوست و عباس دوزدوزانی در اواخر فروردین ۱۳۵۸ به دیدار امام خمینی در قم رفتند و خواستار استقلال سپاه از دولت موقت شدند.

در این دیدار امام خمینی برخلاف جهت‌گیری پیشین خود مبنی بر نظارت دولت موقت بر سپاه، دستور تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زیر نظر شورای انقلاب را صادر کرد. در پی این فرمان، گروه دوازده نفره اساسنامه‌ای را در ۹ ماده و ۹ تبصره تهیه کرد که به تصویب شورای انقلاب رسید. به دنبال آن شورای فرماندهی سپاه تشکیل گردید و اعضای آن احکام خود را از شورای انقلاب دریافت کردند. 

در ۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام موجودیت کرد

جایگاه بلند و ارزشمند سپاه پاسداران و رشادت های بی شمار رزم آوران آن نهاد در طول هشت سال دفاع مقدّس، در قالب وصف نمی گنجد و تنها باید همان جمله معروف امام راحل را یادآور شد که «اگر سپاه نبود کشور هم نبود».

یك روزنامه الجزایری نوشت: سامانه موشكی ایران قادر است در دقایق نخست درگیری، تمام قسمت‌های ناوگان دریایی آمریكا را در خلیج فارس متلاشی و به لاشه كشتی و ناو جنگی تبدیل كند.

زمانی كه مقامات ایرانی آزمایش موفقیت آمیز موشك "عاشورا" را اعلام كردند، در واشنگتن و تل آویو بلوایی بر پا شد مبنی بر اینكه موشك جدید ایران از لحاظ تكنولوژی قادر است به هر هدف آمریكایی در شرق اروپا و هر هدف صهیونیستی برخورد كند و در محل برخورد ویرانی گسترده‌ای را ایجاد كند.

الشروق افزود: موشك عاشورا تاج صنعت موشك ایران شد به طوری كه سران نظامی ایران در رویارویی احتمالی آینده بر آن تاكید كرده‌اند.

سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد

این روزنامه الجزایری افزود: عاشورا موشكی بالستیك با برد میان 2 تا 2 هزار و پانصد كیلومتر است كه قابلیت حمل كلاهك غیركلاسیك را دارد. دیگر موشك بالستیك و نزدیك به عاشورا از خانواده شهاب است كه دور بردترین آن شهاب 3 با 1300 كیلومتر برد است و این به معنای پوشش كامل رژیم صهیونیستی است. البته ایران توانست با اصلاح آن برد آن را به 1800 كیلومتر افزایش بدهد.

الشروق نوشت: موشك عاشورا آنقدر دقیق و دارای فن‌آوری خوب است كه یكی از برگ‌های برنده و غافلگیر كننده ایران در جنگ‌های احتمالی به شمار می‌رود.

ایران شمار زیادی از آن را به سرعت تولید كرده و آنها را آماده و نشانه رفته به سوی مراكز حساس رژیم صهیونیستی قرار داده است، كه از جمله این مراكز و نقاط حساس تاسیسات هسته‌ای "دیمونا" است در حالی كه سایر موشك‌های ایران به سوی تمام پایگاه‌های آمریكا در منطقه نشانه گرفته شده است به طوری كه دستكم برای هر پایگاه 5 موشك قرار داده شده است.

از سوی دیگر، خانواده موشك‌های ایران دارای انواع سلاح‌های مرگبار است كه شامل سلاح‌های دفاعی و ضد زرهی و ... می‌شود و نكته مهم این است كه همه این سلاح‌ها ساخت بومی ایران و فن‌آوری آن برای دشمنان ناشناخته است، همچنانكه نوع و نتیجه آن جز در درگیری‌های احتمالی آینده شناخته نخواهد شد.

