سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بحران‌های اقتصادی ترکیه در سال 2016


به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، ترکیه در حال حاضر بحران های گوناگونی را در روابط سیاسی و اقتصادی خود با کشورهای همسایه و منطقه ای خود تجربه می‌کند.

به گزارش حریت، این کشور به دلیل اعمال سیاست‌های غلط با دو همسایه جنوبی خود یعنی عراق و سوریه در شرایط کاملا بحرانی به سر می‌برد.

حمایت از تروریست‌ها در سوریه، روابط ترکیه با این کشور را به طور کامل قطع کرده است و اقدامات گوناگون ترک ها در نقض حاکمیت ملی عراق نظیر واردات نفت کردستان عراق بدون هماهنگی با دولت مرکزی این کشور در اوایل سال 2015 و همچنین ورود غیر قانونی سربازان ترک به خاک عراق و مخالفت با خروج آنها و در نتیجه آغاز اقدامات تلافی جویانه دولت مرکزی عراق علیه ترکیه در محدود کردن مبادلات تجاری با این کشور، روابط ترکیه-عراق را نیز تیره کرده است.

از سوی دیگر در شرایط کنونی ترکیه به دلیل اتخاذ سیاست های کاملا متفاوت با کشورمان در بحران های منطقه ای،‌ با ایران نیز روابط روشنی ندارد و مصر نیز به عنوان یکی دیگر از کشورهای نزدیک به ترکیه نیز روابط خود با این کشور را مورد تجدید نظر قرار داده است.

ترکیه که تا چند ماه پیش از جمله متحدان نزدیک منطقه ای و بین المللی روسیه محسوب می شد و حتی به حمایت اقتصادی در تأمین نیاز های روسیه در برابر تحریم های غرب علیه روسیه پس از بحران اوکراین برخاست ، با حمله به جت جنگنده این کشور بر فراز سوریه، در هفته های گذشته با عواقب غیر قابل پیش بینی روبرو شده و روسیه با اعمال تحریم های شدید بخش کشاورزی و ساخت و ساز ترکیه را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

در حالی که ترکیه تلاش هایی را در راستای عادی سازی روابط خود با روسیه در پیش گرفته است، به نظر می رسد روسیه حداقل در آینده نزدیک با ترکیه در این زمینه همکاری لازم را اتخاذ نکند.

یکی از راه های جبران بحران های ناشی از تیرگی روابط ترکیه با عراق، روسیه، سوریه، ایران و مصر، جذب حجم قابل توجهی از سرمایه های خارجی به این کشور است.

سرمایه گذاری های خارجی از جمله اصلی ترین پیشران‌های اقتصادی این کشور در سال های اخیر بوده است.

اما ترکیه به دلیل درگیری های داخلی با حزب کارگران کردستان و بحران امنیت، توانایی خود در جذب سرمایه گذاری های خارجی را از دست داده است.

تا پیش از این عراق، روسیه، و ایران از جمله بزرگ ترین شرکای تجاری منطقه ای ترکیه محسوب می شدند.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/7LPY58


ویدیو مرتبط :
مقاله ترجمه شده درباره بحران مالی و بحران اقتصادی