سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نیویورک‌تایمز: آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست


نیویورک‌تایمز: آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیستفارس/ روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، روز جمعه به طرح سئوالات متداول درباره آزمایش‌های‌ موشکی ایران و ارتباط آن با اجرای توافق هسته‌ای (برجام) پرداخته است.

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سحرگاه روز چهارشنبه در مرحلۀ نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت، موشک‌های دور ‎برد نقطه‎زن قدر H وF را با موفقیت از ارتفاعات البرز شرقی به سوی اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران در جنوب شرق ایران شلیک کردند. بخشی از این رزمایش بامداد روز سه شنبه (18 اسفند) با شلیک موشک بالستیک «قیام» از یک سیلو به انجام رسید.

در ادامه بخش‌هایی از این مطلب آمده است:

سئوال- آیا ایران به توافق پایبند است؟

پاسخ- طبق گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بازوی نظارت هسته‌ای سازمان ملل است، بله! آژانس در تاریخ 26 فوریه در اولین ارزیابی از زمان اجرایی شدن توافق گزارش داد که ایران به مفادی که هدف از آنها مسدود کردن مسیرهای ایران به سلاح‌های اتمی بوده پایبند است.

سئوال- چگونه می‌دانیم که ایران تقلب نمی‌کند؟

پاسخ – آژانس، آمار دقیقی از کاهش سریع سوخت هسته‌ای، سانتریفیوژهای فعال و سایر تجهیزات ایران داشته و از اختیار برای نظارت بر آنها برخوردار است. داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحاتی آمریکا، یک گروه حمایتی فعال در زمینه منع انتشار در واشنگتن گفت: «وظیفه آژانس حصول اطمینان از این است که (ایران) سیر قهقهرایی نخواهد داشت.»

سئوال – آیا آزمایش‌های موشکی به موجب توافق هسته‌ای ممنوع هستند؟

پاسخ- نه؛ پرتاب این موشک‌های موضوع جداگانه‌ای تلقی می‌شود.

سئوال- آیا این حرف منتقدان درباره اینکه ایران مفاد قطعنامه شورای امنیت درباره ممنوعیت پرتاب‌های موشک را نقض کرده صحیح است؟

پاسخ- این موضوع به تفسیر شما از قطعنامه 2231 که در ماه جولای تصویب شد و توافق هسته‌ای را اجرایی کرد بستگی دارد. این قطعنامه به تمامی قطعنامه‌های پیشین که ایران را به خاطر برنامه‌ هسته‌ای جریمه می‌کرد خاتمه داد، اما از این کشور می‌خواهد «هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالیستیک طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای» نداشته باشد. استدلال ایران این است که این عبارت‌ها پرتاب موشک‌ها را ممنوع نمی‌کند و اینکه چون ایران سلاح هسته‌ای ندارد، تخلفی صورت نگرفته است.

سئوال- دولت اوباما درباره آزمایش‌های موشکی چه کاری انجام می‌دهد و آیا اصلا اقدامی در این زمینه انجام می‌دهد؟

پاسخ- مقام‌های آمریکایی این استدلال را مطرح می‌کنند که ایران ممکن است قطعنامه 2231 را نقض کرده باشد و آنها ممکن است شکایتی رسمی در این باره به شورای امنیت ارائه کنند که ممکن است به تحریم‌های جدید منجر شود. سایر منتقدان رفتار ایران را نشانه‌ای بدشگون می‌دانند. اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که یکی از منتقدان پیشرو برجام است گفت: «اگر ایران ببیند که می‌تواند تحریم‌های موشکی را بدون هیچ پیامدی زیر پا بگذارد، توافق هسته‌ای را هم نقض خواهد کرد.»

سئوال- ایران، صرفنظر از اینکه چه گروهی این آزمایش‌های موشکی را انجام می‌دهد، آنها را چطور توجیه می‌کند؟

پاسخ – در حالی که آمریکا و متحدانش در خاورمیانه ایران را به دخالت‌گری و تهدیدکنندگی و ترویج بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کنند، ایران می‌گوید که کشوری صلح‌‌خواه در احاطه قدرت‌های متخاصم است. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به گشت‌زنی در خلیج فارس می‌پردازد. نیروهای آمریکایی، از عراق تا بخش‌های شرقی و از افغانستان تا بخش‌های غربی و در سایر کشورهای همسایه ایران در منطقه از جمله ترکیه، بحرین و قطر مستقرند. ایران به ویژه با عربستان که بزرگترین رقیبش در منطقه است روابط ضعیفی دارد. ضمن اینکه ایران، اسرائیل که دارنده سلاح هسته‌ای است را رام‌نشدنی‌ترین دشمنش می‌داند.

سئوال- آمریکا چه زمانی انتظار دارد مزایای ملموس توافق هسته‌ای را ببیند؟

پاسخ – استدلال طرفداران (دولت) این است که مهم‌ترین مزیت این توافق – یعنی ایران بدون سلاح‌های هسته‌ای – همین حالا هم مشهود است. ایران، همچنان از امکان دسترسی به اکثر کسب و کارهای آمریکا محروم است چون بسیاری از سایر تحریم‌های غیرهسته‌ای هنوز اجرا می‌شوند. توافق هسته‌ای، البته اجازه از سرگیری برخی از انواع بازرگانی که شاخص‌ترین آن فروش هواپیماهای غیرنظامی است را می‌دهد.

سئوال – اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بخواهد توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند یا بار دیگر درباره آن مذاکره کند، چه می‌شود؟

پاسخ – رئیس‌جمهور بعدی، از لحاظ تئوری قادر به لغو توافق هسته‌ای خواهد بود اما کارشناسان مسائل منع اشاعه و توافقات چندجانبه می‌گویند که چنین اقدامی تبعات سنگینی برای آمریکا خواهد داشت و به اعتبار آن لطمه خواهد زد. علاوه بر این، سایرقدرت‌های بزرگ جهانی هم طرف‌های این توافق هستند و بنابراین برجام از نیروی قوانین بین‌المللی برخوردار است، چونکه شورای امنیت آن را تصویب کرده است. بسیاری از کشورها در اروپا از آن زمان فعالیت‌های تجاری با ایران، از جمله خرید نفت از این کشور را از سر گرفته‌اند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
واکنش مسیولان به نقض برجام توسط آمریکا و انتظار افکار عمومی از کمیته نظارت بر برجام