سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



درخواست برای کمپین سراسری کتابخوانی


مهر/ دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب ضمن تشریح جزئیات برنامه های این دوره خواستار تشکیل کمپینی ملی برای ترویج کتابخوانی بین مردم و مسئولان شد.
نشست خبری بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز سه شنبه ۱۹ آبان با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر هفته کتاب در سال جاری در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد.

جلیسه در ابتدا این نشست خبری با اشاره به آغاز فعالیت ها پیرامون بیست و سومین دوره هفته کتاب از اواسط مرداد و حتی قبل از ابلاغ احکام اعضای شورای سیاستگذاری و معرفی دبیر هفته کتاب از سوی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد گفت: ما بعد از بررسی هایی که از هفته کتاب در دوره های قبل انجام دادیم به این نقطه رسیدیم که چیزی که در این مناسبت آنچنان که باید پررنگ نشده، مردمی بودن هفته کتاب است لذا با همین محور تلاش کردیم برنامه هایی را برای دستیابی به این هدف طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه بارزترین ویژگی هفته کتاب امسال برنامه های ملی آن است، یادآور شد: این برنامه ها با همکاری خود مردم و از طریق نهادهای مردمی در شرف تحقق است. بجز این مورد استفاده از ابزارهای جدید برای ترویج کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب امسال به صورتی پررنگ تر دیده شده است. مسئله دیگر برندسازی هفته کتاب بود که امسال تلاش شده است این موضوع به عنوان یک دغدغه جدی مد نظر باشد.

وی در همین رابطه گفت: اگر ستاد هفته کتاب، این مناسبت را برگزار نمی کرد و شما خبرنگاران هم سکوت می کردید، مردم هیچ مطالبه ای درباره برگزاری یا عدم برگزاری هفته کتاب نمی داشتند و این یعنی اینکه در ۲۲ دوره گذشته، هفته کتاب به مطالبه ای مردمی تبدیل نشده است.

مدیرعامل خانه کتاب در عین حال با اشاره به تمایل مردم به مشارکت در فعالیت ها با محوریت کتاب که نمونه بارز آن شرکت گسترده آنها در نمایشگاه کتاب تهران است، گفت: باید بسترهای مناسب برای هیجان بخشیدن به این مطالبه و خواسته ملی ایجاد شود.

جلیسه گفت: اساسا یکی از دلایل اینکه هفته کتاب به جشن ملی تبدیل نشده است، این بوده که ما همواره آن را دولتی دانسته‌ایم اما در دوره جاری سعی کرده ایم گام‌هایی هرچند ناچیز در راستای تحقق هدف اصلی یعنی مردمی شدن هفته کتاب برداریم.

وی سپس با بیان اینکه شعار بیست و سومین دوره هفته کتاب «ایران ِ با کتاب، ایران ِ پرامید» است به تشریح برنامه های ای دوره از هفته کتاب پرداخت که به شرح زیر است:

شنبه ۲۳ آبان: آغاز هفته کتاب از این روز با تجدید میثاق با آرمانهای امام راحل در حرم مطهر ایشان در ساعت ۱۰ صبح روز شنبه. برگزاری مراسم افتتاحیه هفته کتاب از ساعت ۳ تا ۵ همین روز در فرهنگستان هنر و برپایی نمایشگاه کتاب هنر با مشارکت ۶۰ ناشر و با عرضه ۲ هزار عنوان کتاب حوزه هنر همکاری فرهنگستان هنر و همچنین تجلیل از خادمان پیشکسوت عرصه نشر.

یکشنبه ۲۴ آبان: روز کتاب و خانواده که در آن همایش تقدیر از مروجان کتابخوانی توسط نهاد کتابخانه های عمومی در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح در تالار وحدت برگزار می شود. در همین روز وب سایت جدید «شابک» که به صورت کاملا الکترونیکی درآمده است در سرای اهل قلم رونمایی خواهد شد.

دوشنبه ۲۵ آبان: روز کتاب و دانشگاه که در این روز جشنواره کتاب سال دانشجویی از ساعت ۹ و ۳۰ تا ۱۲ در پژوهشکده فرهنگ و هنر و همچنین نمایشگاه کتابهای دانشگاهی در سالن حجاب برگزار خواهد شد. در همین روز و ساعت ۳ بعدازظهر جشن کتاب و سینما در ساعت ۳ بعدازظهر و با تجلیل از خسرو سینایی فیلمسازی که چنین فیلم اقتباسی از کتاب تولید کرده است در سالن پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد و در آن ۷ فیلم کتاب محور هم اکران می شود. این برنامه با همکاری دبیرخانه سی و دومین جشنمواره فیلم کوتاه تهران برگزار می شود.

