سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شناسایی روشی برای افزایش نفوذ و تاثیرگذاری داروی ضد سرطان سیستم عصبی مرکزی


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عطیه حسینی پژوهشگر این طرح یکی از چالش‌های دارورسانی به سلول‌های سرطانی را یافتن راهکار تمایز دادن سلول‌های سالم از بیمار ذکر کرد و گفت: یکی از راه‌ها بر مبنای گیرنده‌هایی هست که در سطح سلول‌های سرطانی وجود دارند اما مشکل اینجا بوده که این گیرنده‌ها بعضا در سلول‌های سالم هم وجود دارد.

وی افزود: اختصاصی نبودن گیرنده موجب می‌شود تا نانوذرات هدفمند همزمان به سلول‌های سالم هم آسیب برسانند.

حسینی گفت: در این طرح ما از روش خود سلول‌های سرطانی در نفوذ به سلول‌های سالم تقلید کردیم به این شکل که سلول‌های سرطانی با فرستادن نانوذرات ویژه ای (اکسوزوم­‌ها) به سطح سلول برخی گلبول‌های سفید (سلول‌های تی) موجبات مهار آنها و تضعیف سلول های ایمنی و نیز سرطانی شدن سلول‌های سالم را فراهم می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این پژوهش با استفاده از تقلید زیستی اکسوزوم­ها و نرم افزار شبیه سازی دینامیک مولکولی موفق به شناسایی لیگاند اختصاصی ویژه ای در سلول‌های سرطانی سیستم اعصاب مرکزی (گلیوبلاستوما) شدیم و در گام بعدی و در آزمایشگاه بررسی های نرم افزاری روی سلولهای زنده آزمایش شد و نشان داد که روش پیشنهادی موجب ورود مقدار زیادی داروی ضد سرطان به سلول‌های هدف می‌شود (جذب سلولی دارو68.4~ 70 درصد نسبت به روش­های پیشین بیشتر بوده است) در حالی که سلول‌های سالم به علت نداشتن گیرنده مورد نظر، نانوذرات هدفمند شده را به مقدار بسیار کمی جذب می‌کنند که قابل چشم پوشی است.

این طرح در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی در گرایش بیومتریال با عنوان شبیه­ سازی دینامیک مولکولی برای بررسی برهم­کنش­‌های لیگاند-رسپتور در سلول‌­های سرطانی به منظور طراحی نانوسامانه­ های بهینه درمانی و به راهنمایی محمد مهدی حسنی صدرآبادی و شهریار حجتی امامی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است. مقاله این پژوهش در ژورنال متریالز کمیستری بی (Journal of Materials Chemistry B) برای چاپ، تایید (accept) شده است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/IA0S9H


ویدیو مرتبط :
داروی ضد سرطان رسید!!!!!