آثار معماری «مؤیدعهد» ماندگارند


ابوالحسن میرعمادی درپی درگذشت طراح مصلی امام خمینی (ره)، درباره‌ی او گفت: کارهای «سید پرویز مؤیدعهد» حالت هنرمندانه داشت و اصلا روتین نبود، او هنر را به‌صورت ژنتیکی در خود داشت. شخصیت هنرمندانه‌ی او بر بقیه خصوصیاتش می‌چربید و ابعادی برای کارهای منظم نداشت.

این عضو هیئت امنای انجمن مفاخر معماری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، اظهار کرد: مؤیدعهد جزو معمارهای تحصیل کرده در فرانسه و استاد دانشگاه تهران بود. من نیز در دوران دانشجویی از شاگردان او بودم.

وی با بیان این‌که مؤیدعهد بسیار دست قوی‌ای در آبرنگ، نقاشی و طراحی داشت و در دانشگاه مبحث طراحی اجسام را تدریس می‌کرد، گفت: روز اولی که سر کلاس او رفتیم، کاغذی را روی میز گذاشت و خیلی راحت، با چیره‌دستی توضیح داد که این‌گونه طراحی می‌کنند و پس از آن جلسه، دیگر سر کلاس نیامد. شاید فکر می‌کرد دانشجویی که به دانشکده معماری آمده است، باید با یک اشاره مسائل را دریابد و اگر مانند خودش بن‌مایه هنری داشته باشد، به کلاس و درس آنچنانی، نیاز نخواهد داشت.

میرعمادی ادامه داد: فکر می‌کنم شیوه‌ی تدریس او مانند روحیه‌اش در بقیه‌ی کارها، موجز، مختصر و مفید بود و همان یک جلسه کلاس مؤیدعهد، معادل چند جلسه تدریس اساتید دیگر بود.

این معمار همچنین با اشاره به این‌که مؤیدعهد آدمی دوست‌داشتنی بود و شخصیت ویژه‌ای داشت، بیان کرد: کسانی که با او کار نکرده بودند، رفتارش را عجیب و غریب می‌دانستند، اما ما که شاگردانش بودیم، او را می‌شناختیم.

وی اظهار کرد: آثار معماری‌ای که از مؤیدعهد باقی مانده، کارهای ماندگاری هستند. او پیش از انقلاب با دکتر بهمن پاک‌نیا به‌صورت مشترک کار می‌کرد و بنای ساختمان کتابخانه‌ای که در وسط دانشگاه تهران قرار دارد نیز جزو کارهای دفتر او بود. بعد از انقلاب، به‌شکل منفرد به کارش ادامه داد.

او افزود: متأسفانه من بعد از دوران دانشکده، دیگر با او ارتباطی نداشتم و نمی‌دانم طرح‌های او تا چه حد اجرایی شدند.

به گزارش ایسنا، پرویز مؤیدعهد چهره ماندگار معماری ایران و طراح مصلی امام خمینی (ره) هشتم بهمن‌ماه در سن 86سالگی درگذشت. او استاد دانشگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه تهران بود و نشان درجه اول معماری را از دانشگاه سلطنتی انگلستان گرفته بود. پروژه‌ی مرمت کاخ گلستان و نیز طرح محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران از جمله کارهای او بودند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
انیمیشن معرفی آثار مشهور معماری