شهردار اهواز: مجموعه نیشکر و محیط‌زیست باید در صحن شورای شهر پاسخگو باشند


شهردار اهواز با اشاره به آلودگی‌های ناشی از آتش زدن مزارع نیشکر در شهر اهواز در دو روز گذشته گفت: اگر اختیار لازم به شورای شهر داده شود، این شرکت‌ها و مجموعه حفاظت محیط‌زیست موظف به پاسخگویی در صحن علنی پارلمان شهر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان، «سیدخلف موسوی» در هفدهمین گردهمایی معاونان و مدیران برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور که دیروز(پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 90 سال پیش نهادی بنام بلدیه در شهر اهواز شکل گرفت و امروز در آستانه 90 سالگی مدیریت شهری در اهواز هستیم. برنامه‌ریزی اساس و جوهره کار شهرداری‌هاست. یکی از وظایف شهرداری‌ها به‌موقع تحویل دادن بودجه شهرداری است که شهرداری اهواز در این دو سال از معدود شهرهایی بوده که بودجه شهرداری را به‌موقع به شورا تحویل داده است.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های شهرداری، برقراری ارتباط میان معاونت برنامه‌ریزی شهرداری و دانشگاه است، چون یک برنامه اجرایی هنگامی موفق خواهد بود که پژوهش‌محور باشد که در این خصوص برای نخستین بار در اهواز شهرداری تدوین برنامه 5 ساله دوم شهر اهواز را به دانشگاه شهید چمران اهواز سپرده است.

شهردار اهواز گفت: یکی از موضوعاتی که مجموعه برنامه‌ریزان باید به آن بپردازند، چابک‌سازی و ساختارمند کردن نیروی انسانی و بدنه شهرداری است، چون امروز ساختار نیروی انسانی مهم‌ترین چالش شهرداری‌هاست.

موسوی اظهار کرد: شهرداری‌ها به‌عنوان موسسات خدمات عمومی باید از مسائل سیاسی و روزمرگی خارج شوند و به مسائل حرفه‌ای و تخصصی مرتبط با حوزه خود بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های برنامه‌ریزی، مسأله مدیریت شهری واحد یا قانون مدیریت واحد خدمات است. این قانون سال‌ها اجرا نشده است، اما شهرداری با این وجود، متولی خدمات شهری است و باید پاسخگوی اموری باشد که برای اجرای آن، اختیاری ندارد.

شهردار اهواز در خصوص درآمدهای شهرداری گفت: اگر انتظار می‌رود شهرداری‌ها به فروش تراکم و بی‌نظمی متهم نشوند و همچنین اگر شهرداری‌ها باید در ساختار نظام درآمدی ساختارمند شوند، باید برای درآمدهای پایدار فکری کرد و تنها راه ایجاد این ساختارمندی، تفویض اختیار از تصمیم‌گیرندگان ملی به محلی است در حالی که در مجلس تصویب می‌شود که شوراها حق ندارند عوارض جدید وضع کنند.

وی با تأکید بر لزوم واگذاری اختیارات به شوراهای شهر گفت: عوارض ما، محلی است و ربطی به عوارض ملی ندارد، پس به چه دلیل 3 درصد از سود عوارض ارزش افزوده ما به تهران منتقل شود؟ در حالی که این عوارض باید صرف اداره شهر شود.

وی با بیان این‌که بیشترین عوارض در شهر اهواز به‌علت صنعتی بودن منطقه، مربوط به عوارض ارزش افزوده است، به سوزاندن مزارع نیشکر اطراف اهواز اشاره و بر ضرورت پاسخگویی صنایع و محیط‌زیست در این زمینه در صحن شورای شهر تأکید کرد و گفت: در چند روز آخر هفته جاری شاهد آثار سوزاندن مزارع نیشکر از سوی این شرکت‌ها در شهرهای خوزستان بوده‌ایم و همه مردم اهواز از خاکستر این مزارع سهمی داشته‌اند. این شرکت‌ها با وجود آلاینده بودن با شرکت‌های دیگر لابی می‌کنند و خود را جزو شرکت‌های سبز معرفی می‌کنند در حالی که اگر اختیار لازم به شورای شهر داده شود، این شرکت‌ها و محیط‌زیست موظف به پاسخگویی در صحن علنی پارلمان شهر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، «ابراهیم نوشادی»، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اهواز، نیز در این گردهمایی اظهار کرد: در این نشست که با حضور 120 کارشناس و معاون و مدیر کلان‌شهرهای کشور برگزار می‌شود، بررسی‌ها در 6 کارگروه شامل کارگروه‌های معاونان، فناوری اطلاعات، آمار، تشکیلات و بهبود روش‌ها و مدیریت و برنامه بودجه هم‌چنین کارگروه مطالعات پژوهش پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: بررسی آخرین وضعیت نظام جامع مدیریت شهری بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کشور، بررسی لایحه بودجه سال 95 کشور و مسأله سرشماری نفوس و مسکن مربوط به سال 95 از مهم‌ترین دستور کارها در این دوره از نشست برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری‌های کلان‌شهرها خواهد بود.

نوشادی با اشاره به دو هدف عمده نشست معاونان شهرداری‌های کلان‌شهرها گفت: با برگزاری این نشست‌ها، انتقال تجارب میان مدیران کلان‌شهرها انجام هم‌چنین چالش‌های مدیریت شهری بررسی می‌شود. دنبال کردن این اهداف در طی این سال‌ها، تغییر بدنه سازمان‌ شهرداری‌ها را موجب شده و امروز در بدنه سازمان شهرداری بسیاری از کلان‌شهرها کارشناسان خبره‌ای دیده می‌شود.

نوشادی افزود: انتظار می‌رود که دولت از این فضای کارشناسی که در شهرداری‌های کلان‌شهرها ایجاد شده است، استفاده کند.

به گزارش ایسنا،«رامی علاسوند»، رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این گردهمایی اظهار کرد: نخستین چالش و مشکل شهرداری‌ها به‌خصوص شهرداری کلان‌شهرها، نبود قوانینی در جهت تحقق مدیریت یکپارچه شهری و تصدی حقوق محلی از سوی شهرداری‌ها است. فصل هفدهم قانون اساسی به خصوص اصل 100 قانون اساسی به تقسیم کار ملی و محلی در کشور اشاره دارد و اجرا نکردن این قوانین، موجب ناهماهنگی در خدمت‌رسانی به شهروندان می‌شود.

وی افزود: چالش دیگر عدم تعریف جایگاه شهرداری‌ها در نظام اداری کشور است. هم‌چنین به روز نبودن قانون شهرداری‌ها به‌خصوص در کلان‌شهرها یکی دیگر از مشکلات مدیریت شهری است.

علاسوند گفت: عدم وجود درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و عدم پرداخت سهم تعیین‌شده دولت در منابع درآمدهای شهرداری‌ها خود یکی دیگر از چالش‌های مدیریتی شهری است.

وی یادآور شد: مکلف کردن دولت و روال‌مند کردن پرداخت مطالبات شهرداری از سوی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های وابسته به دولت اقدامی ضروری است، چون بسیاری از شرکت‌های وابسته به دولت در خوزستان و به‌خصوص در اهواز نسبت به شهرداری مالیات‌گریز هستند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نیشکر و محیط زیست