فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



«آقا جلال و مستر رابرت» رونمایی شد


به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از مستند پرتره جلال مقامی با نام «آقا جلال و مستر رابرت» تولید جدید شبکه مستند ساخته ابوالفضل توکلی، دوشنبه 20 اردیبهشت با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه مستند در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

در این مراسم پیشکسوتانی چون جلال مقامی، بهروز رضوی و منوچهر والی‌زاده، ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید، علیرضا نوروزی مدیر مالی و مختار هوشنگی مدیر پخش و تأمین شبکه مستند، علی سیفی مدیر رادیو جوان، اهالی رسانه و تنی چند از انجمن گویندگان و اهالی رادیو از جمله فرهنگ جولایی، همت مومیوند، افشین زی نوری، شروین قطعه‌ای، سیاوش عقدایی، بیژن علیمحمدی، علیرضا باشکندی، کسری کیانی، مریم رادپور، سعید مقدم منش، حسین سرآبادانی و... حضور داشتند.

همه زندگی‌ام پنج هزار ساعت مستند می‌شد
مقامی در ابتدای این مراسم، در سخنانی گفت: جا دارد از آقایان تاجیک و توکلی و رضوی تشکر کنم که باعث این اتفاق شدند. بعد از تماشای این فیلم متوجه خواهید شد که «آقا جلال و مس‌تر رابرت» تنها بخشی از زندگی من است. چرا که اگر قرار بود همه مسایل زندگی‌ام را در یک فیلم بگنجانیم، این فیلم پنج هزار ساعته می‌شد.

وی افزود: این فیلم نشان می‌دهد من چقدر پیر شده‌ام تا به این مرحله رسیده‌ام. حالا هم صدایم کیفیت لازم را ندارد. البته این را برای جلب ترحم نمی‌گویم. این خود یک لطف است که تا به حال به مشکلی برخورد نکرده‌ام و لطف خداوند متعال همواره شامل حالم شده است. به قول سهراب اهل کاشانم روزگارم بد نیست، تکه نانی دارم. خرده هوشی، سر سوزن ذوقی. مادری داشتم بهتر از برگ درخت، دوستانی بهتر از آب روان و...

این گوینده پیشکسوت و نام آشنا در پایان گفت: من خیلی قادر به سخنرانی نیستم. ان شا الله بعد از پایان فیلم خسته‌تان نکرده باشیم.

در ادامه تاجیک مدیر شبکه مستند با بیان اینکه حضور مستندسازان جوان و تولید آثار باکیفیت باعث افتخار او در یک سال و نیم اخیر است، اظهار کرد: باید از اساتیدی که در تولید این آثار پرتره به ما کمک می‌کنند تشکر کنم. از جمله آقای بهروز رضوی که پس از تولید مستند «روزگار بهروز» درباره ایشان، از او قول گرفتیم تا ما را به استاد مقامی معرفی کنند.

وی ادامه داد: از استاد مقامی نیز که با ما همکاری کردند، وقت گذاشتند و در حالی که فشردگی کار زیاد بود و تصویربرداری به سرعت انجام شد، کنار ما بودند تشکر می‌کنم. خوشبختانه با وجود زمان محدود فیلم خوبی تولید شده است که آرشیو غنی دارد.

مدیر شبکه مستند همچنین با تشکر از مسئولان فرهنگسرای ابن سینا به این نکته اشاره کرد که شبکه مستند در صدد است رونمایی از مستندهای مختلف را در مراکز مختلف برگزار کند.

به گفته تاجیک «آقا جلال و مستر رابرت» جمعه 24 اردیبهشت ساعت 14 از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

یادکرد شبکه مستند جای امیدواری دارد
در ادامه بهروز رضوی در سخنانی گفت: شبکه مستند در ماه‌های گذشته فتح باب بسیاری کرده است. به اعتقاد من آدمهایی که در عرصه فرهنگی کار می‌کنند هیچوقت به اجرت خود نمی‌رسند و به ویژه در این ایام و سنوات در خور زحمتشان قدر نمی‌بینند، اما حداقل این یادکرد شبکه مستند جای امیدواری دارد، می‌دانیم فراموش نمی‌شویم و کسانی به یاد ما بودند.

