سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جابری انصاری: سیاست‌ ایران عدم مذاکره با آمریکا درخصوص مسائل دیگر است


سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر آمانو به تهران در چارچوب توافقات بین ایران و آژانس انجام شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران بعد از قرائت بیانیه وزارت خارجه در واکنش به اقدام اخیر خزانه داری آمریکا مبنی بر تحریم جدید 11 شخص و موسسه ایرانی در ارتباط با آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار کرد: سفر آقای آمانو به تهران یک امر فوق‌العاده و خاص نیست و در چارچوب توافقات بین ایران و آژانس یبن‌المللی انرژی اتمی انجام شده است.

عربستان سیاست‌های پر اشتباهش را تغییر دهد

جابری انصاری در این نشست مطبوعاتی در مورد مشکل پیش آمده در روابط بین ایران و عربستان و صحبت‌های روز گذشته وزیر خارجه عراق مبنی بر اینکه دولت عربستان پیشنهاد این کشور جهت حل اختلاف ایجاد شده بین ایران و عربستان را پذیرفته است گفت: در ارتباط با مشکل پیش آمده بین ایران و عربستان مسئولیت این موضوع بر عهده عربستان است چرا که این کشور سیاست مبتنی بر تنش زایی و افزایش بحران را دنبال می‌کند.

جابری انصاری با اشاره به تلاش‌های برخی از کشورها جهت حل مشکل پیش آمده در زمینه رابطه بین عربستان گفت‌: ما از مساعی کشورهای دوست در این زمینه استقبال می‌کنیم ولی معتقدیم که این تلاش‌ها منوط به تغییر سیاست‌های پراشتباه عربستان است که منابع خود را در افزایش تنش و رویارویی تعریف کرده است.

این دیپلمات عالی رتبه‌ کشورمان با بیان این که ایران از اقدامات مثبت همه کشورهای دوست و برادر در این زمینه استقبال می‌کند تصریح کرد:‌ اما باز هم ما تاکید براین داریم که موفقیت این تلاش‌ها منوط به ایجاد تغییرات در سیاست‌های تنش آفرینانه عربستان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه اولویت سیاست خارجی کشورمان بعد از اجرای برجام چه خواهد بود تصریح کرد:‌ اولویت قطعی سیاست‌خارجی ایران بعد از اجرای برجام گسترش تعاملات و ارتباطات خود با همه کشورهای جهان به ویژه همسایگان خود و کشورهای اسلامی مبتنی بر منافع مشترک است و در همین چارچوب دستگاه دیپلماسی کشور اقدامات خود را پیگیری می‌کند.

جابری انصاری با تبریک اجرای برجام به ملت ایران اظهار کرد:‌ این رویداد مبارک را به ملت بزرگ ایران و تمام ملت‌های جهان تبریک می‌گویم و امیدوارم که این موضوع زمینه را برای افزایش صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا و بهبود وضعیت جهانی فراهم کند و فرصت‌های مناسبی را برای ملت و دولت ایران برای موفقیت‌های بیشتر در عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی فراهم کند.

سیاست‌های ایران عدم مذاکره با آمریکا در خصوص مسائل دیگر است

جابری انصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا ایران تلاش دارد که از مدل دیپلماسی برجام برای حل دیگر مسائل منطقه‌ای و جهانی استفاده کند و آیا برای اجرای برجام نیاز به نشستهای دیپلماتیک دیگری با طرف‌های مذاکره کننده وجود دارد که او در پاسخ گفت: اجرای برجام، مکانیزم‌ها و ساز و کارهای مخصوص به خود را دارد و این امر در خود برجام پیش بینی شده است.

انصاری بابیان این که نوع اجرای تعهدات آمریکا و شرکای برجام در زمینه تصمیمات ناظر بر آینده ایران میتواند تاثیرگذار باشد گفت: سیاست‌های ایران عدم مذاکره با آمریکا در خصوص مسائل دیگر است.

دریافت یک میلیارد و 700 میلیون دلار از آمریکا از موفقیت‌هایی است که با گفت‌وگو به دست آوردیم

خبرنگاری از جابری انصاری پرسید که آقای اوباما مدعی شده که برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و تبادلی که صورت گرفته تلاش‌های دیپلماتیک زیادی انجام شده و این که خود وی با آقای روحانی به صورت تلفنی در این زمینه گفت و گو کرده و آیا شما این خبر را تایید می‌کنید از دیگر سو همچنین اعلام شده که یکی از پروند‌ه‌های قدیمی بین ایران و آمریکا حل شده و قرار است پرونده‌های دیگر نیز حل و فصل شود که جابری انصاری در پاسخ گفت: در بیانیه‌ای که قرائت کردم به این مطلب اشاره شد که یک پرونده قدیمی که بیش از سه دهه و نیم بین ایران و آمریکا طول کشیده حل و فصل شده است که این پرونده در ارتباط با بخشی از پولهای بلوکه شده ایران مربوط به خرید تسلیحاتی قبل از پیروزی انقلاب بوده است. این پرونده مدت‌ها به عنوان پرونده اختلافی بین دو کشور مطرح بوده و اکنون به نقطه حل رسیده است و مبلغ 400 میلیون دلار اصل پول بلوکه شده ایران و مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون دلار در مجموع به عنوان اصل و بهره پول بلوکه شده در اختیار ایران قرار گرفته شده و این یکی از موفقیت‌های ایران است که توانسته این پرونده قدیمی و پیچیده حقوقی را به صورت گفت و گو حل کند.

وی همچنین با بیان اینکه جزییات چگونگی رفع محدودیت‌های قانونی از اتباع ایرانی که درآمریکا بودند در بیانیه‌ای که در ابتدای جلسه خوانده شد اعلام شد و در اختیار ملت ایران قرار گرفت، در پاسخ به سوالی در ارتباط با تماس‌های تلفنی که بین ظریف و کری در ارتباط با اجرای برجام وجود دارد و آیا اینکه امکان دارد این گفت‌وگو ها به مسائل دیگری نیز گسترش پیدا کند تصریح کرد: تماس‌های تلفنی مستمری در تمامی مراحل مذاکرات برجام و تا نقطه شروع آن بین وزرای خارج دو کشور برای پیگیری جزییات برجام و توافق حاصل شده صورت گرفته است و این تماس‌های تلفنی، ایمیلی و گفت‌وگوهای رودرویی که در ارتباط با این موضوع صورت گرفته باید در حد خود تفسیر شود و نباید تفسیرهای بالاتر از واقعیت در مورد آن ارائه شود.

این خبر تکمیل می شود.


ویدیو مرتبط :
دلایل عدم مذاکره ایران با آمریکا