سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رجا نوشت: برخورد سیاسی با سیره امام در رسانه منسوب به موسسه تنظیم و نشر آثار امام


رجا نوشت: برخورد سیاسی با سیره امام در رسانه منسوب به موسسه تنظیم و نشر آثار امام

رجا/ متن پیش رو در رجا  منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

بحث تحریف سیره امام طی یک‌سال گذشته آنقدر شدت گرفت که رهبرمعظم انقلاب در سخنرانی سالگرد رحلت امام، آن را مطرح کرده و نسبت به آن هشدار دادند.
به گزارش رجانیوز روند تحریف آنچه رهبری «اصول وبینات و محکمات» امام خوانده‌اند همچنان توسط جریان رسانه‌ای منتسب به برخی جناحهای سیاسی ادامه دارد. بخشی از این جریان که از قضا از رانت حاکمیت خود بر موسسه تنظیم ونشر آثار امام و نزدیکی نَسَبی با ایشان نیز بهره‌مند است، بخشی از تحریفات خود را پشت نقاب «تفسیرِ سیره امام» پنهان می‌کند و با فرار روبه جلو سعی در تخطئه مخالفان خود با القابی مثل «افراطی، تندرو، فرصت‌طلب و متحجر» دارد.

سنگر گرفتن پشت موسسه منسوب به امام
سایت منسوب به موسسه تنظیم و نشرآثار امام که متاسفانه سالهاست بی‌طرفی و عدم‌امانتداری خود به میراث امام راحل را ثابت کرده؛ به واسطه جایگاه حقوقی خود یکی از مهمترین تریبونهای این جریان است. یکی از اقداماتی که متاسفانه به روند ثابت این رسانه تبدیل شده است؛ گفتگو با برخی چهره‌ها و طرح دغدغه «لزوم حفظ و حراست از سیره امام در برابر تفاسیر نادرست» از زبان آنهاست؛ در حالی‌که که در سابقه سیاسی‌شان در دودهه گذشته، اقدامات و اظهارات متعددِ صریحی علیه سیره و اصول امام وجود دارد. چهره‌هایی مثل محتشمی‌پور، محمدرضا خاتمی، حسین مرعشی، منتجب‌نیا و سایر چهره‌هایی که سابقه رویارویی با نظام جمهوری اسلامی در جریان فتنه هشتاد و هشت را دارند و برای احیای وجهه خود و پوشاندن مخالفت با رهبری، پشت نقاب «موسسه تنظیم و نشر آثار امام» پنهان می‌شوند.

سیاسی‌کارانه بودن این رویکرد وقتی نمایان‌تر می‌شود که این جریان رسانه‌ای و چهره‌های منسوب به آن، خود داعیه‌داران تحریف سیره امام و ترسیم چهره‌ مطلوب خود از ایشان هستند و حتی در مصاحبه‌های خود با این سایت نیز ابایی از زیرسوال بردن تلویحی و صریح اصول امام ندارند. حسین مرعشی در مصاحبه‌ای در ۳۰آبان‌ماه با این سایت اینگونه استکبارستیزی انقلاب را تحریف می‌کند: «بعضی ها به گونه ای صحبت می کنند که انگار شعار انقلاب اسلامی این است که باید خود را با هرچه باطل در دنیاست درگیر کنیم و با آن ها سر جنگ داشته باشیم. ما در دورانی که انقلاب می کردیم یک شعار علیه آمریکا ندادیم یک بار هم نگفتیم شیر نفت یا تنگه هرمز را می بندیم. این صحبت ها بعد از انقلاب زده شد. حضرت امام خیلی شعارش مشخص بود. شاه ظالم و دست نشانده خارجی ها است و ما به دنبال این هستیم که ملت، حکومت تشکیل دهند.( صحیفه امام، جلد۶، ص۲۱) من فکر می کنم نداشتن هنر حرکت متناسب زمان بعضی ها را مجبور کرده که به گذشته و شعارهای قدیمی برگردند.»

محمدرضا خاتمی نیزاسفند۹۳ در گفتگو با این سایت با تحریف رویکرد امام خمینی در برخورد با نهضت آزادی در این‌باره چنین می‌گوید: « همان زمانی که امام در نقد نهضت آزادی سخنانی می گوید، خودش را متعهد می داند که انتخابات آزاد برگزار کند. هنگامی که دولت موقت سرنگون شد، تمام افراد نهضت آزادی در انتخابات مجلس شرکت می کنند و به مجلس می آیند. این نکته جالبی است با این که امام با تفکر سیاسی نهضت آزادی یا مهندس بازرگان هم خوانی نداشت.» این سخنان خاتمی د رحالی است که امام راحل طی نامه‌ای به وزیرکشور وقت در زمستان ۱۳۶۶ درباره نهضت آزادی چنین می‌نویسند: « نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین (این فرزندان عزیز مهندس بازرگان) بیشتر و بالاتر است.»

