سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بی‌برنامگی اداره اتباع در تمدید کارت آمایش/ کارت‌ یک‌ساله معنا ندارد/ کد اختصاصی به مهاجرین بدهید


به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، روز پایان اعتبار تاریخ کارت‌های آمایش در حالی سپری شد که بسیاری از مهاجرین از عدم تمدید به موقع این کارت‌ها با مشکلات فراوانی روبه رو خواهند شد و قطعا برخی مسئولان ذیربط در ارگان‌های مربوطه نیز تا چندین ماه اقدامی در رفع این مشکل انجام نخواهند داد.

مشکلات کارت آمایش مهاجرین افغانستانی در ایران باعث شد تا در نشستی با حضور فعالان فرهنگی جامعه مهاجرین افغانستانی در خبرگزاری فارس به واکاوی این موضوع بپردازیم.

هر چند با توجه به تماس مکرر تلفنی و مکاتبات رسمی از مسئولان اداره اتباع و امور مهاجرین در وزارت کشور دعوت بعمل آوردیم اما هیچ کدام از مسئولان امر در این نشست حضور پیدا کردند.

در این نشست «سید فرید معصومی» فعال فرهنگی از جامعه مهاجرین افغانستانی، «محمد ابراهیم شریعتی» مدیر مسئول انتشارات عرفان، «ارشاد احراری» مدیر دفتر شبکه تلویزیونی تمدن در تهران و فعال رسانه‌ای، «حسن نوری» فعال فرهنگی جامعه مهاجرین و فارغ‌التحصیل سینما، «مجید محمدی» فعال فرهنگی و فارغ التحصیل جمعیت شناسی، «سید حسین حسینی» مدیر سایت صلح پرس حضور داشتند.

مهمانان نشست در ابتدای امر با گلایه از عدم حضور مسئولان ایرانی خواستار رسیدگی جدی به مشکلات کارت آمایش شدند.

«سید فرید معصومی» فعال فرهنگی از جامعه مهاجرین افغانستان در بخشی از این نشست در رابطه با احتمال تمدید کارت آمایش جدید، گفت: طبق برخی اخبار، شنیده شده قرار است اعتبار کارت آمایش 10 تا تاریخ 11/11/ 94 است.

لذا به نظر می‌رسد که قرار است با شیوه‌های مختلف از سوی اداره اتباع و امور مهاجرین این موضوع پیگیری و کارت تمدید شود.

کارت کارگری قطعا با این روش تمدید نمی‌شود در حالی که تمدید آن برای مدت زمان 3 ماه و فرآیندی اداری آن خیلی طولانی و مقرون به صرفه برای مهاجر نیست.

«حسن نوری» فعال فرهنگی و فارغ‌التحصیل سینما، در این نشست با انتقاد از عدم رضایت اجرای طرح آمایش برای اتباع افغانستانی، خاطرنشان کرد: سیاست توزیع کارت آمایش به صورت یک ساله معنا ندارد ضمن اینکه در چند سال اخیر شاهد تغییر متفاوت نگاه اتباع و مهاجرین برای دریافت این کارت بوده‌ایم.

«محمد ابراهیم شریعتی» مدیرمسئول انتشارات عرفان با بیان اینکه در تاریخ 94/11/11 با پایان یافتن اعتبار کارت آمایش نگرانی بسیار جدی بین دانش‌آموزان افغانستانی ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرد:  هنوز کارت توزیع نشده اعتبار آن پایان پذیرفته است در حالی که این اعتبار و کارکرد کارت باید به گونه‌ای باشد که در همه جای ایران قابل استفاده باشد تا جایی که برای مسافرت زیارتی به قم و مشهد نیازی به صدور نامه و تایید فرمانداری شهر مقصد که گاها با روز تعطیل مواجه می‌شویم نباشد.

