چشم داوران لیگ معاینه می‌شود


رییس کمیته پزشکی فدراسیون گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در همایش آسیب شناسی داوری، مباحث پزشکی بود که در دوره توجیهی نیم فصل داوران شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، دکتر توحید سیف برقی گفت: به دنبال جلسه هم اندیشی که حدود یک ماه پیش با موضوع آسیب شناسی داوران برگزار شد، مبحث پزشکی و مواردی مانند تغذیه، روانشناسی، چشم پزشکی و معاینه قلب از عوامل تاثیرگذار در امر داوری داوران عنوان شد.

وی ادامه داد: بدون شک چشم پزشکی و بررسی کیفیت دید داوران امر مهمی در شناخت مشکلات داوران در قضاوت است. به همین منظور مقرر شد دپارتمان داوری درخواستی جهت معاینه کامل داوران در نیم فصل مسابقات لیگ برتر و دسته یک به کمیته پزشکی ارائه کند که پس از دریافت این درخواست، در کمیته پزشکی مقدمات لازم را برای انجام این معاینه آغاز کردیم.

رییس کمیته پزشکی افزود: در واقع کمیته پزشکی فدراسیون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی و چشم پزشکی بیمارستان فارابی گروه فوق تخصص چشم پزشکی را تشکیل داد و آزمایش‌های تاثیرگذار در دید داوران برای قضاوت را مورد بررسی قرار دادیم. در همین راستا مقرر شد در کلاس توجیهی سه روزه داوران تست‌های تیزبینی، میدان دید، کور رنگی، تعیین حس عمقی و دید 3بعدی، تنبلی چشم، هماهنگی چشم با سایر اعضای بدن، سرعت زمان تشخیص، سرعت فوکوس، سرعت ریکاوری چشم، تعیین استقامت چشم، تعیین عملکرد چشم بدون خستگی و حرکات ساکادیک چشم را مورد سنجش قرار دهیم.

دکتر سیف در پاسخ به این سوال که آیا معاینات چشم از داوران در جهان صورت گرفته یا خیر گفت: مقاله علمی در این خصوص تا کنون منتشر نشده اما به صورت عملی در برخی از کشورهای اروپایی این کار انجام شده است.

وی درخصوص مشکلات چشمی که در قضاوت داوران ممکن است تداخل ایجاد کند، گفت: بطور مثال در صحنه ای از دیدار تیم‌های ذوب آهن و پرسپولیس که توپ به سینه درواز‌ بان برخورد کرد، اما داور دورازه‌بان پرسپولیس را به تصور خطای هند از زمین اخراج کرد. در این صحنه "تیز بینی" مورد تعیین کننده‌ای در تشخیص داور است. خود "تیز بینی" در دو بخش در حال حرکت و در حالت ایستا متفاوت است که در آن صحنه هم داور در حال دویدن و در واقع در حال حرکت بود.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که در معاینات ما قرار دارد مورد "میدان دید" است به طوریکه میدان دید در برخی از بازیکنان برتر دنیا به 180 درجه هم می رسد و در دقت داور در همه فضای رو به رویش نقش موثری دارد. همچنین در مورد "تنبلی چشم" ممکن است داور تصور کند که بطور صحیح و دقیق همه صحنه‌ها را می‌بیند اما ممکن است به دلیل تنبلی چشم دچار تک بینی باشد که تاثیر بدی در تمرکز وی روی صحنه‌ها خواهد داشت.

دکتر سیف تاکید کرد: مقاله‌های علمی در خصوص معاینات چشمی داوران در دنیا وجود ندارد اما فعالیت کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران در این زمینه می‌تواند شروع و حتی مرجعی در این زمینه برای مباحث پزشکی ورزشی جهان باشد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
جنجال داوران از لیگ برتر فوتبال تا لیگ فوتسال