سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



راز حضور "شنل قرمز"ها در دربار سلطنتی اردن


راز حضور خرداد/ شنل قرمزها قومی چرکسی هستند که با گرجی ها همریشه اند آنان قومی قفقازی هستند این قوم اکنون در سرتاسر خاورمیانه حضور دارند، از جمله در دربار اردن تعدادی از آنان در مناصب مختلف با شنل قرمز حضور دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی درباره آنان می نویسد:"آنان هنوز هم به سنت های باستانی خود پایبند هستند مانند پوشیدن لباس هایی که مناسب مناطق سرد هستند و استفاده از شنل قرمز و چکمه های چرمی و کلاه پشمی در حالی که در اردن آب و هوا گرم است اما آنان هنوز هم به سنت زندگی در قفقاز سرد پایبند هستند".

خبرگزاری "آسوشیتندپرس" اشاره می کند که به تازگی توانسته عکس های نادری را از این قوم منتشر کند. چرکس ها غیر عرب هستند و در سرتاسر خاورمیانه و هم چنین پس از آن در روسیه در قرن نوزدهم میلادی پراکنده شدند. با توجه به آمار و ارزیابی های انتجام شده از 3.7 میلیون چرکسی در حدود 100 هزار نفر از آنان در اردن سکونت دارند. در اردن اولین نخست وزیر در سال 1923 و نخستین زن قانونگذار راه یافته به پارلمان در سال 1993 میلادی هر دو چرکسی بوده اند. اعضای آن قوم توانسته در اردن پیشرفت کنند و به مناصب چون مدارج بلندپایه در نیروی هوایی، ارتش، دستگاه اطلاعاتی و وزارت امور خارجه و شهرداری های آن کشور برسند.

آسوشیتدپرس اشاره می کند که غذای چرکگسی ها که متشکل از گردو، سیر و جو می باشد نیز در بین اردنی ها از مبحوبیت زیادی برخوئردار است. یکی از نگهبانان دربار سلطنتی اردن که چرکسی است و 65 سال دارد می گوید که تمام همسرش در حال محافظت از ملک حسین پادشاه پیشین و پادشاه فعلی اردن بودهاست. او می گوید:"به مدت 42 سال در اینجا خدمت کرده ام. سایر نگهبانان مثل فرزندان من هستند نه صرفا کارکنان دربار. در اینجا هیچ تفاوت و تمایزی میان آنان وجود ندارد. اینجا احترام به یکدیگر اصل اولیه و اساسی است".

آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد بر روی شمشیر نگهبانان عبارتی نوشته شده است که اگر خدا شما را یاری کند هیچ کس نمی تواند بر شما غلبه کند.

این خبرگزاری در پایان اشاره می کند که چرکسی ها پس از رانده شدن توسط روس ها به امپراتوری عثمانی پناه آوردند و بیش از 150 سال پس از آن به عنوان شهروندان ترکیه، سوریه ، سرزمین های اشغالی، عراق و اردن مشغول زندگی هستند.


منبع: خرداد


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