شورای رقابت با افزایش قیمت خودروها به اقتصاد ضربه زد


شورای رقابت با افزایش قیمت خودروها به اقتصاد ضربه زدفارس/ نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس گفت: شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای داخلی لطمه بزرگی به اقتصاد وارد کرد.
سیدعبدالکریم هاشمی نخل‌ابراهیمی اظهار کرد: شورای رقابت باید ملاحظه توان اقتصادی مردم را در شرایط فعلی و رکود حاکم بر اقتصاد را در قیمت‌گذاری خودروها لحاظ می‌کرد و با دعوت خودروسازان به حفظ قیمت‌های فعلی مانع از وارد آمدن لطمه به این صنعت می‌شد.

وی افزود: هر افزایش قیمتی در خودروهای تولید داخلی با توجه به عدم افزایش کیفیت مورد تشدید رکود می‌شود و خودروسازان که دو ماه قبل مجبور شدند تا خودروهایشان را با وام دولتی طولانی مدت به مردم بفروشند نباید به دنبال افزایش قیمت‌ها باشند، شورای رقابت می‌توانست از این وضعیت برای ثبات قیمت‌ها استفاده کند.
نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس نهم اضافه کرد: هیچ خودروسازی در دنیا همانند خودروسازان ایرانی برای فروش خودرو اقدام نمی‌کند، به‌عنوان مثال بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا تنها با دریافت 20 تا 30 درصد قیمت روز خودرو به مشتری، آن را تحویل و در اقساط 20 تا 60 ماهه مابقی پول آن را دریافت می‌کنند، اما خودروسازان داخلی حاضر نیستند اندکی از محل انباشت تولیداتشان با مردم کنار بیایند.

هاشمی افزود: خودروسازان داخلی نه تنها در فرایند تولید بلکه در شیوه‌های فروش نیز به‌روز نیستند و حتی تمایل به رقابت با خودروسازان خارجی و تمرین این رقابت را نیز ندارند، لذا ضروری است تا دولت با مجموعه‌ای از سیاست‌های ویژه در این بخش خودروسازان را به تحرک وادارد.
وی خاطرنشان کرد: ذائقه مصرف کننده ایرانی به تدریج تغییر کرده است و دیگر در دنیا خودروهای دنده‌ای تولید و ارائه نمی‌شود و رواج زندگی شهرنشینی در ایران موجب افزایش تمایل مردم به خرید خودروهای دنده اتوماتیک شده است، اما بیش از 90 درصد تولیدات خودروسازان داخلی همان مدل‌های 20 سال پیش با دنده معمولی بوده که این امر نشان‌دهنده تداوم خمودگی در صنعت خودروی داخلی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: رفع تحریم‌ها فرصتی برای تغییر نگاه مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران شرکت‌های خودروسازی است تا دست از وضعیت فعلی بردارند و از برندهای معتبر و روز دنیا، دانش تولید و کیفیت ارائه خدمات به مردم را بیاموزند و اندکی سطح نگاه خود را ارتقاء دهند.
هاشمی اضافه کرد: تصور اشتباهی درباره صنعت خودروسازی داخلی شکل گرفته است که باید به دلیل اشتغال بالای این صنایع از کم‌کاری و ضعف آنها چشم‌پوشی کرد؛ این نگاه اشتباه بوده و بزرگ‌ترین ظلم به خودروسازان تداوم این نگاه است، چرا که یکی از دلایل ضعف‌های فعلی صنعت خودروی کشور بسنده کردن به وضعیت 20 سال پیش تاکنون است.

وی مطالبه‌گری را در همه بخش‌های جامعه موثر دانست و ادامه داد: مطالبه‌گری از خودروسازان داخلی همواره مورد بی توجهی دولت‌ها بوده، اما وقت آن رسیده است که دولت یازدهم اندکی به خودروسازان سخت بگیرد تا آنها کیفیت ارائه خدمات و کیفیت تولیداتشان را افزایش دهند.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات خودروسازان جهانی عدم مراجعه خودروها به تعمیرگاه و نمایندگی است و یکی از معیارهای محک آنها نیز میزان مراجعه خودروها به دلیل نقص در تولید و یا بی‌کیفیتی قطعات به تعمیرگاه است، اما در مورد تولیدکنندگان داخلی اساساً چنین معیارهایی مطرح نیست و مردم بلافاصله بعد از تحویل خودرو به دنبال تعمیرگاه و نمایندگی مناسب برای تعویض قطعه و رفع عیوب هنگام تولید می‌گردند.

هاشمی گفت: این وضعیت شایسته مردم کشورمان نیست و خودروسازان باید برای مردمی که با زحمت فراوان، حاصل پس‌انداز خودشان را صرف خرید یک خودرو 30 تا 40 میلیونی می‌کنند، خودرویی مناسب و با کیفیت عرضه کنند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروها