علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



سالانه 8 درصد به آب ورودی دریاچه ارومیه اضافه می شود


مسعود تجریشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بر اساس این مصوبه قرار است امسال 200 میلیون متر مکعب آب از سدها به بستر دریاچه رها سازی شود و به همین نسبت سال آینده و سال بعد از آن 8 درصد به آن اضافه شود.
وی اظهار کرد: همچنین بر اساس این مصوبه باید از محل تصفیه پساب ها نیز از سال آینده 50 میلیون متر مکعب آب در دریاچه رها سازی شود که باید در انتهای سال آینده و بعد از آن به 100 میلیون متر مکعب افزایش یابد.
تجریشی ادامه داد: قرار بود اقدامات مربوط به بخش تصفیه از سال 1397 آغاز شود اما با توجه به اهمیت موضوع کارهای مقدماتی آن از امسال آغاز شده است.
وی به بارندگی های اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این بارندگی ها تاثیر چندانی در تراز آب دریاچه نداشته چون بیشتر بارندگی ها در غرب یعنی پایین دست دریاچه بوده است بنابراین تاثیری که بارندگی ها سال گذشته در تراز آب دریاچه داشتند امسال محسوس نبوده است.
تجریشی افزود: بر اساس آمار به دست آمده از ابتدای مهر تا 18 آبان سال گذشته 109 میلیمتر بارندگی درحوضه آبریز دریاچه رخ داده بود اما امسال این میزان 49 میلیمتر بوده است یعنی کمتر از نصف بارندگی سال گذشته را در این حوضه شاهد بوده ایم.
وی گفت: پیش بینی ها نشان می دهد بارندگی امسال نرمال است و در این نرمال بودن عمده بارش هایی که در منطقه داریم بیشتر در فصل بهار است، به طور کلی میزان بارندگی امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.
وی به تبخیر زیاد در دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دریاچه ارومیه سالانه حدود یک متر تبخیر داشته و این میزان تبخیر در سطح مثلا چهار هزار کیلومتر مربعی دریاچه، حدود چهار میلیارد متر مربع بوده است بنابراین دریاچه اکنون سریع پرآب و سریع خالی می شود که به کم عمق بودن و بالا بودن تبخیر بر می گردد.
تجریشی افزود: در طی 20 سال گذشته یعنی تا سال 1393 سالانه به طور میانگین 40 سانتی متر از عمق دریاچه را از دست دادیم یعنی در 20 سال 8 متر از عمق دریاچه کاهش یافت اما در دو سال اخیر فقط 20 سانت از دست دادیم که علت آن هم بارندگی و هم اقداماتی مانند رها سازی آب و لایروبی است که انجام شده است.
وی درباره سرعت تبخیر در دریاچه ارومیه گفت: اگر بخواهیم دریاچه ارومیه را با سایر دریاچه ها مثلا دریاچه وان ترکیه مقایسه کنیم باید گفت که دریاچه وان ترکیه 460 متر عمق دارد ولی وسعتش کم است، مثلا یک حوض را در نظر بگیرید که عمق آن یک متر و وسعتش یک هکتار باشد با حوضی که عمقش 50 متر و سطحش دو متر باشد قطعا تبخیر در حوضی که عمق کمتری دارد بیشتر است، بنابراین مقایسه دریاچه ارومیه و وان ترکیه نیز به این صورت است.
رییس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: نمی شود انتظار داشت دریاچه ای که در مدت 20سال به این روز افتاده در مدت زمان کوتاهی درست شود بلکه به زمان نیاز دارد.
*** طرح به کاشت امسال اجرا نمی شود
تجریشی گفت: سال گذشته دنبال این بودیم که با خرید حقابه کشاورزان طرح ' به کاشت ' را اجرا کنیم به این معنا که آب مورد نیاز برای کشاورزی از کشاورزان خریداری و در دریاچه رها سازی شود اما به علت بارندگی های مناسب این طرح اجرا نشد.
وی افزود: امسال نیز با وجود پیش بینی های بارندگی نرمال و اینکه قرار است بهمن و اسفند حداقل 200 میلیون متر مکعب آب از سد بوکان وارد دریاچه شود، طرح به کاشت اجرا نمی شود.
به کاشت طرحی است که بر اساس آن کشاورزان یکسال محصولی کشت نمی کنند تا آب مورد نیاز کشاورزی به دریاچه برسد و در آن سال خسارت مالی کشاورزان تامین می شود.
*** دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. عمیق ترین نقطه آن 16 متر است.
این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.
علمی 9014**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
خشكی دریاچه ارومیه 60 درصد