سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جوان نوشت: تعقیب سایه به سایه روحانی


جوان نوشت: تعقیب سایه به سایه روحانیروزنامه جوان/ متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

شاید بتوان ادعا کرد که فشار بر روحانی از سوی اصلاح‌طلبان از همان فردای روز اعلام نتایج انتخابات سال 92 آغاز شد و گویی همچنان هم ادامه دارد. طی دو سال و اندی از تشکیل دولت یازدهم بارها در خفا و علناً گفته شده است که دولت روحانی مدیون حمایت اصلاح‌طلبان است و با تکرار این ادعاها اصلاح‌طلبان همواره کوشیده‌اند همچون سایه‌ای روحانی را همراهی کنند تا مبادا فراموش کند کی بوده و با حمایت چه کسانی به چه جایگاهی رسیده است. آخرین بار در جریان رقابت‌های انتخاباتی هفتم اسفند بود که هاشمی‌رفسنجانی که اکنون ابایی ندارد از اینکه خود را پدر معنوی اصلاح‌طلبان بنامد، در حسینیه جماران به اصلاح‌طلبان مأموریت داد بروند همان کاری را کنند که او در سال 92 با روحانی کرد.
اشاره هاشمی‌رفسنجانی به این بود، حال که در انتخابات مجلس نامزدهای «نامداری» برای رقابت ندارند، بروند همان کاری بکنند که او با روحانی در سال 92 کرد. سپس می‌گوید: ظرف یک هفته ایشان از سه چهار درصد یه دفعه رفت پنجاه و چند درصد. هاشمی‌رفسنجانی در واقع تلاش کرد بگوید که روحانی «نامدار» نبوده و رأی پنجاه و ‌اند درصدی و ریاست جمهوری خود را مدیون اوست.
این فشارها البته به تناوب طی چند سال اخیر همواره روی رئیس‌جمهور بوده کما اینکه در چینش کابینه یازدهم نیز اصلاح‌طلبان توانستند در بسیاری از سطوح مدیریتی مهره‌های خود را به روحانی تحمیل کنند، اما هرچه که به انتخابات سال 96 نزدیک‌تر می‌شویم، گویی این فشارها بیشتر و بیشتر می‌شود تا روحانی احساس استقلال و هویت نکند. بنابراین طی روزهای گذشته داستان ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات که به تصریح سخنگوی قوه قضائیه مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده به عنوان یک مطالبه مطرح می‌شود. آنجا که خبرنگار روزنامه اصلاح‌طلب شرق از میان انبوه سؤالات ریز و درشت اقتصاد و معیشت مردم در روزهای پسابرجام، به یکباره به یاد یک مسئله حاشیه‌ای و سیاسی می‌افتد و تلاش می‌کند ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات را یگانه معضل جامعه معرفی نماید و از روحانی بپرسد برای رفع این معضل! چه کرده است؟
پاسخ‌های روحانی هم در نوع خود جالب توجه به نظر می‌رسد. او می‌گوید: «هیچ مصوبه‌ای نسبت به ممنوع‌التصویری حضرت آقای خاتمی رئیس دولت‌های هفتم و هشتم وجود ندارد. هیچ زمانی در هیچ دوره‌ای چنین مسئله‌ای مطرح نبوده است. من از دبیرخانه شورای عالی امنیت پرسیده‌ام و آنها گفته‌اند که چنین مصوبه‌ای نداشتند، اما اگر هم مصوبه‌ای بر این پایه داشته باشند غیرقانونی است. دبیرخانه حق چنین کاری ندارد. این ممنوع‌التصویری بیشتر شوخی است!»

