اقدام وزارت بهداشت برای یکپارچه‌سازی نحوه محاسبه ساعت کاری پرستاران


مدیرکل دفتر ارتقا سلامت معاونت پرستاری وزارت بهداشتاز ایجاد نرم افزار "آی شیفت" برای یکپارچه کردن نحوه محاسبه ساعت کاری پرسنل پرستاری و شیفت بندی در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: این سامانه جهت اطلاع از وضعیت توزیع نیروهای پرستاری در کشور بسیار مناسب است.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و بنابر اعلام وب‌دا، احمد نجاتیان در جلسه آموزش سامانه جامع پرستاری (آی شیفت) که با حضور کارشناسان آی تی و پرستاری دانشگاه ها برگزار شد، گفت: در دنیای امروز بحث یکپارچگی اطلاعات و مدیریت یکپارچه بسیار مهم است؛ به طوری که یکی از ملزومات مدیریت در سطح کلان، داشتن اطلاعاتی از سطح کشور و حوزه کاری بوده و امروز سامانه‌ها به کمک این حوزه آمدند و به مدیران کمک می‌کنند.

وی افزود: سامانه جامع پرستاری یا آی شیفت، برای حل مشکلاتی در رابطه با نداشتن اطلاعات از نیروی انسانی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های کشور و مشکلاتی در زمینه شیفت بندی پرسنل پرستاری به عنوان یکی از گروه‌های اصلی در بیمارستان‌ها ایجاد شد، البته پیش از قانون ارتقاء بهره وری، به صورت سنتی و دستی اقداماتی در این زمینه در دانشگاهها انجام می‌شد به طوری که هر دانشگاهی یک فرمول خاص برای محاسبه برنامه کاری پرسنل داشت.

مدیرکل دفتر ارتقا سلامت معاونت پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: بعد از قانون ارتقاء بهره وری که مدلی جدید برای یکسان سازی در نحوه محاسبه ساعت کارکنان بود، مشکلاتی در تفسیر این قانون و نحوه اعمال آن در بیمارستان‌ها ایجاد شد. بعد از آن برخی دانشگاه‌ها از نرم افزارهایی استفاده کردند و دیدیم که استفاده از نرم افزار در تدوین برنامه‌ها کمک بسیاری می‌کند. البته هنوز هم کار در کشور به صورت یکپارچه انجام نمی‌شود و برخی دانشگاه‌ها تفاسیر خودشان را ملاک قرار می‌دهند.

نجاتیان با بیان اینکه بالاخره در وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدیم که به سامانه جامع مدیریت پرستاری در کشور نیازمندیم، اظهار کرد: با این اقدام و بهره‌گیری از چنین سامانه‌ای می‌توانیم مدیریت نیروی پرستاری را یکپارچه کنیم. حال بخش اعظم این سامانه(آی شیفت) به سرپرستاران جهت برنامه ریزی شیفت‌های شغلی کمک کند. بنابراین یک سال و نیم روی این نرم افزار کار کارشناسی انجام شده و امروز به جایی رسیدیم که این سامانه قابلیت اجرای سراسری در کشور را داراست و از این سامانه در برنامه ریزی شیفت های کاری مدیران پرستاری، سرپرستاران و مترون‌ها بیشترین استفاده را می‌کنند و در گذشته برای نوشتن یک برنامه شیفت در هر ماه، زمان زیادی لازم بود؛ به طوریکه حدودا در هر ماه با توجه به تنوع درخواست‌ها و شیفت‌ها، 20 ساعت وقت یک سرپرستار را می‌گرفت اما با استفاده از این سامانه زمان را ذخیره می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از این نرم افزار نگرانی های پرستاران در کشور نسبت به محاسبه دقیق شیفت‌ها و ساعات کاری برطرف می‌شود. بنابراین بیشترین کاربرد آن در زمینه شیفت بندی کاری پرستاران در سطح بیمارستان‌ها است و بهره‌برداری اصلی را در بیمارستان‌ها سرپرستاران و مترون‌ها و در سطح دیگر مدیران دانشگاه می‌برند.

نجاتیان با بیان اینکه مدیران پرستاری در دانشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از این سامانه، اطلاعاتی درباره منابع انسانی بدست آورند، افزود: این نرم افزار اطلاعاتی که اکنون به صورت پراکنده در اختیار مدیران است را یکپارچه می کند؛ تا مدیران بدانند که در وضعیت بیمارستان، دانشگاه و شهرستان‌های تحت پوشش از نظر وضعیت پراکندگی نیروی انسانی، هرم سنی نیروی انسانی، سابقه آنها اطلاعاتی کسب کرده و گزارش‌گیری داشته باشند.

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت معاونت پرستاری وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: وزارت بهداشت نیز بهره خود را از این سامانه می‌برد. البته اصلا قصد ما این نیست که در نحوه چینش نیروها در بخش‌ها دخالت کنیم بلکه برای ما همین که نحوه محاسبه ساعت کار در کشور یکسان شود، کافی است. البته بهره وزارت بهداشت از این سامانه از این جهت است که می‌توانیم از وضعیت نیروی پرستاری در کشور مطلع شویم؛ چرا که یکی از مشکلات در زمینه توزیع نیروها این است که آمار پراکندگی پرستاران، هرم سنی آنها، اینکه در چه مناطقی پرستار نیاز داریم و در چه منطقه‌ای پرستار مرد داریم، اطلاعاتی نداریم. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های ما بر اساس برخی پیش فرض‌ها و اطلاعات کلی انجام می‌شود.

وی افزود: از این سامانه می‌توان به برنامه پرداخت مبتنی بر عملکرد نیز استفاده کرد.

یادآور می‌شود دراین جلسه کارشناسان پرستاری و IT دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور با نرم افزار سامانه جامع مدیریت پرستاری آشنا شدند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ابلاغیه جدید وزارت بهداشت درباره آموزش پرستاری در بیمارستان ها و واکنش پرستاران