بازتاب همایش «تهران، شهر دوچرخه‌ها» در سایت اتحادیه جهانی


با برگزاری همایش «تهران، شهر دوچرخه‌ها» در روز جمعه گذشته، سایت اتحادیه جهانی گزارشی در این باره منتشر کرد و اعلام کرد که این همایش در تقویم این اتحادیه ثبت شده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌ و به نقل از سایت اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری، جمعه این هفته‌ همایشی با هدف توسعه ورزش همگانی برگزار شد. این همایش در تقویم اتحادیه جهانی ثبت شده است.

این همایش که در پایتخت ایران برگزار شد، بیش از 10 هزار شرکت کننده داشت و هدف آن افزایش دوچرخه‌سواری در ایران بود. در پنج سال اخیر فدراسیون دوچرخه‌سواری جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا مردم را به دوچرخه‌سواری تشویق کند.

نوید کثیریان، مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران در این باره می‌گوید: ایران به دوچرخه‌سواری از زاویه جدید نگاه می‌کند. فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران، دوچرخه‌سواران بااستعداد و حر‌فه‌ای را پرورش داده است که در رنکینگ تور آسیایی UCI جایگاه خوبی دارند. قادر میزبانی، حسین عسگری، مهدی سهرابی جزو این افراد هستند. فدراسیون در حال‌ حاضر بر دوچرخه‌سواری برای همه مردم تاکید دارد.

کثیریان در این باره می‌گوید: با افزایش جمعیت در شهرها و جابه جایی زیاد مردم برای رفتن به محل کار همه به دنبال راحتی هستند و استفاده از دوچرخه‌ را فراموش کردند. تصمیم گرفتیم برای همه مردم امکان دوچرخه‌سواری فراهم کنیم و دولت را تشویق کنیم تا در این ورزش سرمایه‌گذاری کند. در شهرهای مختلف فستیوال برگزار کند و مسیرهای خاصی با دوچرخه‌ در شهرهای بزرگ ایجاد کند.

او افزود: باید در این راه با مسئولان محلی همکاری کرد. برای مثال شهرداری تهران نقش زیادی در گسترش دوچرخه‌سواری دارد و این مساله را مدیریت می‌کند و به روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند. خسرو قمری، رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران که پیش از این مدیریت کل ورزش و جوانان استان مرکزی را برعهده داشته است، مدافع اصلی ورزش دوچرخه‌سواری در ایران است و تلاش زیادی برای گسترش دوچرخه‌سواری برای عموم می‌کند. در چند سال اخیر پیشرفت دوچرخه‌سواری قابل مشاهده بوده است. هر ساله در ایران 400 فستیوال دوچرخه‌سواری برگزار می‌شود.

تهران حدود 9 میلیون ساکن دارد. در حال‌ حاضر این شهر 280 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری دارد و 80 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری نیز در دست احداث است. قرار است پروژه‌ هایی از این قبیل در مشهد و اصفهان نیز انجام شوند. ادارات دولتی باید حداقل یک درصد از بودجه خود را صرف ورزش کنند و فدراسیون دوچرخه‌سواری آنها را تشویق می‌کند تا این پول را صرف خرید دوچرخه برای کارمندانشان کنند.

قهرمانی در این باره می‌گوید: می‌خواهیم هر ایرانی یک دوچرخه داشته باشد. آنهایی که دوچرخه ندارند می‌توانند از خانه‌های دوچرخه که در شهرهای بزرگ مستقر شدند، دوچرخه اجاره کنند. در این خانه ها امکانات سرویس فنی نیز فراهم است.

قمری معتقد است ذهنیت درباره دوچرخه‌سواری تغییر کرده و تعداد افرادی که از دوچرخه استفاده می‌کنند زیاد شده است. البته او اعلام کرد که هنوز رضایت کامل وجود ندارد.

همایش این هفته‌ در مسیری هشت کیلومتری برگزار شد و همه اقشار از هر سنی در آن شرکت کردند. زمان این همایش 90 دقیقه بود.

انتها‌ی‌ پیا‌م


ویدیو مرتبط :
همایش دوچرخه سواری در شهر دوچرخه ایران (بناب)