وی تأکید کرد: اینگونه آدمی خوشحال می‌شود پس از عمری که در این زمینه صرف کرده، ذکر خیری از او باقی می‌ماند. به مدد صدای هنرمندی چون جلال مقامی ما فیلمهای بسیاری دیده‌ایم و گرچه خود او گفت این صدا مورد پسندش نیست اما به نظرم من با همین کیفیت نیز ملاحت جلالیه را دارد و ما شنوندگان از شنیدن این صدا به وجد می‌آییم. می‌انسالی و پیری هم انکار ناپذیر است و خدارا شکر می‌کنیم این دوران بی‌مکافاتی که می‌توانست وجود داشته باشد، طی شده است.

نیروهای خلاق، آثار ارزشمند تولید می‌کنند
این گوینده صاحب نام با اشاره به زحمات ابوالفضل توکلی یادآور شد: او سرعت عمل خوبی دارد و این برای رسانه ارزشمند است. مستندی که درباره من در شبکه تولید شد نیز ظرف کمتر از یک ماه توسط توکلی ساخته شد. شبکه‌ها با وجود عوامل کاربلد است که خوب می‌شوند. اگر رسانه همواره از این دست نیروهای خلاق و خوب داشته باشد و این مسیر ادامه پیدا کند، شاهد تولید آثار ارزشمندی خواهیم داشت.

در ادامه هوشنگی مدیر پخش شبکه، تماشای مستند پرتره را به منزله دیدن سرگذشت‌ها و سرنوشت‌ها دانست و گفت: در قالب مجموعه «گلستانه» که در یک سال گذشته به برنامه‌های شبکه مستند اضافه شده، قسمت‌هایی از برنامه «دیدنی‌ها» استاد مقامی روی آنتن می‌رفت و فکر می‌کنم این حس مشترک را برخی داشته باشند که دوست داشتیم فقط مجری را ببینیم چرا که متانت او بالا بود.

در ادامه توکلی کارگردان اثر نیز در سخنانی گفت: در ساخت این مستند‌ها نمی‌توانیم کوتاه بیاییم و بدون تحقیق و پژوهش فیلم بسازیم. برای همین تحقیق خوبی داشتیم. استاد جلالی در این کار نگرانی‌هایی داشتند اما به ایشان قول دادیم اذیتشان نکنیم ولی بی‌آزار هم نبودیم. به ویژه در روز آخر تصویربرداری که از 9 صبح تا 10 شب استاد را خسته کردیم.

وی افزود: قصد داشتیم جنس دلبستگی در صدای او حس شود. برای همین تلاش می‌کردیم سر صحنه صحبت نکنیم تا حس استاد را نگیریم. در صحنه پایانی نیز ایشان شروع به گفتن دیالوگ و بازی کردند که همه حیرت زده شدند.

زحمت مدیران برای برگزاری مراسم رونمایی به فیلمساز انرژی می‌دهد
کارگردان «روزگار بهروز» همچنین بیان کرد: فیلمسازان دوست دارند آثارشان در جمع دیده شود، گرچه مدیران شبکه می‌توانند بگویند ما آنتن داریم و نیازی به برگزاری مراسم رونمایی نیست، اما با تدارک این مراسم، به ایجاد فضایی کمک می‌کنند که باعث می‌شود مستندساز در فیلم بعدی خود با انرژی بیشتری جلو برود.

در شبکه مستند باید با سرعت کار کرد
توکلی در پایان درباره سرعت عمل برای تولید دو مستند اخیر خود نیز توضیح داد: وقتی با آقای تاجیک کار می‌کنیم، باید سرعت داشته باشیم. به ویژه که کار یک ساله خود او معادل پنج سال کار است. ما قرار است پس از اساتیدی چون رضوی و مقامی، مستند پرتره استاد منوچهر والی‌زاده را نیز با همین روال داشته باشیم.

در ادامه حاضران به تماشای مستند «آقا جلال و مس‌تر رابرت» نشستند و سپس با تقدیر دوستان و همکاران مقامی از وی از جمله مدیر رادیو جوان و گرفتن عکس یادگاری این مراسم به پایان رسید.
این مستند جمعه 24 اردیبهشت ساعت 14 برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و جمعه 31 اردیبهشت ماه نیز ساعت 22 بازپخش می‌شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
رونمایی از شاهنامه به تصحیح استاد جلال خالقی مطلق