زراعت چوب در گیلان 10 برابر برداشت از جنگل‌ها ‌


‌معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان گفت: استان گیلان یک دهم چوب مورد نیاز سوختن را تامین می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، محمد حسین اصغریان‌ در جلسه هماهنگی آغاز طرح توسعه زراعت چوب که در فرمانداری صومعه‌سرا برگزار شد، ضمن اشاره به هفته منابع طبیعی اظهار کرد: سالیانه حدود 10 میلیون متر مکعب چوب در کشور به مصرف سوخت می‌رسد.

وی با بیان اینکه تولید استان گیلان در زراعت چوب قریب یک میلیون متر مکعب است، افزود: میزان برداشت چوب از جنگل‌های استان با مجوز در سال جاری، کمتر از 100هزار متر مکعب است.

اصغریان با تاکید بر اینکه میزان زراعت چوب گیلان بیش از 10 برابر برداشت از جنگل‌ها است، خاطرنشان کرد: آنچه کشور نیازمند است، تنها در حوزه سوخت 10 برابر تولید استان گیلان است، این درحالیست که گیلان یکی از قطب‌های تولید چوب کشور محسوب می‌شود.

وی گیلان را دارای رتبه نخست زراعت چوب دانست و عنوان کرد:استان گیلان یک دهم چوب مورد نیاز سوختن را تامین می‌کند.

اصغریان، نیاز واحد صنعتی در حال گسترش فومنات را بیش از نیم میلیون متر مکعب چوب در سال خواند و گفت: باید نیمی از تولید استان را صرف خوراک یک کارخانه کرد، بنابراین در صورت عدم تامین واردات چوب و یا سرازیر شدن به سمت جنگل‌ها رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه طی چند سال آینده در واردات چوب بنا بر سیاست‌های دولت روسیه چالش‌هایی خواهیم داشت، تصریح کرد: شکل‌گیری زراعت چوب در استان گیلان‌ اثبات کرده است که دانش فنی و ارزش افزوده ایجاد شده آن بیش از سایر فعالیت‌ها است، این به معنای ترک کشاورزی و اختصاص شالیزارها به کشت صنوبر نیست، بلکه از زراعت چوب می‌توان در زمین‌های کم مصرف و بی مصرف در راستای حفظ جنگل‌ها،صنعت و ایجاد ارزش افزوده مطلوب بهره برد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان در پایان با تاکید بر اینکه بازه صنوبر بیش از سایر محصولات است، اظهار کرد: امید است اجرای طرح توسعه زراعت چوب باعث شود کشاورزان از وضعیت مالی و معیشتی مطلوبی برخوردار شوند، اجرای این طرح نیازمند همکاری و حمایت همگان است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫استراحت جنگل با زراعت چوب‬‎