گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



کشف دستکن زیرزمینی با قدمتی حدود 800 سال در کمره خمین


یک دستکن زیرزمینی دو طبقه با مساحت 5 هزار متر در بخش کمره از توابع شهرستان خمین کشف شد.

"بخشدار کمره"

به گزارش ایرنا؛ احمد اسدی گفت: بر اساس گزارش های مردمی در نزدیک شهر قورچی باشی از توابع خمین یک محوطه دستکن کشف شده است.

وی اظهار کرد: این دومین مجموعه دستکن زیرزمینی در بخش کمره خمین است که اولین آن سال گذشته در روستای تهیق خمین کشف شد و به ثبت ملی رسید.

بخشدار کمره خمین بیان کرد: در بررسی اولیه همراه با تعدادی از روستائیان و کارشناسان میراث فرهنگی این مجموعه دستکن به یک قنات با آبدهی اتصال دارد. سالن اجتماعات، اتاقک های دو طبقه با دو پله در مساحت 5 هزار متر در این مجموعه دستکن زیرزمینی مشاهده می شود. وجود این دستکن به اطلاع کارشناسان اداره میراث فرهنگی استان مرکزی رسیده تا بررسی کارشناسی و دقیق در خصوص قدمت و کاربری های آن آغاز شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز با تایید کشف این دستکن توسط مردم قورچی باشی گفت: طرح مطالعاتی و کاووش این دستکن در دستور کار قرار گرفته است.

سید محمد حسینی افزود: این دستکن بر اساس برآورد و تخمین اولیه دارای قدمتی بیش از 800 سال است. فرضیات و سوالاتی در ارتباط با این مجموعه زیرزمینی تعیین شده که در بر گیرنده مسائلی از جمله شناخت دوره های سکونتی، نوع کاربری و فلسفه شکل گیری این مجموعه است که با آغاز فصل کاووش در این سکونتگاه بررسی می شود.

ایرنا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه شهرستان خمین از نظر تعداد دستکن ها در کشور سرآمد است، افزود: شرایط بی ثبات سیاسی در دوران های گذشته این خطه و لزوم ایجاد دوایر امنیتی توسط مردم برای خود در برابر فشار و زور اشرار و خوانین می تواند یکی از علل مهم در ایجاد این مجموعه های زیرزمینی مخفی باشد.

وی اظهار کرد: با وجودی که مردم این خطه با حاکمان محل درگیر بودند بخشی از زندگی خودشان را در زیرزمین سپری می کردند تا از شر اشرار در امان باشند.

حسینی بیان کرد: تاکنون 12 دستکن در خمین شناسایی شده که آخرین آن در شهر قورچی باشی است و دستکن های روستاهای تهیق، کندها، دانیان، آشناخور و طیب آباد مورد بررسی قرار گرفته اند. دستکن روستای تهیق سال گذشته مورد بررسی و کاوش باستان شناسی قرار گرفت و رمزگشایی شد.

بیت تاریخی حضرت امام ،قلعه سالار محتشم، سنگ نگاره های تیمره، 11 مجموعه دستکن زیر زمینی، حمام لکان ، 70 قلعه تدافعی، گور دخمه ای، خانه های اربابی،32 بقاع متبرکه از جمله جاذبه های گردشگری خمین است.

خبرگزاری دنیای سفر


ویدیو مرتبط :
کشف شهر باستانی و زیرزمینی در فریدن