حادثه اعظم و ستایش ناشی از نشر خشونت است


یک فعال حوزه زنان با اشاره به اعمال خشونت خانگی بر اعظم و کودکانش گفت: با تبدیل خشونت به فرهنگ در خانواده، این پدیده در جامعه نشر پیدا می‌کند. قتل ستایش - کودک ورامینی- نیز از همین روند سرچشمه می‌گیرد؛ چرا که قاتل زورش به ستایش رسید بنابراین علیه او خشونت کرد.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: علت اصلی نشر خشونت در جامعه، فرهنگی است چون پس از رواج خشونت خانگی در بین خانواده‌ها، این پدیده به محیط خارج از خانه سرایت می‌کند و فرد درهر موقعیتی که زورش برسد، خشونت را اعمال می‌کند.

وی با اشاره به شکنجه اعظم و فرزندانش توسط مرد خانواده گفت: خشونت خانگی علیه یک زن و فرزندانش اتفاق جدیدی نیست اما در مورد اعظم و و فرزندانش، رسانه‌ها توانستند به روایت آن بپردازند. وقتی این موضوع در رسانه‌های مختلف منتشر شد، مسئولان نسبت به آن حساس‌تر شدند و مردم نیز خواهان پیشگیری از وقوع چنین جرایمی شدند.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه خشونت خانگی به ایران،خاورمیانه یا جهان اسلام منحصر نمی‌شود، اظهارکرد: در همه کشورهای دنیا این موضوع دیده شده است. بر اساس اعلام سازمان عفو بین الملل تعداد زنان قربانی ناشی از خشونت خانگی بیش از قربانیان تصادف جاده‌ای و سرطان است.66 درصد از زنان ایرانی خشونت خانگی را تجربه کرده‌اند و بر اساس برخی از آمارهای بهداشت جهانی 90 درصد قربانیان خشونت خانگی، زنان هستند. خشونت انواع مختلفی از جمله فیزیکی، کلامی و ... دارد. آن چه که درباره شکنجه اعظم و کودکانش برای جامعه نگرانی ایجاد کرده است، خشونت فیزیکی است.

وی در ادامه گفت: علت اصلی اعمال خشونت، قدرت‌طلبی است. قدرت طلبی ناشی از زور فیزیکی، قدرت مالی یا قدرت فرهنگی است. ممکن است مرد گمان کند به دلایلی مانند برخورداری از قدرت فیزیکی، تامین اقتصاد خانواده یا رییس خانواده شناخته شدن اجازه دارد که قدرتش را اعمال کند و خشونت د.

نژادبهرام با بیان اینکه خشونت خانگی به عنوان یک موضوع مرتبط با سلامت نیز قابل بررسی است، اظهار کرد: هزینه‌های مترتب از خشونت خانگی بسیار زیاد است و جامعه به خاطر آن هزینه‌های غیرضرور پرداخت می‌کند. این بودجه به جای آنکه صرف موضوعاتی مانند گسترش بهداشت و درمان مبتلایان بیماری‌های صعب‌العلاج شود باید برای رفتارهای ناشی از تسری فرهنگ غلط، پذیرش خشونت خانگی کنیم.

وی افزود: پیشگیری از خشونت یک الزام اجتماعی است و هزینه‌های این نوع خشونت ،جامعه را آزار می‌دهد. اگر اعظم برای نخستین بار که مورد خشونت قرار گرفت به او نگفته بودند که خشونت را تحمل کن و او تحمل خشونت را یک کار پسندیده تلقی نمی‌کرد، اگر خشونت شوهرش را به پلیس گزارش کرده بود خشونت علیه او افزایش نمی‌یافت.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه خشونت از جمله خشونت علیه زنان روز به روز در حال بازتولید شدن است، اظهار کرد: سه کار اساسی برای پیشگیری خشونت خانگی باید انجام دهیم که مهمترین کار آموزش حقوقی به زنان است تا آنان متوجه شوند در صورت اعمال خشونت از سوی همسر ‌می‌توانند به پلیس مراجعه و از او شکایت کنند یا مشکلش را به مراکز زنان و کودکان اطلاع دهد تا آن‌ها کمکش کنند.

وی افزود: دومین کار، آموزش شهروندی به زنان است. فرد باید متوجه شود که خشونت کردن بد است و جامعه باید این موضوع را بیاموزد.ما پیرو پیامبری هستیم که دختر و همسرش را تکریم می‌کرد.

این فعال حوزه زنان تاکید کرد: این موارد باید به طور کامل آموزش داده شود علاوه برآن هرکس که با خشونت تقابل می‌کند باید به او ارج گذاشته شود نه اینکه تهدید و تحقیرش کنیم. همسایه‌ها باید گوش به زنگ باشد و در صورتی که متوجه اعمال خشونت شدند به پلیس زنگ بزنند. پلیس نیز اطلاع‌دهنده را مسخره نکند.

نژادبهرام در پایان اظهارکرد: سومین اقدام اصلاح قانون در زمینه هایی مانند صاحب دم است. پدر صاحب دم شناخته می‌شود. ممکن است او فکر ‌کند که صاحب فرزندش است و علیه او خشونت کند؛ در حالی که اجتماع صاحب اوست . پدر به عنوان صاحب دم انتخاب شده تا در شرایطی که فرزند نمی‌تواند از حقوق خود دفاع کند، او این کار را انجام دهد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اهدای نرم افزار مدیریت نشر ایده به نشر احسان