حاشیه مهم‌تر از متن
اما این پایان ماجرا نبود، دکتر روحانی روز گذشته در حالی سفر یک روزه خود به استان یزد را آغاز کرد که محمدرضا عارف وی را در این سفر همراهی می‌کرد. (هم او که سال 92 برخلاف میل باطنی مجبور به انصراف از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری شد تا نتیجه آن پیروزی روحانی در انتخابات باشد.) انتشار تصویری از عارف در کنار روحانی در هواپیمای حامل رئیس‌جمهور گویی از اصل سفر بیشتر برای اصلاح‌طلبان اهمیت پیدا کرده بود.
در این سفر یک روزه دکتر روحانی در میدان تاریخی امیرچخماق یزد به میان مردم آمد و پس از اشاره کوتاهی به این موضوع که ما در سایه وحدت و برادری، گام به گام در مسیر جذب سرمایه داخلی و خارجی، رونق اقتصادی و اشتغالزایی بیشتر برای جوانان ایرانی پیش خواهیم رفت، به انتخابات هفتم اسفند‌ماه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه «دولت آماده همکاری بیشتر با مجلس دهم در سال آینده است»، گفت: ایرانیان با خلق حماسه‌ای دیگر در هفتم اسفندماه دنیا را به حیرت وا داشتند و رأی ملت ایران در هفتم اسفندماه، رأی به عقلانیت، منطق و امید به آینده بود و امروز روز وحدت و اتحاد است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه «انتخابات هفتم اسفند، پیروزی یک جناح بر جناح دیگر نبود، بلکه در آن اخلاق بر بداخلاقی و اعتدال و میانه‌روی بر افراط پیروز شد»، گفت: امروز روزی است که باید با وحدت و اتحاد، دل‌ها را از کینه‌ها بشوییم و برای ساختن ایران سربلندتر و آبادتر دست به دست هم دهیم.

دولت گذشته برای اشتغال کاری نکرد
رئیس‌جمهور که طی چند سال گذشته همواره بر این نکته تأکید کرده است که رأی مردم در 92 و اکنون در 94 رأی به عقلانیت، اعتدال و امید بوده تا کشور را در فضای انتخاباتی نگه دارد، اما این پرسش همچنان برای افکار عمومی بی‌پاسخ مانده است که بالاخره تا کی باید منتظر اثرات این عقلانیت، اعتدال و امید باشند؟ آیا پیوند دادن همه مشکلات کشور به سوءمدیریت‌های گذشته می‌تواند پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مطالبات پرتعداد مردم باشد؟
دکتر روحانی در همین زمینه در جمع مردم یزد خاطرنشان کرد: درست است که مردم مشکلات فراوانی دارند و جوانان برای اشتغال نیازمند رونق اقتصادی هستند، اما به آنهایی که انصاف را در روزهای انتخابات با بوق‌هایی که در دست داشتند فراموش کردند، می‌گویم که در دوران وفور درآمد نفتی در سال 90 که به رقم 120 میلیارد دلاری رسید، متأسفانه هیچ‌گونه اشتغال (خالص) برای جوانان ایجاد نکردند. روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای ایجاد اشتغال گفت: با وجود همه مشکلات، به شما مردم ایران قول می‌دهم که سال 95 سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود.

تکرار ارادت به عارف و رئیس دولت اصلاحات
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های برجسته مردم استان یزد و افتخارآفرینی آنان در همه صحنه‌های انقلاب اظهار داشت: امروز در شرایطی در جمع شما هستم که یک دوران بزرگ در پیروزی اخلاقی در پیروزی انتخابات هفتم اسفند رقم خورده است و همانگونه که مردم در سال 92 حماسه آفریدند و در آن حماسه برادر عزیزم دکتر عارف نقش بسزایی داشت، در این انتخابات نیز مردم حماسه بزرگی ایجاد کردند.
روحانی خاطرنشان کرد: زمانی که در سال 59 وارد مجلس شورای اسلامی شدم، نمایندگانی که مردم استان یزد به مجلس فرستاده بودند دسته‌گل‌ها و چراغ‌های درخشان آن مجلس بودند. شهید دکتر سیدرضا پاک‌نژاد، نماینده مردم یزد در آن دوران بود و در همان مجلس از اردکان نیز برادر عزیزم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی حضور داشت.
روحانی تأکید کرد: مردم بزرگ و قهرمان ایران، خدمتگزاران و آنانی را که برای عظمت این کشور تلاش کرده‌اند، هیچ وقت فراموش نخواهد کرد و هیچ کس هم نمی‌تواند نام و عظمت این خدمتگزاران را خاموش کند. ‌

*رحیم زیاد علی

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: روزنامه جوان


ویدیو مرتبط :
‫ساده ترین روش ممکن برای سایه زدن چشم | کشیدن سایه چشم | سایه چشم‬‎