مسمومیت با قرص برنج + علائم و راه درمان


عوارض مسمومیت با قرص برنج

قرصها همیشه مصارف دارویی نداشته و گاه برخی از آنان موجب مرگی دردناک و زجر آور می شود.اگرچه دسترسی با این نوع قرصها به سادگی امکان ندارد اما باید شناخت کافی در مورد خطر استفاده آنها را داشت.

قرص برنج که عموما برای گذاشتن در میان برنج استفاده می شود زمانی که بر اثر رطوبت موجود در هوا متصاعد می شود و زمانی که به صورت خوراکی مورد استفاده قرار بگیرد با اسید معده ترکیب شده و موجب ایجاد نوعی گاز خطرناک می شود.

اما مگر می شود قرص برنج در کمتر از 24 ساعت موجب مرگ افراد شود؟ قرص برنج از کجا و چگونه تهیه می شود؟ پادزهری برای مسمومیت با آن وجود ندارد؟ اینها همه سوال هایی است ممکن است ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کند.

قرص برنج ، عوارض قرص برنج ، خودکشی با قرص برنج

دکتر "مجید حنیفه" کارشناس مسئول کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این خصوص گفت: قرص برنج یکی از سموم دفع آفات است که برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده نادرست از قرص برنج باعث ایجاد انواع مسمومیت های حاد و مزمن در انسان ها می شود.قیمت ارزان قرص برنج را علت سوءاستفاده انسان ها بوده و ترکیبات موجود در قرص برنج بر اثر رطوبت موجود در هوا متصاعد می شود و زمانی که به صورت خوراکی مورد استفاده قرار بگیرد با اسید معده ترکیب شده و موجب ایجاد نوعی گاز خطرناک می شود.

زمانی که این قرص ها برای دفع آفات در داخل کیسه های برنج قرار داده می شود، به علت نبود تهویه مناسب در منازل، گازهای خطرناکی از قرص برنج متصاعد می شود که موجبات مرگ افراد را فراهم می کند.

سوءاستفاده افراد سودجو از قرص برنج به عنوان قرص توهم زا

مشابهت های ظاهری قرص برنج با قرص های توهم زای روان گردان، افراد سودجو را بر آن داشته که این قرص ها را با عنوان قرص توهم زا به فروش برسانند.

در مواردی مصرف این قرص به صورت تعمدی و با هدف خودکشی شکل می گیرد.مصرف خوراکی قرص برنج در کمتر از 6 ساعت موجب مرگ مصرف کننده می شود.

علائم مسمومیت با قرص برنج

 بی اشتهایی، بی قراری، تحریک پذیری، دوبینی، تهوع، استقراغ، اختلال ضربان قلب و افت فشارخون  از علایم مسمومیت بوده و اگر مصرف آن به صورت خوراکی بوده باشد مصرف کننده در کمتر از 6 ساعت فوت می کند.

این کارشناس مسمومیت های دارویی افزود: در صورتی که مسمومیت با قرص برنج بر اثر استشمام گاز حاصل از آن باشد، در کمتر از 24 ساعت و بر اثر نارسایی شدید کبدی و ایست قلبی موجب مرگ افراد خواهد شد.

حنیفه با بیان این که متاسفانه هیچ راه درمانی و اورژانسی برای مصرف کننده قرص برنج وجود ندارد، تصریح کرد: اگر گازهای حاصل از این قرص در هوا متصاعد شود باید سریعا درب و پنجره ها باز گذاشته شوند.

خوشبختانه تعداد افرادی که این قرص را مصرف کرده اند، بسیار ناچیز است، به طوری که طبق آمار پزشکی قانونی استان از سال 87 تا 9 ماهه امسال چهار نفر جان خود را بر اثر استفاده از قرص برنج از دست داده اند.

قرص برنجی که در عطاری ها به فروش می رسد، دارای مجوز است و برای نگهداری برنج مورد استفاده قرار می گیرد. قرص برنج بیشتر در استان هایی که تولیدکننده برنج هستند مورد استفاده قرار می گیرد اما در هر صورت خرید و فروش آن در سطح جامعه ممنوع است.

فروش قرص برنج برای لاغری در عطاری ها 

امیرحسین خسروی کارشناس طب سنتی نیز گفت: قرص برنج دو نوع است؛ نوع اول آن سم کشنده ای دارد که پس از قرار گرفتن در جریان هوا با اکسیژن ترکیب می شود و سم کشنده ای تولید می کند.نوع دیگری از قرص برنج گیاهی به صورت خوراکی در عطاری ها برای لاغری و کاهش وزن به فروش می رسد.

وی با تاکید بر این که ما مصرف قرص برنج گیاهی را هم تایید و توصیه نمی کنیم، اظهار کرد: این قرص گیاهی با افزایش سوخت وساز بدن به لاغری افراد کمک می کند، اما در برابر آن عوارض طولانی مدت و جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

خسروی افزود: قرص برنج، نامش قرص برنج است اما در واقع برای ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده می شود.

این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: برخی افراد از قرص برنج برای نگهداری برنج استفاده می کنند که روشی کاملا نادرست بوده و بهتر است به جای این قرص خطرناک از ریشه انار، برگ انار، حبه های سیر و نمک برای نگهداری طولانی مدت برنج استفاده کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان نیز گفت: چهار نفر در همدان بر اثر مسمومیت های ناشی از مصرف قرص برنج جان خود را از دست دادند که از این تعداد یک نفر زن و سه قربانی دیگر مرد بودند.

دکتر "علی احسان صالح" اظهار کرد: بر اساس آمار موجود، شاهد کاهش تلفات ناشی از قرص برنج در هفت ماهه سال جاری بوده ایم، به طوری که در مدت مشابه سال گذشته هفت نفر در همدان به علت مسمومیت با قرص برنج جان باختند که یک نفر از آنها مرد و 6 نفر زن بوده است.

وی استفاده نادرست از قرص برنج را دارای عواقب جبران ناپذیری دانست و گفت: با جذب قرص برنج در بدن انسان، آنزیم های سلولی بلوکه شده و زمینه سمی شدن سلول های سیستم دفاعی بدن را مهیا می کند.

صالح افزود: هیچ پادزهری برای بی اثر کردن مسمومیت با قرص برنج وجود ندارد .

نصف قرص برنج برای یک فرد بالغ کشنده است

صالح با بیان این که نصف قرص برنج برای یک فرد بالغ کشنده است، اظهار کرد: اختلالاتی نظیر اختلال نبض، کبدی، عصبی، متابولیکی، از کار افتادگی کلیه، افت فشارخون و بیهوشی از اثرات استفاده از این نوع قرص است.

باید بدانیم خداوند همه چیز را در اختیار انسان قرار داده تا او با درایت و آگاهی خود از آن بهترین بهره را ببرد و هرگز به خود کوچکترین آسیبی نرساند، بنابراین انسان باید آن قدر آگاه باشد که جان خود را که تمام هستی اوست، بر اثر استفاده تعمدی و ناآگاهانه از قرص برنج از دست ندهد، چراکه گاهی هیچ پادزهری برای جبران این سموم کشنده وارده به بدن وجود ندارد.

مسمومیت با قرص برنج + علائم و راه درمان


ویدیو مرتبط :
با کشف جدید دیگر نمی توان با قرص برنج خودکشی کرد