«ارشاد احراری» مدیر دفتر شبکه تلویزیونی تمدن در تهران، با بیان اینکه کارت آمایش کارت عجیب و غریبی است، خاطرنشان کرد: برخی ادارات کارت آمایش را به رسمت نمی‌شناسند، کارت آمایش، کارت عجیب و غریبی است که فایده‌ای برای مهاجرین نداشته در حالی که هزاران دردسر را برای مهاجرین در بر دارد.

«سید حسین حسینی» مدیر سایت صلح پرس خواهان تخفیف برای دارندگان پاسپورت همانند 14 دسته‌ کارت آمایش شد و بیان کرد: محدودیت دارندگان پاسپورت بیشتر از دارندگان کارت آمایش است و امکانات کمتری در اختیارشان است.

«مجید محمدی» فعال فرهنگی و فارغ التحصیل جمعیت شناسی در ادامه این نشست با بیان اینکه در زمان سرشماری نفوس و مسکن آمار جزئی و کلی اطلاعات به صورت دقیق به دست می‌آید چه اصراری برای طرح آمایش است افزود: امیدواریم تغییر در سیاست‌های اجرایی برای مهاجران افغانستانی آغاز شود.

 

***مشروح این نشست به شرح زیر است***

«سید فرید معصومی» فعال فرهنگی از جامعه مهاجرین افغانستانی در ابتدای این نشست در رابطه با مشکلات امور اداری، اجرایی و اقتصادی کارت آمایش پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: انجام آمایش‌ها در مدت زمانی حداقل 3 الی 5 ساله انجام شود که با این کار هزینه‌های کمتری برای دولت و مهاجرین در پی خواهد داشت.

پیشنهاد ارائه شماره‌های اختصاصی به مهاجرین

وی همچنین با پیشنهاد اعطای کدهای اختصاصی که شامل نام، تاریخ تولد، نوع تابعیت و جنسیت است، ابراز داشت: عدم این کد تاکنون مشکلات زیادی را برای مهاجرین ایجاد کرده است، داشتن این کدهای اختصاصی در فرودگاه‌ها و حتی کافی نت‌ها لازم است که با داشتن این کد قطعا مشکلات مربوط به مراجعه اتباع به دانشگاه، بیمه، کارت خودرو و کارت کارگری برطرف خواهد شد.

 معصومی با اشاره به مشکلات قوانین تولد، ازدواج، وفات اتباع و اینکه در قانون تعریف خاصی در این رابطه نشده است، اظهار داشت: عدم مجوز صدور گواهی‌نامه رانندگی موتور و ماشین مشکلاتی را برای مهاجرین و مردم ایران ایجاد کرده است در حالی که اگر چنین مجوزی ارائه شود در مواقع بحرانی مانند بیماری شب هنگام می‌تواند به بیمار به به بیمارستان اعزام کرد ولی اگر تخلفی صورت گرفت براساس قوانین می‌توان متخلفین را جریمه کرد.

ایجاد شرایط به منظور بازگشت داوطلبانه اتباع

 فعال فرهنگی با انتقاد از عدم صدور مجوز فعالیت‌های اقتصادی برای  اتباع  دارای کارت آمایش در حالی که از آنها مالیات دریافت شده و باید به ازای آن خدماتی ارائه شود گفت: بسیاری از فعالیت‌ها و سرمایه گذاری توسط اتباع در ترکیه و دبی انجام می‌شود در حالی که به یک تبعه افغانستانی اجازه سفر به ایران جهت درمان در قالب توریست درمانی داده نمی‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها در نمایش تصاویر خرابی‌های جنگ از کشور افغانستان، بیان کرد: در رسانه ها تنها ساختمان های خراب به نمایش گذاشته می شود در حالی که مکان های تفریحی در افغانستان وجود دارد و با دیدن آنها و رفت آمد به افغانستان این انگیزه برای بازگشت داوطلبانه اتباع فراهم می شود.

بی‌برنامگی اداره اتباع در زمان اجرا و تمدید کارت آمایش

معصومی با گلایه از عدم حضور مسئولان اداره اتباع وزارت کشور ایران و استانداری تهران در این نشست، تصریح کرد: توقع ما این بود که آقایان محمدی‌فر و نسج همدانی در این نشست حضور پیدا کرده و به مشکلات ما گوش دهند.

فعال فرهنگی با اشاره به بی‌برنامگی در زمان اجرا و تمدید کارت آمایش و امور مربوطه گفت: بیمه سلامت که تاریخ قرارداد آن از 94/07/09 تا 9/01/ 95 است اما زمان شروع ثبت نام از 94/09/25 تا 25/10/ 94 بوده است، در آمایش 10 اعتبار کارت از 93/11/11 تا /94/11/11 است که شروع ثبت نام آن از اواخر اردیبهشت 94 انجام شد و تا حالا 5 روز به اتمام اعتبار آن باقی است هنوز هم ادامه دارد، همچنین عدم برنامه ریزی در تمدید کارت آمایش 9 که اعتبار آن تا تاریخ93/03/31 بود و در 5 مرحله توسط بخشنامه اعتبار آن تمدید شد.

وی به مشکلات دیگر کارت آمایش اشاره و خاطرنشان کرد: اعتبار مندرج در کارت آمایش 93/03/31 بود که البته آن هم کارت آمایش 8 بود که اعتبار آن تا 31/03/ 93 درج شده بود و روی آن دوباره تاریخ اعتبار 93/03/31 را درج کرده بودند که در بعضی از کارت‌ها تاریخ حک شده پاک شده بود که مشکلاتی را برای اتباع ایجاد کرده بود.

تمدید اعتبار این کارت‌ها از طریق بخشنامه انجام می‌شود و مشکلاتی را برای مهاجرین در ادارات و بانک‌ها به وجود آورده بود و عدم اطلاع کارمندان ادارات از تمدید اعتبار باعث سرگردانی مهاجرین شده است.

معصومی با اشاره به احتمال تمدید اعتبار کارت آمایش، گفت: گویا قرار است که اعتبار کارت آمایش 10 که تا تاریخ 11/11/ 94 است به همین شیوه تمدید شود در حالی که تمدید اعتبار کارت کارگری با این روش نیست چرا که تمدید آن برای مدت زمان 3 ماه و طی مراحل اداری آن خیلی طولانی و مقرون به صرفه برای مهاجر نیست و مشکلات خاصی ایجاد می‌کند.

فعال فرهنگی، نداشتن کد اختصاصی برای اتباع خارجی را یکی از مشکلات اسایسی برای مهاجرین برشمرد و گفت: همانند شماره ملی که برای ایرانی‌ها در سیستم‌های اداری تعریف شده باید برای مهاجرین هم اینگونه باشد در حالی که برای اتباع این شماره وجود ندارد و این موضوع باعث شده تا مهاجرین مشکلات عدیده‌ای را در ادارات، بانک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، بیمه‌ها، انواع ثبت نام‌های اینترنتی و حضوری حتی استفاده از کتابخانه و یا یک کافی نت داشته باشند، در حالی که در جلسه 03/07/ 87 هیأت دولت آیین نامه تعیین شماره اختصاصی برای اشخاص خارجی تصویب شده اما اجرا نشده است.

عدم قانون‌های ثابت و مشخص برای اتباع

معصومی بیان کرد: بعضی از مشکلات اقتصادی مثل اخذ شهریه مدارس، هزینه‌های درمان و حمایت‌های دیگر ناشی از کافی نبودن کمک‌های مجامع بین‌المللی و کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد است که باید بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی از پناهندگان حمایت کند که گاهی این موضوع کم و حتی وجود ندارد.

فعال فرهنگی، با انتقاد از اینکه برخی کتابخانه‌های شهرداری‌های ایران، مهاجرین افغانستانی را عضو کتابخانه نمی‌کنند، گفت: شهرداری های ایران از پناهندگان عوارض دریافت می‌کند در حالی که هیچگونه خدماتی ارائه نمی‌دهد.

