علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



رمان «نی‌نا» آیینه روزگار ماست


به گزارش خبرنگار مهر، «نی‌نا» عنوان رمانی از شیوا ارسطویی است. در این رمان، همه رخدادها بر محور شخصیت اصلی داستان می‌گردد. ما با دخترى روبه‌رو هستیم که تمام کودکى‌اش به شکلی خاص سپرى مى‌شود.

«نینا» از آن دسته رمان‌هاى زمان‌مند و مکان‌مند است که خواننده را با خود همراه مى‌کند. ماجراهای این رمان در تهران دهه پنجاه و شصت شکل می‌گیرد و از دنیای کوچک و خیالی مردی به نام سیروس و دخترش نی‌نا برای‌مان می‌گوید. اما تنها سیروس نیست که در دنیای خیالی خود به سر می‌برد، خانواده او هم در یک فضای غیرواقعی زندگی می‌کنند. اما خانواده خوشبختی هستند و خوشبختى آن‌ها عجیب و مستحکم به نظر مى‌رسد.

«نی‌نا» هم درعین واقعی بودن و وجود خارجی داشتن، شبیه یک عروسک فانتزی به نظر مى‌رسد و نویسنده هم بارها و بارها در طول رمان، بر وجه عروسکى زندگى او تأکید مى‌کند. با این شکل و شمایل است که هم به شهروز نزدیک مى‌شود و هم دور؛ همچنان که جنس ارتباط او با احمد جهان هم نامشخص است. حتی وقتى با انقلاب و جنگ روبه‌رو می‌شود همه چیز براى او دور و گنگ است. انگار که خواب مى‌بیند.

نویسنده رمان، شیوا ارسطویی مى‌کوشد ما را آرام آرام وارد جهان ذهنى شخصیت نی‌نا کند. ما او را با وهم‌ها و هذیان‌هایش مى‌شناسیم و رد پاى تحولات اجتماعى را بر ذهن او شاهدیم. او تلاشى نمی‌کند تا ریشه و علت رخدادهاى اجتماعى را بشناسد؛ تجزیه و تحلیل نمی‌کند، اما همه چیز را خوب و با دقت می‌بیند. حاصل تماشاى او هم چیزى نیست جز اشتیاق براى دریافت بیشتر؛ جست‌وجوى بیشتر که سرانجام مى‌خواهد گونه‌اى از مشارکت را هم تجربه کند.

«نی‌نا» رمانى است که ردپاى تحولات اجتماعى و سیاسى را بر ذهن یک دختر نوجوان نشان مى‌دهد. ما شاهد گیجی این دختر نوجوان در ارتباط با تصمیم‌گیرى‌هاى مهم و سرنوشت‌ساز هستیم. ما او را کاملاً درک مى‌کنیم. همراهش مى‌شویم ولى بارها از خود مى‌پرسیم: «اگر ما جاى نی‌نا بودیم نوع دیگرى از کنش را انتخاب نمى‌کردیم؟»

این چنین است که متن رمان «نى‌نا» به ‌خوبى آینه روزگار ماست. او نمایندۀ نسلى است که روى مرزها زندگى مى‌کند و شاید چاره‌اى جز این نداشته است.  

رمان «نی‌نا» نوشته شیوا ارسطویی را انتشارات پیدایش در ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۲۲ هزار تومان منتشر کرده است.


ویدیو مرتبط :
رمان بوی نا