موسوی بجنوردی-پدر همسر سیدحسن خمینی- نیز که با ادعای «بی‌پایان‌بودن علمش» سوژه رسانه‌ها شده بود و سایت جماران به تریبون ثابت او تبدیل شده است، بارها در قالب بازخوانی اندیشه‌های امام به تحریف آنها و یا تضعیف نظام با تمسک به این مفاهیم تحریف‌شده دست زده است. از جمله اینکه او علیرغم اینکه او با طرح برخی نظرات و فتاوای قضائی امام کوشیده عملکرد دستگاه قضایی در اعدام محاربین را زیر سوال ببرد. این در حالی است که در زمان حیات امام ایشان مجوز اعدام محاربین از طریق عمل به فتای آیت‌الله منتظری را صادر کردند و بنابراین در زمان حیات ایشان این حکم اجرا می‌شد. همچنین بجنوردی بدون اشاره به اینکه در زمان حیات امام راحل زندانیان در زندانها نگه‌داری می‌شدند مدعی می‌شود زندانهای امروز غیرشرعی است.

گفتنی است موسوی بجنوردی خرداد سال جاری در مصاحبه با مجله صدا-ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران- شخصیت مرحوم حاج‌احمدآقا را نیز تحریف کرده و گفته بود: «فکر نمی کنم تضادی میان ایشان(حاج احمد) با آیت الله منتظری بوده باشد که حتی منجر به عزل او از قائم مقامی رهبر شود.»

امام همین است که ما می‌گوییم، منتقدانِ ما با امام مشکل دارند
درحالی که مسئولان موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی و سایت متبوع آن، طی دوسال گذشته و به خاطر منافع سیاسی-جریانی خود، هیچ عکس‌العملی به خاطراتِ تحریف‌شده هاشمی و سایر چهره‌های سیاسی از امام نشان ندادند و حتی در مصاحبه‌ها و مطالب خود همین مشیِ «تفسیر دلبخواهی از امام» را در پیش گرفتند؛ کار انقدر بالا گرفت که رهبرمعظم انقلاب در سخنرانی خود در سالگرد رحلت امام در سال جاری نسبت به تحریف امام هشدار داده و گفتند: « بعضی حرفها و بعضی اظهارات، امام را به‌صورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینه‌های سیاسی، حتّی در زمینه‌های فکری و فرهنگی وجود ندارد معرّفی میکنند؛ این هم بشدّت غلط و خلاف واقع است..»

با وجود این هشدارها، جریان پناه‌گرفته پشت نقاب موسسه تنظیم و نشر آثار امام همچنان همین مشی را ادامه داده و مخالفین و منتقدین این مشی را تخطئه کردند.

این سایت اخیرا در گفتگویی با موسوی بجنوردی که با تیتر «صرف اینکه یک نفر دوبار امام را دیده امام شناس نمی شود» منتشر شده از زبان او در توجیه مشی «تفسیر سیاسی و دلبخواهی از امام» به منتقدان اینگونه می‌تازد: «وقتی که سیره ی امام تدوین شود یا اینچنین مصاحبه هایی بیان شود، دیگر این افراد بی اطلاع از سیره ی امام نمی توانند دروغ بگویند چون مردم آگاهی پیدا می کنند اما اگر ما سیره امام را بیان و مکتوب نکنیم و مصاحبه نکنیم طبیعتا یک عده فرصت طلب حرف هایی می زنند و مردمی هم که حضورش را درک نکرده اند تا حدودی باور می کنند.»

همچنین محسن غرویان نیز که چندسالی است به خاطر چرخش مواضع سیاسی‌اش مورد توجه رسانه‌های آن جریان سیاسی قرار گرفته در مصاحبه با این سایت که با تیتر «صادق ترین تفاسیر از امام را باید از کسانی چون مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی شنید» منتشرشده می‌گوید: «گاهی می بینیم کسانی از فرمایشات امام سوء استفاده می کنند که دور و بر امام نبوده اند و حتی با امام فاصله و زاویه داشته اند، اما امروز یک جمله از امام را می گیرند و به نفع خود استفاده می کنند؛ این مصداق همان تحریف امام است که مقام معظم رهبری فرمودند.

لزوم برخورد امانت‌دارانه با میراث و سیره امام‌راحل و حفظ امانتداری
روشن‌شدن عملکرد سیاسی‌کارانه موسسه تنظیم و نشر آثار امام در حفظ و صیانت از سیره ایشان، سالهاست بر همگان عیان شده است. «استاندارهای دوگانه» و سیاسی‌کاری در حفاظت از سیره امام که در ماجرای توهین به عکس امام در سال ۸۸ هم از زبان سیدحسن خمینی بروز یافت و تریبون‌دادن به عناصر فتنه‌گر با عنوان یاران امام و خط‌امامی‌ها آنقدر بالاگرفت که از رهبری نیز اخطار گرفت. اما نه تنها تغییری در روند خود نداد بلکه همچنان بر مواضع نادرست خود اصرار می‌کند. جریانی که به تعبیر رهبری اصول و بینات امام را انکار می‌کند و بارها از رهبری برای تحریف امام اخطار گرفته؛ خود را تنها مفسرانِ سیره‌ امام می‌داند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
روزنه -سکوت موسسه نشر آثار امام (ره) برابر خاطرات هاشمی