آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



مهمترین فواید بی نظیر مصرف صبحانه سالم!


مهمترین فواید بی نظیر مصرف صبحانه سالم!

مصرف صبحانه  سالم

ایده‌های مادرتان درباره‌ی سالم بودن بسته‌های ۱۰۰-کالری(برند غذای آماده م.) و چیزکیک بدون چربی با ماست طعم‌دار کاملا اشتباه است. ولی درمورد صبحانه  دقیقا صحیح است. این‌که آیا صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی روز است یا نه هنوز مورد بحث است، ولی خوردن یک چیزی سالم در صبح فواید شگرفی به همراه دارد.


 ایده‌های مادرتان درباره‌ی سالم بودن بسته‌های ۱۰۰-کالری(برند غذای آماده م.) و چیزکیک بدون چربی با ماست طعم‌دار کاملا اشتباه است. ولی درمورد صبحانه دقیقا صحیح است. این‌که آیا صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی روز است یا نه هنوز مورد بحث است، ولی خوردن یک چیزی سالم در صبح فواید شگرفی به همراه دارد.


در این‌جا ۵ تا از مهم‌ترین آنها آمده است که اگر لیوان بزرگ قهوه‌ی سیاه‌تان را با یک غذای واقعی همراه کنید، آنها را به‌دست خواهید آورد.


۱. فکرتان بازتر می‌شود.
اگر عادت دارید یکی دو ساعت اول خیلی آرام کار کنید، برای یک تکان شدید آماده باشید. وقتی اصلا انرژی ندارید تمرکز کردن ممکن است خیلی دشوار باشد، و وقتی از شب قبل چیزی نخورده‌اید و پشت میزتان ولو می‌شوید، دقیقا همین اتفاق می‌افتد. به خودتان سوخت صبحگاهی بدهید تا میزان کاری که ناگهان می‌توانید انجام دهید غافل‌گیرتان کند. مروری بر یک پژوهش اخیر توصیه می‌کند خوردن صبحانه عملکرد‌های شناختی را، مانند حافظه، توجه، استنباط، و یادگیری بهبود می‌بخشد.


۲. ورزش صبح‌گاهی کمی آسان‌تر به نظر می‌رسد.
صبحانه یک ساعت تمرین سخت بدن‌سازی را مثل قدم زدن آسان نمی‌کند. ولی همان‌طور که یک غذای سبک هنگام صبح‌ به مغز آشفته‌تان توانایی ذهنی می‌بخشد، می‌تواند به ماهیچه‌های تهی از انرژی‌تان هم توانایی فیزیکی ببخشد. نتیجه؟ دیگر احساس نمی‌کنید در حال بیهوش شدن هستید و تا آخر وقت به بدن‌تان کش و قوس نمی‌دهید. فقط حتما حداقل ۱ ساعت قبل از ورزش بخورید تا احساس تهوع یا دل‌درد نکنید.


ولی اگر به هیچ‌وجه نمی‌توانید آن‌قدر زود بیدار شوید-یا فکر ورزش کردن با معده‌ی پر حال‌تان را بد می‌کند- مهم نیست. اریکا جیوونازو متخصص تغذیه می‌گوید: “لازم نیست خیلی زیاد یا حتی غذای جامد باشد”. نصف فنجان آب پرتقال را امتحان کنید(کربوهیدرات آن به سرعت به شما مقداری انرژی خواهدداد) و این کالری‌ها را در وعده‌ی غذایی پس از ورزش حساب کنید.


۳. خطر شرایط بحرانی سلامت کاهش می‌یابد.

اشکالی ندارد اگر یک املت گیاهی با نان تست گندم کامل، یک اسموتی سبز، یا باقی‌مانده‌ی سالاد شب قبل را بخورید. وقتی یک صبحانه‌ی تمیز می‌خورید، خطر ابتلای شما به تعدادی از بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد. پژوهش‌ها توصیه می‌کنند خوردن وعده‌های صبحگاهی به‌طور مرتب، کمک می‌کند سطح قند خون‌تان را ثابت نگه‌دارید، که این خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد. اخیرا مطالعه‌ای که عادت‌های خوراکی ۲۶۰۰۰ مرد بررسی شد، دریافت حتی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم در آنها که صبحانه می‌خورند کم‌تر است.


۴. با خوردن صبحانه کم‌تر احتمال دارد در طول روز هله‌هوله بخورید.
جیوونازو می‌گوید: “صبحانه مانع از گرسنگی شدید بین روز می‌شود و به کنترل میل شدید به قند کمک می‌کند.” چون اگر شکم‌تان از قبل پر باشد، خیلی وسوسه نمی‌شوید ته ظرف دونات اتاق استراحت را ۱۱ صبح کاملا تمیز کنید. و اگر پروتیین مصرف کنید، که واقعا برای ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون خوب است، این فواید می‌توانند تمام روز باقی بمانند. مطالعه‌ای دریافت زنانی که با صبحانه ۳۵ گرم پروتیین می‌خورند در مقایسه با آنها که ۱۳ گرم پروتیین دریافت می‌کنن، در طول روز کم‌تر احساس گرسنگی می‌کنند و کم‌تر احتمال دارد هنگام شب ریزه‌خواری کنند.


۵. ممکن است وزن کم کنید.
بسیار خوب، بنابراین داده‌های این مقاله درهم است. دو مطالعه‌ی وسیع اخیرا امریکن ژوزنال آو کلینیکال نیوتریشن به چاپ رسیده‌اند، که دریافتند خوردن صبحانه بر آن‌چه ارزیابی‌ها می‌گویند، هیچ تاثیری ندارد. با این حال اگر یک وعده‌ی غذایی صبحگاهی بعدا در طول روز شما را از مصرف خوراکی‌های بی‌کیفیت بازمی‌دارد، این قطعا می‌تواند به شما کمک می‌کند در مجموع کالری کم‌تری مصرف کنید-که می‌تواند به معنی کاهش وزن باشد.


جیوونازو می‌گوید: ” اگر بین ۱ یا ۲ ساعت اول بیداری بخورید، خیلی خوب است. اگر بیش‌تر از آن صبر کنید، خیلی بیش‌تر احساس گرسنگی خواهید کرد و در نهایت بیش‌تر خواهید خورد”.

بازده

اخبار مرتبط :

شام سبک میل به صبحانه را در دانش آموزان ایجاد می کند

میل به خوردن صبحانه درکودکان باآب میوه

صبحانه باب میل کودکان در فصل امتحانات


ویدیو مرتبط :
صبحانه ی گروهی سالم (1)