گلایه های مسئولان فیلم فجر مشهد از سیمرغ


گلایه های مسئولان فیلم فجر مشهد از سیمرغچهره نیوز/ در حالیکه جشنواره فجر در پایتخت رو به پایان است اما بی نظمی در جدول پخش، تاخیر در دریافت فیلم ها موجب شد تا برخی ازمسئولان هنری خراسان رضوی از دست سیمرغ امسال زبان به گلایه بگشایند.
مدیر حوزه هنری خراسان رضوی که از بی برنامگی و تاخیر زمان برگزاری و جدول پخش فیلم ها گلایه مند است در این رابطه می گوید: با وجود اینکه معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ یک از قول هایش عمل نکرد با این حال روند جشنواره مناسب بوده است.
جواد رفاهی که شامگاه پنجشنبه برای تماشای فیلم به پردیس سینما هویزه پا گذاسته بود در پاسخ به سوالات خبرنگاران که به دور وی حلقه زده بودند به تأخیر چند روزه جشنواره فیلم فجر در مشهد اشاره کرد و ادامه داد: فاصله میان افتتاح جشنواره در شهرستان ها باید حداکثر یک یا دو روز باشد در حالی که امشب شاهد سومین شب برگزاری جشنواره در مشهد هستیم و این در حالی است که تهران در حال اعلام نتایج و فیلم های برگزیده است.
برنامه ریزی حلقه مفقوده جشنواره فیلم فجر مشهد
رفاهی برنامه ریزی ناصحیح در جشنواره فیلم فجر مشهد را یکی از مشکلات اساسی جشنواره مشهد عنوان کرد و ادامه داد: با اینکه مشهد سیزدهمین تجربه برگزاری جشنواره فیلم فجر را دارد اما هنوز برنامه ریزی ها برای اکران فیلم ها با مشکلاتی روبه رو است.
وی ادامه داد: مشکلات و برنامه ریزی های نامناسب جشنواره در مشهد بیش از آنکه متوجه مسئولان مشهدی باشد، مربوط به مسئولان تهرانی است.
رفاهی تصریح کرد: مشهد می تواند هر ساله یکی از قطب های پخش فیلم های جشنواره باشد اما پایتخت به این مسئله توجه نمی کنند.
وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجهی به شهرستان ها ندارد، گفت: جشنواره فیلم فجر زمانی می تواند به معنای واقعی یک اتفاق هنری ملی باشد که فیلم ها همزمان در همه شهرستان های مورد نظر اکران شوند.
مدیر حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه نمی توانیم برای انجام یک کار همیشگی نقاط قوت و ضعف قائل شد ادامه داد: برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد بر روال هر ساله برگزار می شود و همین مسئله باعث می شود نتوانیم درباره این دوره از جشنواره در مشهد اظهار نظر کرد.
افزایش فیلم ها،حذف نقد و بررسی ها
رفاهی به تعداد زیاد فیلم ها در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد اشاره کرد و گفت: با اینکه تعداد فیلم ها افزوده شده، اما جلسات نقد و بررسی فیلم ها از این دوره جشنواره مشهد حذف شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بازسازی و اکران فیلم ها در سینما آفریقا به روند برگزاری جشنواره کمک کرده یا خیر پاسخ داد: برنامه ریزی برای سینمای آفریقا به نحو صحیحی صورت نگرفت به همین دلیل از ظرفیت آن در این دوره از جشنواره به خوبی استفاده نشد.
رفاهی با بیان اینکه حتی روز قبل از آغاز جشنواره معلوم نبود که جشنواره در مشهد آغاز خواهد شد یا نه، تصریح کرد: برنامه ریزی نامناسب تا جایی پیش رفت که فیلم سیانس ۱۷ و ۳۰ دقیقه، ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به مشهد رسید.
وی ابراز داشت: هزینه تعمیر و نوسازی سینما آفریقا بیش از یک میلیارد تومان بود و همه این هزینه ها از تهران به این سینما تزریق شد با این حال از ظرفیت آن برای این دوره از جشنواره به خوبی صورت نگرفت.
رفاهی که خود دو فیلم «بادیگارد» و «نیمه شب اتفاق افتاد» را تماشا کرده بود، گفت: ویژگی «بادیگارد» معرفی قشری از جامعه بود که اکثر مردم از این شغل و مشکلات آن بی خبر هستند.
وی در خصوص فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» نیز اظهار کرد: با اینکه آغاز فیلم روند خوبی نداشت از ۳۵ دقیقه آخر آن فیلم جان گرفت و به یک فیلم خوب نزدیک شد.
اغلب فیلم های جشنواره مشهد در زمره برتر ها نیستند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه اغلب فیلم های جشنواره مشهد از فیلم های برتر جشنواره نیستند، گفت: آنچه به ستاد جشنواره فیلم فجر مشهد تحویل داده شده است، براساس لیستی بوده که از سوی رئیس سازمان سینمایی اعلام شده بود.
سعید سرابی با بیان اینکه همه فکر می کردیم «بادیگارد» بتواند جوایز بیسیاری را کسب کند، ادامه داد: با این حال تصور اینکه فیلم های درجه ۲ را به مشهد فرستاده اند اشتباه است.
وی به قیمت بلیط سینماها پس از اتمام جشنواره اشاره کرد و افزود: قیمت بلیط سینماها در مشهد تابع تهران است با این حال بعد از جشنواره قیمت بلیط سینماها به روال قبل باز خواهد گشت.
وی با اشاره به افزایش اکران فیلم ها در جشنواره سیزدهم نسبت به جشنواره های پیشین مشهد، گفت: تعداد فیلم های اکران شده امسال دو برابر سال گذشته است.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: دو شهر مشهد و شیراز سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر را تجربه می کنند و این در حالی است که شیراز تنها موفق به تهیه و اکران ۱۰ فیلم شد و مشهد به صورت قطعی ۲۰ فیلم را اکران خواهد کرد.
احتمال افزایش دو فیلم به جدول جشنواره
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: بخشی از تصمیم گیری ها برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در تهران انجام می شود و بی نظمی های جشنواره حاصل همین موضوع است.
سعید سرابی بخشی از بی نظمی ها در اجرای جشنواره فیلم فجر در مشهد را مربوط به دست اندرکاران پایتخت دانست و اظهار کرد: بخشی از تصمیم گیری های برگزاری جشنواره در اختیار اداره ستاد اجرایی آن در مشهد است و بخش عمده این تصمیم گیری های در تهران انجام می شود.
وی به آغاز فروش اینترنتی فروش بلیط فیلم های روز جمعه اشاره کرد و ادامه داد: مشکل فروش اینترنتی بلیط حل شده و علاقه مندان می توانند تا پایان جشنواره بلیط های خود را به صورت اینترنتی خریداری کنند.
سرابی از تلاش های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از خرید دو فیلم دیگر خبر داد و گفت: در نظر داریم از میان فیلم های «ایستاده در غبار»، «ابد و یک روز»، «بارکد» و «ابد و یک روز» دو فیلم به جشنواره فیلم فجر مشهد اضافه کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مراسم اختتامیه این جشنواره در مشهد گفت: با اینکه تلاش می کنیم دو فیلم به اکران های مشهد اضافه کنیم، اختتامیه به تعویق نخواهد افتاد و تقدیرها و تجلیل ها از سینماگران انجام خواهد شد.

منبع:


ویدیو مرتبط :
فیلم آقای رضا عطاران سیمرغ بلورین گرفت(جشنواره فیلم فجر)