سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



پوشش ناچیز‌درمان ایدز در ایران


سلامت نیوز: در حالی كه آمار مشخصی از تعداد مبتلایان به ایدز در ایران وجود ندارد و تعداد شهروندانی كه با این بیماری سخت دست و پنجه نرم می‌كنند بین 30 تا 100 هزار نفر تخمین زده می‌شوند، اظهارنظرهای جدید حاكی از این است كه تنها شش هزار مبتلا به ایدز در ایران درمان می‌شوند. اگر رقم رسمی مبتلایان به ایدز را بپذیریم این پوشش ناچیز حاكی از آن است كه تنها یك پنجم مبتلایان به این بیماری درمان می‌شوند در حالی كه با فرض اینكه 100 هزار نفر در ایران به بیماری ایدز مبتلا باشند تحت پوشش قرار گرفتن شش هزار نفر به معنای ارائه خدمات درمانی به تنها شش درصد مبتلایان به ایدز است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: HIV به معنای ویروس سیستم ایمنی بدن انسان است، یعنی این ویروس به سیستم ایمنی حمله می‌كند و آن را ضعیف می‌كند. ایدز مرحله آخر عفونت HIV است و بیمارانی كه در این مرحله هستند، سیستم ایمنی بدنشان آسیب زیادی دیده و در معرض عفونت‌های زیادی قرار دارند. نخستین مورد ابتلا به ویروس HIV در جهان در سال 1981 میلادی مشاهده شد و تا به امروز، هر سال سه میلیون و 600 هزار نفر به شمار مبتلایان به این بیماری در جهان افزوده می‌شود و یك میلیون و 800 هزار نفر از مبتلایان نیز در سال، جان خود را از دست می‌دهند. بیماری ایدز از چند راه اصلی، تماس جنسی محافظت نشده، سرایت ایدز از مادرآلوده به جنین در داخل رحم یا انتقال به كودك درطی دوران شیردهی، سرایت از طریق خون و فرآورده‌های خونی و استفاده مشترك از سرنگ و سوزن آلوده جهت تزریق انتقال می‌یابد. نخستین بار ایدز در ایران در سال 1366 در یك كودك ۶ ساله كه از فرآورده‌های خونی وارداتی استفاده كرده بود مشاهد شد. پس از آن هر سال مواردی جدید از بیمار كشف شد كه ابتدا بیشتر گیرندگان از طریق محصولات خونی بودند. اما از سال ۱۳۷۵ به بعد مواردی از طریق اعتیاد تزریقی نیز مشاهده شد و پس از اعتیاد تزریقی، در دهه هشتاد روابط جنسی ناسالم هم به راه‌های انتقال این بیماری در ایران اضافه شد.

فقط 6 هزار نفر تحت درمان هستند

روز گذشته، در یك نشست خبری آخرین تحولات بیماری ایدز در كشور ما مورد بررسی قرار گرفتند. نماینده مقیم هماهنگ‌كننده سازمان ملل در ایران به آمار مبتلایان به این بیماری در كشور اشاره كرد و گفت: تخمین زده می‌شود حدود ۸۰ هزار ایرانی به ایدز مبتلا باشند كه از این تعداد، تنها ۲۳ هزار نفر ثبت و شناسایی شده‌اند. ولی از ۲۳ هزار نفری كه شناسایی شده‌اند، تنها حدود ۶ هزار نفر تحت درمان قرار دارند و اهداف جدید سازمان ملل، در راستای شناسایی بیشتر مبتلایان، افزایش سطح درمان بیماران تا حد ۹۰ درصد این اشخاص و همچنین افزایش اثربخشی درمان روی بیماران و كاهش انتقال به افراد سالم جامعه است. گری لوئیس در ادامه با اشاره به اینكه در سطح جهانی اهدافی برای مبارزه با ایدز تعیین شده گفت: حداقل ۹۰ درصد از كسانی كه با بیماری ایدز زندگی می‌كنند از وضعیت خودشان آگاهی داشته باشند و شناسایی شوند. 90 درصد از كسانی كه به دارو نیاز دارند، داروهایشان را دریافت كنند. 90 درصد كسانی كه درمان را دریافت می‌كنند، سطح ویروس در بدنشان كاهش پیدا كند. اینها به اهداف ۹۰ ۹۰ ۹۰ معروف هستند و توسط بسیاری از كشورها تعهد كرده‌اند این اهداف را اجرا كنند. او افزود: زمانی كه ما سیستم ثبت را شروع كردیم، ۸۸ درصد مبتلایان مرد هستند و افزایش تعداد زنان مبتلا به این بیماری باعث نگرانی ما است. متاسفانه در ۵ سال گذشته درصد زنان مبتلا، دو برابر شده است. او با بیان اینكه باید راه حل‌هایی كه برای مسائل اتخاذ می‌شود در بستر فرهنگی و اجتماعی جامعه دیده شود و به آن توجه شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فرهنگی و اجتماعی خصوصیات خاص خود را دارد. هر اقدامی برای پیشگیری در هر جای دنیا می‌تواند به عنوان مثال در میان گذاشته شود ولی هر كشور بر اساس خصوصیات خود، تصمیم می‌گیرد از آن اقدام استفاده كند یا نه.