سه شنبه ۲۶ آبان: روز کتاب و رسانه که در آن مقطع صبح و از ساعت ۱۰ تا ۱۲ همایش تقدیر از گروههای برگزیده در حوزه ترویج کتابخوانی در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود و بعدازظهر آن روز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ جشنواره کتاب و رسانه هم در فرهنگسرای شفق برگزار خواهد شد. در همین روز همایش ملی کتاب و نشر در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد. دیدار اهالی نشر با وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و طرح مشکلات صنفی آنها هم در همین روز برگزار می شود.

چهارشنبه ۲۷ آبان: روز کتاب و میراث که در این روز جشن انتشار یک میلیون عنوان کتاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود همچنین در همین روز تفاهم نامه سازمان حفاظت از محیط زیست و معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد به احتمال زیاد در سرای اهل قلم امضا خواهد شد.

پنجشنبه ۲۸ آبان: روز کتاب و کودک که در آن جشنواره کتابخانه های خانگی برگزار می شود ضمن اینکه در همین روز برنامه دیدار مردم با ۱۰۰ نویسنده شاخص حوزه کودک در تهران و شهرهای مختلف کشور و با مشارکت کانون پرورش فکری و انجمن نویسندگان کودک، استارت می خورد.

جمعه ۲۹ آبان: روز کتاب تکنولوژی که در آن جشنواره کتاب مجازی در ۸ موضوع برگزار و برگزیدگان آن که به صورت کاملا مردمی و با عموم مخاطبا انتخاب خواهند شد برگزار می شود.

شنبه ۳۰ آبان: روز کتاب و هنر که در این روز مراسم اختتامیه نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران در فرهنگستان هنر برگزار می شود و همچنین از پایگاه اهدای الکترونیک کتاب رونمایی می شود.

یکشنبه ۱ آذر: مراسم اختتامیه بیست و سومین دوره هفته کتاب برگزار می شود.

دبیر هفته کتاب در ادامه این نشست خبری همچنین از اجرای طرحی با نام کتابفروشی به وسعت ایران با هدف رونق گرفتن حدود ۵۰۰ کتابفروشی فعال در نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: مردم طی یک هفته (هفته کتاب) می توانند با دریافت تخفیف ۲۰ درصدی کتاب‌هایشان را از این کتابفروشی ها تهیه کنند. این سهم ۲۰ درصدی را معاونت امور فرهنگ وزارت ارشاد پرداخت می کند.

جلیسه همچنین اشاره به برنامه های متعددی با عنوان جشن امضا و دیدار مردم با نویسندگان در نقاط مختلف کشور به مناسبت هفته کتاب طراحی شده است، یادآور شد: جشنواره صدای پای کتاب هم با همکاری رادیو هفت و طی یک مسابقه مردمی با هدف انتخاب ۷ کتاب صوتی موفق برگزار می شود.

وی همچنین از برگزاری بیش از ۲ هزار عنوان برنامه با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری ها، فرمانداری ها و نهادها و موسسات مختلف در هفته کتاب خبر داد و از دو رسانه یکی رادیو فرهنگ و دیگری شبکه خبر به جهت همکاری تنگاتنگ با ستاد هفته کتاب تقدیر کرد.

همچنین مطابق اعلام مسئولان هفته کتاب نمایشگاهی تحت عنوان کتاب بم با عرضه ۱۵ هزار عنوان کتاب، برنامه خیابان کتاب در ۵ نقطه از شهر کتاب، نذرکتاب، هبه کتاب برگزار می شود. علاوه بر آن طرح تجویز شش قطار در خط تهران – مشهد و تهران – تبریز با ظرفیت ۵۰۰ جلد کتاب و همچنین راه اندازی کتابخانه های مجازی در این قطارها با همکاری شرکت های مسافرتی رجا برگزار می شود.

جلیسه همچنین در پاسخ به سئوالی درباره آسیب شناسی وضعیت کتاب در ایران گفت: هفته کتاب، هفته آسیب شناسی نیست اگر چه در مراسم جشن یک میلیون عنوان کتاب، به این موضوع هم توجه شده است و در آن وضعیت نشر کتاب در ایران در ۳۷ سال گذشته به صورت مستند و آماری ارائه خواهد شد.

در پایان این نشست خبری ضمن رونمایی از پوستر بیست و سومین دوره هفته کتاب، نرم افزار جستجوی کتابفروشی ها هم رونمایی شدکه در آن اطلاعات بیش از ۳ هزار کتابفروشی سراسر کشور با قابلیت جستجو از طریق نقشه گوگل و ردیابی کتابفروشی ها از طریق تلفن، پست الکترونیک و آدرس آنها به صورت دانلود رایگان از طریق سه سایت کافه بازار، کندو و مایکت وجود دارد.

دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پایان این نشست خبری از خبرنگاران حاضر در این کنفرانس مطبوعاتی خواست که کمپینی برای ترویج کتابخوانی در کشور بین مسئولان و مردم راه اندازی کنند.


ویدیو مرتبط :
مسابقه سراسری کتابخوانی و داستان کوتاه نویسی گنبد کبریا