جدیدترین دستاوردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

**نیروی هوا فضای سپاه پاسداران

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هرساله در رژه نیروهای مسلح گوشه‌ای از دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارد که از جمله آن می‌توان به انواع رادارها از جمله علیم، قدیر و ... ،  موشک ‌های  زمین به زمین ، زمین به هوا و ...  موشک‌ها ی دوربرد سجیل با برد 2 هزار کیلومتر، موشک کلاس شهاب،  موشک قدر F با برد 2000 کیلومتر ، موشک قدر H با برد 1350 کیلومتر، سامانه‌های موشکی زلزال، هرمز (دوفروندی)، سامانه موشکی تورM1، سامانه موشکی رعد، سامانه موشکی طبس و سامانه موشکی سوم خرداد، موشک نقطه زن فاتح 110، موشک خلیج فارس، کروز یاعلی، انواع  پهپادها و انواع سامانه های موشکی رزم زمینی و هوایی و موشک‌های دوش پرتاب و ... از ادوات نظامی نیروی  هوافضا سپاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد

** نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 از جمله دستاوردهای نیروی دریایی سپاه پاسداران می‌توان به موشک‌های ساحل به دریا، شناور عاشورای پدافندی به همراه توپ، سکوی پرتاب موشکی خاتم ۵، سامانه تکنیک آماده سازی موشک، شناور موشک انداز و اژدرافکن ذوالفقار جی ام تی ۱۶ ، شناور عاشورای مین ریز به همراه یک فروند مین تمرینی، سکوی پرتاب موشک قارعه، دستگاه رادار ۲۰۳۱، شناور موشک انداز رضوان و سراج ،  شناور عاشورای سراج، شناور راکت انداز طارق، شناور راکت انداز عاشورا، شناور عاشورای راکت انداز ریپ ۳۳، موشک ساحل به دریای نور، موشک ساحل به دریای قادر، موشک ساحل به دریای قمر، صاعقه،  موشک ظفر، موشک نصر، مین تمرینی،  قایق پرنده و ... اشاره کرد. 

سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد

**نیروی زمینی سپاه پاسداران

از جمله دستاوردهای نیروی زمینی سپاه می‌توان به تانک رخش به همراه زره واکنش نسل ۱ و ۲، تانک مدرنیزه شبدیز، نفربر رزمی ذوالجناح،  نفربر پدافندی براق، خمپاره انداز، تانک رخش پل گذار، توپ خودکششی ۱۵۰ میلی متری، توپ خودکششی ۱۲۲ میلی متری محمول، تانک ریکاوری شبدیز، موشک زلزال، راکت انداز فجر ۵، راکت انداز فجر ۳، خودرو پیشرفته، سفیر ۴، جیپ سفیر ۳ به همراه سامانه ارسال تصویر، راکت انداز فلق، خمپاره انداز ۱۲۰ و ... است.  

سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد

** نابود كردن تاسیسات هسته‌ای صهیونیستی و پایگاه‌های آمریكایی

الشروق افزود: موشك قدر با برد 1119 مایل ، یكی دیگر از موشك‌های ایران است كه از لحاظ سرعت جز سریع‌ترین موشك‌های دنیاست و قادر است بر تمام رادارها و موشك‌های ضد موشك فائق آید. در نتیجه هر چقدر قدرت سامانه دفاعی ضد موشك دشمن قوی باشد، این موشك به هدف اصابت می‌كند.

سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد

بنا بر این گزارش، جمهوری اسلامی ایران صدها فروند موشك "قدر" در اختیار دارد و با پیشرفته كردن آن توانسته است قدرت حمله به ناوگان دریایی آمریكا را به دست آورد.

كارشناسان ایرانی تاكید می‌كنند موشك قدر قادر است در دقایق نخست درگیری همه بخش‌های ناوگان دریایی آمریكا را غرق كند. سامانه موشك زمین به زمین ایران بر اساس سامانه "تور ام 1 " عمل می‌كند كه قادر است چند هدف متحرك یا ثابت را همزمان بزند، ولی آنچه ویژگی بارز موشك‌های ایرانی است، فن آوری داخلی و بومی كارشناسان ایران است كه بسیار دقیق تر و ویرانگرتر است.

سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد

بنا بر گزارشات منتشر شده، این سامانه موشكی شامل انواع زیر است:  كوتاه برد: عقاب 35 كیلومتر، شهاب 1 با برد 350 كیلومتر، شهاب 2 با برد 750 كیومتر، فاتح 100 تا 250 كیلومتر، زلزال 2 با برد 200 كیلومتر، زلزال 3 با برد 400 كیلومتر.

میان برد: كه برد این موشك‌ها میان هزار تا 3 هزار كیلومتر است كه از جمله آن می‌توان شهاب 2 و 3 را نام برد كه برد آن از 300 تا هزار و 300 كیلومتر است. همچنین موشك فجر 3 نیز از نوع دیگر میان برد است.

علاوه بر این، موشك‌های فوق میان بردی وجود دارد كه برد آن میان 3300 تا 5500 كیلومتر است و از جمله آن می‌توان به قدر 110 اشاره كرد كه با اصلاحاتی كه ایران روی آن انجام داده است برد آن به 3 هزار كیلومتر رسیده است.

 دور برد: كه از جمله آن شهاب 4 و شهاب 5 است كه ایران همچنان برای پیشرفته تر كردن آن تلاش می‌كند. انتظار می‌رود برد آن به زودی به فاصله‌ای بیشتر از 5 هزار كیلومتر برسد.

سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد

الشروق نوشت: علاوه بر این موشك‌ها، ایران سامانه دفاعی موشكی هم در اختیار دارد مانند موشك‌های دفاعی هوایی حامل "میثاق 1 و 2" است كه فن‌آوری آن به حدی رسیده است كه می‌تواند جنگنده‌های مدرن را سرنگون كند و با بمب‌های هوشمند نیز مقابله نماید.

از سوی دیگر ایران دارای موشك‌های ضد تانك "طوفان 1 و 2"، موشك "رعد" ، "صاعقه" و "دهلاویه" است كه كلیه تانك‌های زرهی پیشرفته قادر به مقاومت در برابر كلاهك ویرانگر بزرگ آن نیست. علاوه بر این ایران موشك‌هایی در اختیار دارد كه ویژه نیروهای دریایی است و از جمله آن می‌توان به موشك "نور" با برد 200 كیلومتر، "كوثر" و "حوت" اشاره كرد كه قادر است زیردریایی‌های آمریكایی و صهیونیستی را به سادگی نابود كند.

سپاه پاسداران، فرزند خلف انقلاب اسلامی که روز به روز قد می‌کشد

الشروق تاكید كرد: مطالعات غرب نشان داده است كه این سامانه موشكی ایران قادر است تمام قسمت‌های ناوگان دریایی آمریكا را در خلیج فارس متلاشی و به لاشه كشتی و ناو تبدیل كند.

نخستین فرمانده سپاه پس از شورای فرماندهی، محسن رضایی است که در ۲۸ سالگی توسط امام خمینی(ره) به این سمت منصوب شد (تا قبل از این انتخاب فرمانده سپاه با شورای انقلاب اسلامی بود). محسن رضائی برای مدت ۱۸ سال فرماندهی این نهاد را بر عهده داشت ولی در سال ۱۳۷۷ از فرماندهی سپاه استعفاء کرد و قائم مقام او سید یحیی صفوی مشهور به رحیم صفوی از سوی رهبر معظم انقلاب سید علی خامنه‌ای به این سمت منصوب شد. در ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ دوره مسئولیت ۱۰ ساله وی در فرماندهی سپاه به پایان رسید و سید علی خامنه‌ای به جای وی سرتیپ پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده سابق نیروی زمینی سپاه را به فرماندهی سپاه پاسداران برگزید و او را از درجه سرتیپی به درجه سرلشگری ارتقاء داد.


ویدیو مرتبط :
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی