علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



دومین جشنواره داستان تهران برگزیدگانش را شناخت


به گراش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه دومین جشنواره داستان تهران شب گذشته در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم مهدی ذاکری مدیرعامل موسسه مطبوعاتی همشهری در سخنانی عنوان داشت: هر شهر بزرگ من جمله تهران را باید صاحب هویتی منحصر به فرد دانست. تهران اگرچه شاید شهری تاریخی نباشد اما هویتی منحصر به فرد دارد و فرهنگی کاملا شناخته شده و بسیاری سعی کرده‌اند با داستان و قصه به آن فضای ویژه‌ای بخشیده‌اند.

وی همچنین با اشاره به جشنواره داستان تهران نیز گفت: این همایش از جمله برنامه‌هایی است که به همت خود همکاران ما در مجله داستان شکل گرفته است. همه سعی ما این بوده که این مجله نهادی باشد که خودش شخصیت خود را شامل می‌دهد و ارتباطاتش را برقرار می‌کند. این مراسم را نیز با همایش‌ها و برنامه‌های دیگر آمیخته نکردیم و تلاش شد تا مراسم به شکلی خاص و دوست داشتنی برگزار شود.

وی در پایان اعلام کرد که موسسه مطبوعاتی همشهری آماده بررسی و اجرای ایده‌ها و نظرات همه اهالی ادب برای رقم زدن اتفاقاتی مشابه با این جشنواره است.

ثبت تصویر تهران در داستان

در ادامه این مراسم مینا فرشید نیک دبیر این جایزه نیز در سخنانی هدف از برگزاری این جشنواره را شکل‌دهی به تصاویری از تهران در داستان نویسندگان ایرانی یاد کرد که می‌تواند به ماندگاری شهر تهران و ایجاد دلبستگی در آن کمک کند و تصاویری هنری از این شهر را به ثبت می‌رساند.

به گفته وی دلبستگی نشریه تحت سردبیری وی به تهران باعث شده تا این نشریه سلوک مهربانانه‌ای را نسبت به این شهر پیش گرفته و تعهد بیشتری در سازندگی آن احساس کند.

وی در ادامه به ارائه آمارهایی درباره شرکت در این جشنواره پرداخت و گفت: در این دوره از جشنواره بیش از ۱۳۰۰ اثر به دبیرخانه رسید که از میان آنها ۹۰ اثر به دور دوم جشنواره رفته و در نهایت ۴۰ اثر نیز به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

وی افزود: در این دوره از این جشنواره بیش از ۵۱ درصد از حاضران را خانم‌ها تشکیل داده و بیشترین گروه سنی حاضر در این جشنواره نیز ۲۰ تا ۴۰ سال داشته‌اند.

در ادامه مراسم بزرگداشت احمدرضا احمدی شاعر پیشکسوت برگزار شد و هدیه‌ای به رسم یادبود به دختر وی ماهور احمدی اهدا شد.

ماهور احمدی پس از دریافت این جایزه با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب جسمی پدرش گفت: پدرم این روزها بسیار لاغرتر و خسته‌تر از آن جیزی است که در تصاویر و فیلم‌هایش می‌بینید اما من حتی در مریضی هم شرمنده‌اش می‌شوم وقتی که می‌بینم چه دیسیپلینی برای انجام کارهایش دارد. وقتی فهرست کارهایش را می‌بینم و کارهایی که لیست کرده برای انجام حس می‌کنم که او مانند آتش است و من مانند خاکستر.

چراغ خاموش شهر در برخی داستان‌ها

دیگر سخنران این مراسم علی خدایی بود که به نمایندگی از هیات داوران به سخنرانی پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: بخشی از داستان‌ها تهرانی دارند که فقط اسم خیابان و مکانش از آن تهران است ولی در آنها برای شهر داستانی ساخته نمی‌شود  و انگار چراغ‌های شهر در آن خاموش است. برخی دیگر از داستان‌ها اما روایت میان آدم‌ها در شهرها می‌پردازد و می‌شود در آنها تصویری کاملتر از شهر را دید.

وی همچنین به نمایندگی از هیات داوران اظهار امیدواری کرد به زودی دبیرخانه دائمی این جشنواره برپا شود.

در ادامه این مراسم جوایز این جشنواره به شرح زیر اهدا شد:

برگزیدگان

نفر اول: مهدی حمیدی پارسا با داستان یاخچی آباد

نفر دوم: سنا دادخواه با داستان قصه بی‌نام

نفر سوم: عالیه عطایی با داستان ۳۰ کیلومتر

شایستگان تقدیر

افسانه احمدی، لاله زارع، مکرمه شوشتری، امین شیرکوه و آیین نوروزی

بخش ویژه تهران شهر همدلی:

نفرات سوم: علیرضا مسلمانی، سعید چراغعلی، پیمان هوشمند زاده، هما جاسمی و مهدی رجبی

نفر دوم: سارا قهقرایی

نفر اول: زهرا درمان

بخش ویژه حقوق و تکلیف شهروندی:

نفر سوم: سمیه نوروزی، ایمان احمد زاده، مهواره فردوسی، زهره شعبانی،

نفر دوم: ندا نوبخت، موژان نادریان، نازنین جودت، مرتضی بیاره

نفر اول: نسیم مرعشی

بخش ویژه بازار تهران:

نفر سوم: روزبه کمالی، مریم منصوری، فرشادموسی زاده

نفر دوم: فروغ کشاورز، محمد رضا زمانی

نفر اول: بیژن اعرابی

بخش ویژه دانشگاه تهران

نفر اول: حامد حبیبی و یاسمن رحمانی

نفر دوم: طناز مظفری

بخش ویژه برج میلاد

نفر اول: امیر حسین یزدانبد

نفر دوم: محمد حسن ابوحمزه

بخش ویژه خط سفید:

شایستگان تقدیر: وحید کیارسی، سمیرا آرامی، آیین نوروزی، نازنین جودت، مهدی حمیدی پارسا


ویدیو مرتبط :
دومین جشنواره ملی بازی های رایانه ای تهران