دلایل افزایش زنان مبتلا به ایدز

در ادامه این نشست خبری مدیر كشوری UNAIDS گفت: برای اینكه فرد تحت درمان قرار بگیرد، شاخص‌های پزشكی وجود دارد، یكی سطح سلول CD4 است كه یك نوع گلبول سفید است. سالها قبل این سطح، برای استاندارد ۲۰۰ تعیین شده بود. یعنی می‌گفتند اگر تعداد كمتر از این بود، درمان را شروع كنید. بعد شد، ۳۵۰ و سپس به ۵۰۰ افزایش یافت. دستورالعمل كشوری متناسب با بیماری‌های بومی، عوض می‌شود. ایران تا مرحله تعداد ۵۰۰ سلول در خون را پذیرفته. یعنی كسانی زیر درمان می‌روند كه CD4 آنها زیر ۵۰۰ باشد. ولی حدود ۲ ماه پیش سازمان بهداشت جهانی، بر اساس نتایج علمی اعلام كرد هر كسی HIV دارد بدون توجه به سطح CD4 باید درمان شود. فرداد درودی افزود: ما در مرحله مشاهده تغییرات همه گیرشناسی هستیم. نظام ثبت ما تعداد بیشتری از زنان مبتلا را ثبت می‌كند. این دو علت دارد. یكی اینكه در جامعه شیوع بیماری در زنان در حال گسترش است. دوم اینكه ممكن است زنان بیشتر به ما اعتماد و مراجعه كنند برای شناسایی بیماری خود. تعداد قابل توجهی از زنانی كه HIV شان ثبت شده، زنانی هستند كه رفتارهای پرخطر نداشتند بلكه همسرشان رفتار پرخطر داشته و نادانسته به آنها منتقل كرده. او درباره كاهش سن ابتلا به ایدز گفت: طبق آمار وزارت بهداشت درباره افراد ثبت شده، بیشترین گروه سنی مبتلایان ۲۵ تا ۳۴ سال است. منتهی شاهدیم از بین كودكان مبتلا تعداد بیشتری ثبت شده‌اند. طبق آمارهای وزارت بهداشت، تا نوروز امسال ۲۹۱ نفر كودك بیمار۴ سال ثبت شده است. ۵-۱۴ سال ۲۱۲ نفر و ۱۵ تا ۲۴ سال، ۲۸۰۰ بیمار ثبت شده است. درودی تأكید كرد: از نظر همه گیرشناسی، روند HIV در كل دنیا رو به كاهش است به جز خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای میانه و اروپای شرقی. نكته مهم این است كه بحث در بستر فرهنگی و اجتماعی شكل می‌گیرد ولی خصوصیات پزشكی را نباید از یاد برد.

مراكز اختصاصی مبتلایان به ایدز ایجاد شوند

یك نماینده مجلس با اشاره به آمار 30 هزار نفری مبتلایان به ایدز در كشور به «آرمان» می‌گوید: ممكن است علت كاستی‌هایی كه در آمار وجود دارد این باشد كه یك سری از افراد هنوز علائم این بیماری را نداشته باشند و شناسایی نشده باشند. عبدالرحمان رستمیان با اشاره به اینكه ممكن است این بیماری تا 10 سال هم علامتی نداشته باشد، می‌افزاید: به همین دلیل توصیه می‌شود افراد مراقبت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند و رفتارهای سلامت محور را در زندگی خود مورد توجه قرار دهند. او با بیان اینكه باید بیماران ایدز را هم مانند مبتلایان به بیماری‌های دیگر درمان كرد، ادامه می‌دهد: باید در كشور مراكز اختصاصی كه خدمات لازم را به مبتلایان به ایدز ارائه می‌دهند، بیشتر كنیم. برای نمونه در جراحی‌ها و در دندانپزشكی‌ها باید امكانات این افراد را بیشتر كرد. رستمیان با بیان اینكه سیستم درمان كشور ما 100 هزار تخت كم دارد، می‌گوید: در سیستم بهداشت و درمان كشور و به ویژه در مواردی مانند بیماری ایدز باید پیشگیری در مركز توجه قرار گیرد. برای نمونه باید با آگاهی‌رسانی درست از رفتارهایی مانند تزریق با سرنگ آلوده و رفتارهای جنسی پرخطر كاست.


ویدیو مرتبط :
وقتی‌ آمریکایی‌ها سعی‌ میکنند ایرانی‌ باشند!