وی با طرح پیشنهادی جهت ارائه مجوز فعالیت‌های اقتصادی به اتباع، گفت: بهتر است جهت اخذ عوارض و مالیات مجوزهای اقتصادی به اتباع داده شود، چه بسا منابع درآمدی خوبی برای دولت ایران و همچنین ایجاد شغل برای اتباع ایرانی حاصل شود. ضمنا تعدادی از اتباع افغانستانی در شغل‌های مسغول به فعالیت هستند که از نظر قانون ممنوع است در نتیجه هیچگونه مالیات و عوارضی هم پرداخت نمی‌کنند در حالی که بعضا به برخی ادارات رشوه می‌دهند.

معصومی همچنین با پیشنهاد طرحی برای بازگشت پایدار و داوطلبانه مهاجرین، گفت: اجازه خروج و مراجعت از ایران به افغانستان به پناهندگان داده شود تا بتوانند از وطن خود بازدید کنند چه بسا در این بازدیدها افرادی زیادی تشویق به بازگشت شوند که در آن صورت این بازگشت پایدار خواهد بود.

در آمایش 7 و در مورخ 90/09/25 بر اساس دستور العمل ابلاغی به اتباع اجازه خروج و مراجعت 3 ماهه داده می‌شد ولی بعد از بازگشت کارت مهاجر باطل و تبعه باید به همراه خانواده خود به افغانستان باز می‌گشت.

وی با اشاره به مشکلات تردد اتباع در اوقات تعطیل، خاطرنشان کرد: مشکلات برگ تردد بین استانی و همچنین الزام مهر کردن آن برگه در مقصد و در اداره اتباع آن شهر که گاهی ممکن است تعطیل باشد و یا آن شهرستان اداره اتباع نداشته باشد باعث بروز مشکلاتی شده است.

تصمیم گیری‌های دقیقه 90 مسئولان برای مهاجرین

معصومی با انتقاد از اینکه چرا تصمیمات برای پناهندگان در دقیقه 90 گرفته می‌شود که مشکلاتی را برای دولت ایران ایران و مهاجرین افغانستانی ایجاد کرده، گفت: برای پناهندگان افغانستانی ساکن ایران که اشتراکات فرهنگی، مذهبی، زبانی وجود دارد می‌طلبد قوانین و مقررات جدیدی با این رویکرد که وجود پناهندگان در ایران یک فرصت برای ایران و افغانستان به حساب می‌آید باید وضع شود.

فعال فرهنگی، با بیان اینکه عدم صدور گواهینامه رانندگی برای رانندگی با موتورسیکلت و خودرو جهت رفت‌وآمد امری ضروری برای اتباع به حساب می‌آید، اظهار داشت: چرا برای اتباع دارای کارت آمایش گواهینامه و یا یک مجوز رانندگی صادر نمی‌شود در حالی که تعدادی زیادی از اتباع خودرو و موتور دارند و هنگام مراجعه مامور راهنمایی و رانندگی مجبور به بیان دروغ و یا پرداخت رشوه و یا فرار با سرعت زیاد می‌شوند.

فعالیت های دقیق و بررسی در حوزه مهاجرین

«حسن نوری» فعال فرهنگی و فارغ التحصیل سینما، در ادامه این نشست با بیان اینکه اکنون فعالیت دقیق و کار میدانی در رابطه با مهاجران انجام نشده به برخی مشکلات اشاره‌ در حوزه کارت آمایش مهاجرین اشاره و خاطرنشان کرد: هنگام ازدواج اتباع که یکی از آنها کارت اقامت در تهران و دیگری کارت اقامت در مشهد دارد برای فرزند آنها کارتی صادر نمی‌شود که این امر باعث بروز مشکلاتی شده است. ضمن اینکه در زمان پروسه انحلال کارت برای دانشجویان و دریافت پاسپورت مشکلاتی به وجود می‌آید که نیاز به پژوهش و بررسی جدی دارد.


ویدیو مرتبط :
آموزش انجام حواله کارت شتابی سحاب (کارت به کارت)