سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



زمان عرضه اولین صکوک سفارش ساخت بازار سرمایه ایران اعلام شد


به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس؛ اولین صکوک سفارش ساخت (استصناع) مربوط به شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی و به ارزش 162.9 میلیارد تومان است.

محدثه رزاقی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به بکارگیری چندین صکوک اجاره در ایران و استقبال سرمایه گذاران از این ابزار اظهار داشت: درپی صدور مجوز سازمان بورس، برای اولین بار در بازارسرمایه ایران صکوک سفارش ساخت (استصناع) منتشرمی شود.

وی با اشاره به درج امروز نماد "«صملی9709" در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس تهران ادامه داد: ارزش این اوراق 162.9 میلیارد تومان است که توسط شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی و با هدف تامین مالی طرح احداث کارخانه کنسانتره و گندلۀ (هریک با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال واقع در شهر سنگان) منتشر می شود و قرار است از دوشنبه آینده مورخ دوم آذر تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه چهارم آذر از طریق کارگزاران فعال در بورس تهران عرضه عمومی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در انتشاراین اوراق شرکت تأمین سرمایه نوین به عنوان مشاور عرضه، متعهد پذیره نویس و بازارگردان، شرکت واسط مالی شهریور دوم به عنوان ناشر، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به عنوان ضامن و کارگزاری تأمین سرمایه نوین به عنوان عامل فروش ایفای نقش می کنند.

به گفته رزاقی این اوراق با نام و دارای سر رسید 3 ساله با مواعد پرداخت سود هر 3 ماه یکبار بوده و کلیه کارمزدها و هزینه پذیره نویسی اوراق توسط بانی اوراق پرداخت خواهد شد.

بنابراین کارگزاران نباید مبلغی بابت کارمزد از مشتریان اخذ کنند. کارمزد معاملات ثانویه نیز براساس نرخ های مصوب بورس تهران است.

وی درباره شرایط ناشر صکوک نیز توضیح داد: شرکت صنعتی و معدنی توسعۀ ملی به عنوان بانی اولین اوراق سفارش ساخت، زیرمجموعۀ 100 درصدی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی بوده و در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه و قرارداد سرمایه گذاری فی مابین سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و سازمان ایمیدرو، سازماندهی و درصدد فراهم آوردن بستر مناسب جهت اجرای طرح های موضوعه شکل گرفته است.

براساس این گزارش، اوراق سفارش ساخت از جمله اوراق بهادار اسلامی(صکوک) است که ناشر آن را براساس یک قرارداد سفارش ساخت منتشر می‌کند. دارایی موضوع قرارداد سفارش ساخت، هر نوع دارایی است که امکان ساخت و تحویل آن در مواعد زمانی مورد نظر بانی وجود داشته باشد.

دارایی‌هایی که به مقادیر زیاد و به طور مستمر در کوتاه‌مدت تولید می‌شود نمی‌تواند مبنای انتشار اوراق قرارگیرد و علاوه بر آن نباید هیچ گونه محدودیت یا منع قانونی، قراردادی یا قضایی برای ساخت و انتقال دارایی وجود داشته باشد. بنابراین موضوع اوراق سفارش ساخت می تواند ساخت یک ساختمان،هواپیما، قطاروهر دارایی باشد که طبق یک قرارداد سفارش ساخت امکان ساخت آن براساس یکسری ویژگی های مشخص و امکان تحویل آن در مواعد زمانی معین وجود داشته باشد.

در انتشار این اوراق نهاد واسط به وکالت از طرف خریداران اوراق نسبت به انعقاد قرارداد سفارش ساخت با بانی اقدام کرده و بانی ملزم به اتخاذ تمهیدات و پیگیری لازم جهت ساخت دارایی موضوع انتشار و تحویل آن به نهاد واسط است. نهاد واسط بعد از تحویل‌گرفتن دارایی، می‌تواند آن را در قالب عقد قرارداد دیگری مانند اجاره، مرابحه و ... تا پایان عمر اوراق در اختیار بانی قرار دهد.

انتهای پیام/م


ویدیو مرتبط :
سرمایه گذاری کلان ترکیه برای عرضه کالاهای خود و تصاحب بازار ایران