سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اضافه‌شدن سالانه 10 هزار نفر بیمار مبتلا به سرطان پستان در کشور


رییس سازمان نظام‌پزشکی با تاکید بر این که در هر سال 10 هزار نفر از بانوان ایرانی به عنوان بیماران جدید به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، گفت: در استان‌های شمال غربی میزان بروز سرطان پستان بالا و در استان‌های جنوب غربی میزان شیوع سرطان پستان پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر علیرضا زالی در حاشیه یازدهمین کنگره بین‌المللی سرطان پستان در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که سرطان پستان یکی از سرطان‌های شایع در بانوان ایرانی است، شانس بانوان ایرانی در ابتلا به سرطان پستان را 24 تا 30 نفر در هر 100 هزار نفر ایرانی ذکر و اظهار کرد: این میزان در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان را داشته باشند، به پنج برابر می‌رسد.

وی متوسط سن بانوان ایرانی به سرطان پستان را 40 تا 49 سالگی ذکر کرد و در عین حال یادآور شد: این میزان در کشورهای غربی بیش از 55 سال است.

زالی علت کاهش 10 سال ابتلا به سرطان پستان در بانوان ایرانی را ویژگی‌های بافت پستان ذکر کرد و در این باره توضیح داد: در بانوان جوان به دلیل آن که بافت سینه تراکم بیشتری دارد، تشخیص به موقع در سنین پایین مشکل‌تر است.

رییس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که ایران از لحاظ ابتلا به سرطان پستان جزء کشورهای متوسط رو به پایین است، ادامه داد: ولی پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آتی شانس بروز سرطان پستان در بانوان ایرانی افزایش یابد که این به دلیل وجود عوامل خطر در کشور است.

زالی میزان باروری را از جمله عوامل خطر در بروز سرطان پستان نام برد و گفت: مطالعات نشان داده افرادی که صاحب فرزند نباشند، شانس بروز به سرطان پستان در آنها افزایش می‌یابد.

رییس سازمان نظام پزشکی بروز بلوغ زودرس را از دیگر عوامل خطر بروز سرطان نام برد و افزود: بروز بلوغ زودرس و یائسگی دیررس از جمله عوامل بروز خطر سرطان پستان به شمار می‌رود.

زالی با تاکید بر عدم استفاده از مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع شده افزود: میان استفاده از مواد غذایی با بروز سرطان پستان رابطه معناداری وجود دارد. چرا که میزان مصرف بیش از حد موادچربی اشباعی به ویژه پس از یائسگی شانس بروز سرطان پستان را در بانوان زیاد می‌کند.

وی چاقی‌های فزاینده در پس از یائسگی را از دیگر عوامل بروز سرطان پستان ذکر کرد و افزود: متاسفانه به دلیل کاهش فعالیت‌های ورزشی به ویژه پس از یائسگی شانس بروز سرطان پستان افزایش می‌یابد. چرا که امروزه ثابت شده فعالیت‌های ورزشی منظم هوازی به ویژه پس از یائسگی در زنان می‌تواند به طور چشمگیری در کاهش چربی و ریسک سرطان پستان موثر باشد.

رییس سازمان نظام پزشکی کمبود ویتامین D را از دیگر علل بروز سرطان نام برد و گفت:‌امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و آپارتمان‌نشینی در شهرها افراد کمتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند که این امر منجر به کاهش میزان ویتامین D در خانم‌ها شده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مواد غذایی ما به گونه‌ای است که ویتامین D به میزان کافی به افراد نمی‌رسد، از این رو ما با کمبود ویتامین D مواجه هستیم.

به گفته وی، مطالعات نشان می‌دهد که با بالا رفتن میزان ویتامین D بروز برخی از بیماری‌ها مانند سرطان پستان، ام اس و آندومتریوز کاهش می‌یابد.

زالی با تاکید بر این که مصرف داروهایی چون آسپرین و داروهای کاهش دهنده چربی می‌تواند در کاهش بروز سرطان موثر باشد، اظهار کرد: برای کاهش بروز سرطان در کشور نیاز است تا سه استراتژی خودآزمایی پستان از سوی بانوان در سنین 25 تا 40 سال، اجرای روش‌های غربالگری و استاندارد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی اجرایی شود.

وی همچنین شیردهی را از عوامل پیشگیری کننده سرطان پستان عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه امروزه شاهدیم که بانوان ایرانی به فرزندان خود شیر نمی‌دهند و این در حالیست که مطالعات ثابت کرده که میان زمان کافی شیردهی و کاهش سرطان پستان یک رابطه معناداری وجود دارد.

وی با ابراز تاسف از این که در 75 درصد موارد مراجعه بانوان برای درمان سرطان پستان با توده سرطانی با بیش از یک سانت مواجه هستیم، گفت: این در حالی است که در دنیا 75 درصد موارد تشخیصی سرطان پستان مربوط به توده‌های غیر قابل لمس است. از این رو لازم است تا با بالا بردن فرهنگ مردم، کاهش عوامل خطر و جلوگیری از چاقی در زمان یائسگی اقدام به درمان زودرس سرطان پستان شود.

وی با اشاره به وضعیت امیدوارکننده در حوزه درمان سرطان‌های پستان یادآور شد: در صورتی که پروتکل‌های درمانی بتواند بیمار را برای 15 سال زنده نگه دارد، قادر هستیم تا بیماران پس از 15 سال درمان از این بیماری فوت نکنند.

وی با ابراز تاسف از تشخیص دیررس سرطان پستان در کشور خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر خانم‌های ایرانی در مراحل سوم و چهارم سرطان پستان به پزشک مراجعه می‌کنند؛ ولی در خارج از کشور 65 درصد مراجعین در مراحل اول و دوم هستند.

رییس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که پراکندگی سرطان پستان در کشور در وضعیت ویژه‌ای قرار دارد، گفت: در استان‌های شمال غربی بروز سرطان پستان بالاست و در استان‌های جنوب غربی شانس ابتلا به این بیماری کمتر است که اعلام علل واقعی این امر نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

زالی با بیان این که میزان شیوع سرطان پستان در تهران در وضعیت میانه‌ای است، اضافه کرد: تهران نه مانند برخی از استان‌ها با پرشماری و نه مانند برخی از استان‌ها با کم بودن تعداد مبتلایان به سرطان پستان مواجه است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
هر 10 هزار لایک = آرزوی یک کودک مبتلا به سرطان