سیمایی تازه برای مردان سیاهپوش


بانی فیلم/ فروش 624 میلیون دلاری قسمت سوم فیلم‌های فانتزی و کمی ترسناک و قدری شیرین و پر حادثه «مردان سیاهپوش» که در سال 2012 اکران شد، ثابت کرد این موضوع و این فیلم‌ها هنوز جان دارند و می‌توان روی‌شان کار و سرمایه گذاری کرد و به تهیه قسمت‌های بعدی آنها نیز همت گماشت. به تبع آن از آن زمان همواره این سوال مطرح بوده که فیلم چهارم باید به کدام سو برود و چه چیزی را توضیح بدهد و راوی کدام قصه باشد و از چه ابزاری سودجوید. هر دو بازیگر اصلی که تامی لی جونز و ویل اسمیت هستند تاکید کرده‌اند که برای قسمت چهارم نیز بر می‌گردند و این در حالی است که یک فرضیه برای ساخت این قسمت این است که چه این دو بیایند و چه خیر، به جای ادامه دادن رویدادهای این سوی فیلم‌ها و پیگیری اتفاقات، کل ماجرا و تمامی اتفاقات بازسازی و مجدداً ارائه شود و به قول اهالی سینما یک «Reboot» ارائه شود و بیننده‌ها از نو ولی با صحنه‌هایی تازه ببینند چه روی داده و آدم‌ها و موجودات چه بوده‌اند و کار به کجا کشیده شده است. در نهایت هفته پیش تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها سر بر آوردند و گفتند که هدف‌شان ادامه دادن به ماجراها ولی بخشیدن سیمایی تازه به اتفاقات است و از این پس یک زن هم به مجموعه سیاهپوشان اضافه خواهد شد.
همان گستردگی
در همین راستا لوری مک دانلد و والتر پارکز که تهیه‌کنندگان هر سه فیلم قبلی بوده‌اند، همان وظایف و گستردگی کار را برای قسمت چهارم نیز در پیش گرفته‌اند. در عین حال هر دو نفر معترف‌اند کارها و قصه فیلم چهارم در مراحل اول شکل گیری‌اند و هنوز هیچ چیز محقق نشده و افکار آنها به مرحله‌ای نرسیده که بتوان بر اساس آن کار را آغاز کرد. آنچه هر دو نفر روی آن تاکید دارند، دوری جستن تا سر حد امکان از رویدادهای سه فیلم قبلی و یا در پیش گرفتن روشی است که اصلاً کپی کارهای قبلی نباشد و تفاوت‌ها به چشم بخورد. والتر پارکز می‌گوید: من هر سه قسمت از این فرانچیز را از نو دیدم و به این نتیجه رسیدم که تکرار مکررات حتی اگر فروش خوبی داشته باشد، فایده‌ای به حال‌مان ندارد و آینده ما را نمی‌سازد و عمری طولانی‌تر را به فرانچیز ما نخواهد بخشید. من و مک دانلد به این نتیجه رسیدیم که باید خلاقیت تازه و بیشتری را به کار گیریم و اگر ابداع و تفکر تازه‌ای در کار نباشد، ساخت قسمت چهارم کم ثمر خواهد بود. قدر مسلم اینکه این دنیای جالب و شگفت انگیزی است که ما باید آن را ادامه بدهیم و رهایش نکنیم.
آیا امکان پذیر است؟
با اینکه اخبار دال بر بازگشت ویل اسمیت برای قسمت چهارم همه جا شنیده می‌شود اما خیلی‌ها می‌پرسند آیا این امر واقعاً امکان پذیر است؟ اگر واقعاً طرح Reboot اجرا شود نیازی به ویل اسمیت که سرش بسیار شلوغ است، نخواهد بود و حتی اگر هر دو بازیگر معروف فیلم رضایت بدهند که همان قسمت‌ها و اتفاقات را از نو بازی کنند، شاید این قضیه غیر ضروری به نظر برسد. اطرافیان اسمیت می‌گویند او تاکید کرده است که اگر نکته‌ تازه‌ای در فیلم چهارم نبیند حاضر نیست با بازی در آن وقتش را به هدر بدهد و هر چند تامی لی جونز هیچ چیزی در این ارتباط و حرف‌هایی از این دست در مورد یک Reboot احتمالی نگفته اما بدیهی است که هر دو منتظرند به وضوح گفته ‌شود که موضوع و تم و روش کار در قسمت جدید این فرانچیز پولساز چیست و چه چیزهایی از آنها طلب می‌شود.
از روز استقلال تا...
آنچه قطعی می‌نماید، سهم بزرگ این فرانچیز پر فروش و محبوب در مطرح‌تر شدن ویل اسمیت در صنعت سینما و خروج تامی لی جونز از رکود کوتاه مدتش و گل کردن مجدد این هنرپیشه پیر بوده است. اسمیت البته با فیلم فضایی و خیالی «روز استقلال» در سال 1996 تبدیل به ستاره جدید هالیوود شده بود اما این سه گانه «مردان سیاهپوش» بود که پول هنگفت تازه‌ای را به بار آورد و هالیوود را کاملاً متقاعد کرد که هر چقدر روی این بازیگر سیاهپوست بلند قد سرمایه گذاری کند، به نفعش خواهد بود ویل اسمیت می‌تواند به فیلم‌های پلیسی و کمیک «پسران بد» نیز به عنوان وسیله تثبیت‌اش و همچنین «من، روبوت» به عنوان دیگر فیلم کلیدی خود اشاره کند ولی خیلی‌ها معتقدند چیزی که در سال‌های 1997 تا 2012 به اسمیت کمک کرد دائماً به چشم بخورد بازی در سه گانه‌ای بوده که تحرک و غافلگیری و اتفاقات ماوراء الطبیعه آن برای بینندگان جذاب بوده و دیدن مجدد آن رویدادها نیز تماشاگران را خسته نکرده است. به همین سبب وقتی صحبت قسمت‌های دوم و سوم «مردان سیاهپوش» به میان آمد، ویل اسمیت در بازگشت به این پروژه و بازی مجدد در این فیلم‌ها احتراز نکرد.
این کارها سطحی است اما...
دو کاراکتر اصلی این سری فیلم‌ها که همان اسمیت و جونز هستند به جای اینکه اسم‌های عادی و مشخصی داشته باشند، با نام‌های عجیب و غیرمعمولی «مامور 3» (ویل اسمیت) و «مامور کی» (تامی لی جونز) نامیده می‌شوند. شاید عده‌ای این تریلوژی را متهم به سطحی بودن بکنند و به واقع نیز این فیلم‌ها چیزی جز خلق هیجان نیست و مسئله‌ای بجز شگفت زده کردن تماشاگران را تعقیب نمی‌کنند اما هدف و مقصود و مقصد هر چه باشد، سازندگان «مردان سیاهپوش» توانسته‌اند به خوبی این تم هیجان انگیز را استمرار بخشند و اگر هم این فقط یک ساینس فیکشن بیش از حد غیرواقعی و دور از ذهن باشد، فیلمسازان توانسته‌اند این روال را به شکلی جذاب از آب در آورند و بدیهی است که وظیفه آنها تکرار همین روند در قسمت چهارم باشد. قسمتی که هنوز هیچ چیز آن قطعی نشده اما بعید به نظر می‌رسد یک کمپانی سازنده فیلم از ساخت آن صرف نظر کند و در عین حال شاید ساخت و ارائه آن تا تابستان 2017 طول بکشد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مردان سیاهپوش