آخرین وضعیت اعمال فوق‌العاده ویژه فرهنگیان ایثارگر


مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری نزدیک به 70 درصد از فرزندان خانواده ایثارگران، جانبازان و آزادگان وارد مدارس شاهد شدند، گفت: برای اولین بار رتبه‌بندی مدارس شاهد را انجام دادیم که براساس آن مشخص شد بالغ بر 80 درصد مدارس ما در رتبه ممتاز و عالی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسین کفراشی در نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه به تبیین جزییات برگزاری کنگره شهدای دانش‌آموز پرداخت و اظهار کرد: تصویب شده است تا در سنوات آتی هر ساله این گرامیداشت برگزار شود. امسال پیش‌کنگره گرامیداشت شهدای دانش‌آموز را در 18 اسفندماه‌ همزمان در همه استان‌های کشور برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: تعداد زیادی مدارس وجود دارند که دانش‌آموزان آنها در زمان جنگ به جبهه اعزام شده‌اند. برآورد شد با توجه به اینکه 36 هزار دانش‌آموز شهید داریم در این کنگره 36 هزار دانش‌آموز شرکت کنند. اکثر مدارس مجری بالای 50 شهید تقدیم نظام کرده‌اند. به عنوان مثال مدرسه امام صادق (ع) در قم 180 شهید و مدرسه شهید منتظری 236 شهید تقدیم نظام کرده است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف ما نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در نظام آموزشی کشور است، گفت: این پیش‌کنگره مصوبه شورای هماهنگی بسیج دانش‌آموزی را دریافت کرده و دستورالعمل‌های آن به استان‌ها ارسال شده است و بیشتر بر روی برد فرهنگی کار می‌کنیم، زیرا احساس می‌کنیم فرهنگ گذشت و فداکاری کمی کمرنگ شده است و باید تا جایی که امکان دارد آن را تقویت کنیم.

شهادت همانند قله کوه ایثار است و گذشت، عفو و کمک به هم‌نوع دامنه کوه هستند. ما باید به دانش‌آموزان بیاموزیم قبل از رقابت، رفاقت کنند.

کفراشی ادامه داد: در این کنگره با دل‌نوشته‌ها، وصیت‌نامه‌ها و زندگینامه‌های دانش‌آموزان شهید آشنا خواهیم شد و از هر استان خواسته‌ایم تا محتواهایی در زمینه شهدای دانش‌آموز جمع‌آوری کنند تا بتوانیم بعدا آنها را به کتاب تبدیل کنیم.

پیشنهاد تشکیل شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در وزارت آموزش و پرورش

وی در ادامه با اشاره به اینکه براساس ماده 63 قانون جامع ایثارگری مصوب شده است تا شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل شود، گفت: اولین جلسه این شورا چند ماه گذشته با حضور رییس جمهور تشکیل شد و پیشنهاد شد تا این شورا در وزارت آموزش و پرورش نیز تشکیل شود.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: سیاستگذاری هدفمند از جمله اهداف تشکیل این شوراست. همچنین انتقال فرهنگ شهادت و ترویج روحیه ایثارگری، اهتمام به رویکردهای جدید و متنوع در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، شناخت و رفع موانع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده شهدا نیز از دیگر اهداف مدنظر هستند و وزیر آموزش و پرورش رییس این شوراست و معاونان وزارتخانه نیز در آن عضو هستند.

امسال 70 درصد از خانواده ایثارگران وارد مدارس شاهد شدند

به گزارش ایسنا، کفراشی در ادامه به دیگر برنامه‌های این اداره کل اشاره کرد و گفت: همه ساله 40 تا 45 درصد از ورودی‌های مدارس شاهد از خانواده ایثارگران بودند، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال نزدیک به 70 درصد از خانواده ایثارگران وارد مدارس شاهد شدند و هیچ‌گونه شکایتی در این زمینه نداشتیم.

اصلاح آیین‌نامه مدارس شاهد و ارتقای کیفیت آموزشی

وی همچنین به اصلاح آیین‌نامه مدارس شاهد اشاره کرد و گفت: در مدارس شاهد به دنبال ارتقای کیفیت آموزشی هستیم. به عنوان مثال قصد داریم از پایه اول متوسطه مهارت‌آموزشی را در برنامه درسی مدارس شاهد بگنجانیم. همچنین آموزش زبان انگلیسی در دستور کار است تا دانش‌آموزان به جای حضور در آموزشگاه‌های بیرون در خود مدرسه زبان انگلیسی را فرا بگیرند.

80 درصد مدارس شاهد دارای رتبه ممتاز و عالی

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رتبه‌بندی مدارس شاهد را برای اولین بار سال گذشته به اجرا در آوردیم، گفت: از 1347 مدرسه بازدید به عمل آمد و براساس شاخص‌های مشخص شده، بالغ بر 80 درصد مدارس شاهد در رتبه ممتاز و عالی طبقه‌بندی شده‌اند. 16 درصد مدارس موفق بودند و کمتر از 5 درصد رتبه کمتر از حد انتظار را داشتند که از آنها خواستیم تا سال آینده یک پله ارتقاء یابند.

مبحث شهدای مدافعان حرم باید وارد کتاب درسی شوند

کفراشی درباره محتوای ایثار و شهادت در کتب درسی نیز گفت: در مقاطع مختلف در کتب درسی از شهدا صحبت شده اما قصد داریم آن را به روز کنیم. به عنوان مثال مبحث شهدای مدافعان حرم باید وارد کتاب درسی شوند.

8700 فرزند فرهنگیان ایثارگر متقاضی ورود به آموزش و پرورش

وی در پاسخ به پرسشی درباره روند جذب ایثارگران و سهمیه آنها در آزمون استخدامی که برگزار شد، گفت: در ماده 21 قانون جامع ایثارگری همه دستگاه‌ها مکلف شدند تا 25 درصد سهمیه استخدام‌شان را به خانواده شهدا و جانبازان بالای 25 درصد اختصاص دهند. در ماده الحاقی 48 قانون نیز دستگاه‌ها موفق شدند از محل استخدام فرزندان فرهنگیان ایثارگر، سهمیه‌ای را قائل شوند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از محل ماده 21، بنیاد شهید 1300 نفر را معرفی کرد که حدود 1100 نفر از آنها پذیرفته شدند و 200 ظرفیت خالی مانده و پیشنهاد دادیم تا از محل ماده 48 یعنی پیشنهاد خود وزارتخانه این تعداد جذب شوند. در حال حاضر 8700 نفر از فرزندان فرهنگیان ایثارگر دارای شرایط لازم هستند و متقاضی ورود به آموزش و پرورش هستند.

آخرین وضعیت اعمال فوق‌العاده ویژه فرهنگیان ایثارگر

کفراشی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین وضعیت اعمال فوق‌العاده ویژه فرهنگیان ایثارگر گفت: در ماده 51 قانون جامع ایثارگران این موضوع تاکید شده و 25 هزار نفر مشمول دریافت آن می‌شوند. برآورد هزینه‌ای ما برای این فوق‌العاده ویژه 55 میلیارد تومان در سال است که مکاتباتی با سازمان مدیریت انجام شده اما بی پاسخ است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نمایش پروژه فرهنگیان ویژه فرهنگیان و کارکنان محترم دولت