لیست گروه‌های تروریستی و معارض‌سوری را تهیه کرده‌ایم/بدون واسطه با عربستان مذاکره می‌کنیم


دیپلمات 46 ساله که به تازگی مسئولیت سخنگویی دستگاه دیپلماسی کشور را بر عهده گرفته در بیان علاقه و اشتیاق خود به مطالعه رسانه‌های گروهی از جمله روزنامه‌ها و مجلات می‌گوید: در حقیقت یک «روزنامه‌خوان حرفه‌ای» یا «مجله‌خوان حرفه‌ای» هستم و اکنون یکی از ناراحتی‌ها و افسوس‌هایم این است که به مانند قبل نمی توانم به مطالعه اخبار، روزنامه ها و مجلات بپردازم، ولی همچنان سعی می‌کنم که مجلات مورد علاقه را بخرم و در فرصت اندکی که دارم آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهم.

نهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان که در اوایل آبان ماه جانشین مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت خارجه کشورمان شد، علاوه بر برگزاری مرتب نشست هفتگی با نمایندگان رسانه‌های گروهی و ارتباط منظم و پیوسته با خبرنگاران حوزه سیاست خارجی از طریق شبکه‌های اجتماعی، در امری مبارک اقدام به سرزدن به رسانه‌های گروهی و آشنایی نزدیک با اهالی رسانه‌ کشور کرده است. در همین چارچوب وی چهارشنبه هفته گذشته حدود 3 ساعت مهمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بود و از بخش های مختلف این خبرگزاری بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های این رسانه دانشجویی قرار گرفت.

انصاری فعالیت کاری خود را در وزارت خارجه از اوایل دهه هفتاد آغاز کرده است، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت خارجه و کارشناسی ارشدش را از دانشگاه تهران اخذ کرده است.

او با توجه به صبغه کاری‌اش در وزارت خارجه، تخصص ویژه‌ای در مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی دارد و در عین حال به شعر و ادبیات نیز علاقه‌مند است؛ چنانکه در اولین نشست مطبوعاتی خود آغاز و پایان سخنانش را با خواندن اشعاری از «شیخ مصلح الدین مشرف بن عبدالله» مشهور به «سعدی شیرازی» آغاز و به اتمام رساند.

حسین جابر انصاری پس از بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا به برخی از سئوالات در این عرصه به ویژه مسائل منطقه و خاورمیانه پاسخ داد و گفت: بین کشورهای عضو کارگروه تعیین شده در نشست وین 3 برای تعیین گروه های تروریستی و معارض در حل بحران سوریه تبادل اطلاعاتی صورت گرفته، ولی هنوز به نتیجه و جمع‌بندی نرسیده‌اند. وی همچنین اعلام کرد: لیست‌هایی در مورد گروه های تروریستی و معارض در سوریه توسط مراجع ذیربط تهیه شده است و در حال حاصر بر روی نهایی کردن آن در حال کار هستیم.

انصاری

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین با بیان این که گفت‌وگو بین ایران و عربستان از یکی دو ماه گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: گفت‌وگو بین ایران و عربستان نیاز به واسطه ندارد، البته به تلاش‌های همراه با حسن نیت برخی از همسایگان و دوستان دو کشور با احترام برخورد می‌شود ولی باید به این نکته توجه داشت که ایران و عربستان دو کشور نزدیک و همجوار از نظر جغرافیایی هستند و برای پیگیری امور و انجام گفت‌وگو نیاز به وساطت ندارند.

متن کامل گفت‌وگوی خبرگزاری ایسنا با سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به شرح زیر است:

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که با توجه به تشکیل کارگروه تعیین گروه‌های تروریستی و معارض در نشست وین 3 آیا تاکنون این کمیته علیرغم اختلافاتی که بین اعضا وجود دارد به نتیجه‌ای رسیده و گفت‌و گویی بین اعضا صورت گرفته است، تصریح کرد: همانطور که بارها اشاره کرده‌ام هدف اصلی برگزاری چنین نشست‌هایی ایجاد سازوکار لازم جهت انجام گفت‌وگوهای سوری - سوری است.

وی با بیان اینکه بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و این بحران تنها از مجاری سیاسی قابل حل است، افزود: ما همواره بر این تاکید کرده‌ایم که بازیگران اصلی و منطقه‌ای در سوریه باید جهت اصلی فعالیت‌شان تسهیل گفت‌وگوها بین دولت سوریه و معارضین باشد و نشست‌های وین مقدمه‌ای است برای کمک به برگزاری نشست بین دولت و معارضین بر اساس یک جدول زمان‌بندی مشخص و اینکه بر این گفت‌وگوها نظارت داشته باشند.

وی با بیان اینکه قرار نیست پرونده این گفت‌وگوها تا ابد مفتوح باشد، ادامه داد: از طرف دیگر این یک اصل اساسی است که در راه‌حل سیاسی سوریه، گروه‌های تروریستی جایی ندارند و گروه‌هایی که در شعار و عمل اثبات کرده‌اند که به دنبال ایجاد تغییر مسالمت‌آمیز هستند در کنار دولت سوریه بازیگران اصلی در جریان این گفت‌وگوها هستند.

انصاری به ماموریت اردن برای تهیه لیستی از گروه‌ه ای معارض و تروریستی در سوریه در نشست وین 2 اشاره کرد و گفت: وقتی این لیست در نشست وین 3 در نیویورک ارائه شد مورد اعتراض ایران قرار گرفت و اجازه توزیع به آن داده نشد و در همان جلسه قرار شد سازوکای ایجاد شود تا بازیگران مهم بحران سوریه در تهیه این لیست مشارکت داشته باشند و بر روی آن بحث کنند.

این دیپلمات 46 ساله کشورمان با بیان اینکه در فرآیند این سازوکار بین کشورهایی که عضو این کارگروه هستند تبادل اطلاعاتی صورت گرفته ولی هنوز به نتیجه و جمع‌بندی نرسیده‌اند، تاکید کرد: اگر این کارگروه بتواند به یک جمع‌بندی اجماعی برسد و بتواند تکلیف این موضوع را مشخص کند شروع گفت‌وگوهای سوری- سوری سرعت خواهد گرفت و از دیگر سو نتایج آن نیز تضمین می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه این کار در واقع حکم ریل‌گذاری اصلی در جریان‌ گفت‌وگوهای سوری - سوری را دارد و جمهوری اسلامی ایران با تمام توان این موضوع را پیگیری می‌کند، افزود: لذا این گروه، نتیجه بخشی آن و ریل‌گذاری که انجام خواهد داد از درجه اول اهمیت برای ایران برخوردار است.

وی با بیان اینکه ایران در نشست وین 3 لیستی را ارائه نکرده بود در پاسخ به این سئوال که آیا ایران با توجه به اینکه نشست وین 4 در بهمن‌ ماه در ژنو برگزار خواهد شد در حال حاضر لیستی از گروه‌های معارض و تروریستی مشخص کرده است، گفت: لیست‌هایی در مراجع ذیربط تهیه شده است و بر روی نهایی کردن آن در حال کار هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه گروه‌هایی که به صراحت و شفافیت مخالفت خود را با تروریسم و فعالیت‌های تروریستی اعلام کرده‌اند و در عمل نیز در چند سال گذشته بر اساس روش‌های مسالمت‌آمیز به دنبال ایجاد اصلاح بوده‌اند در این لیست قرار خواهند گرفت،‌ تاکید کرد: هر گروهی که خارج از این دو شرط باشد از دید ما تروریستی است و به نظر می‌رسد با توجه به این ملاک تعیین گروه‌های تروریستی کار سختی نباشد.

انصاری

این کارشناس برجسته کشورمان با بیان اینکه ممکن است در حال حاضر گروه‌هایی باشند که تمایل داشته باشند به این روند سیاسی بپیوندند و راه‌حل تروریستی را نفی کرده‌اند، ولی پیش از این اقدامات تروریستی انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: قطعاً این گروه‌ها در لیست اولیه قرار نمی‌گیرند، البته باید در مورد آنها نیز مکانیزمی در نظر گرفته شود.

انصاری در پاسخ به این سئوال که ایران برای تهیه لیست گروه‌های معارض و تروریستی از دید خودش با کشور روسیه گفت‌وگوهایی انجام داده است، گفت: ما نه تنها با روسیه بلکه با دیگر کشورهایی که عضو این کارگروه هستند رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم و این موضوع در جریان است، البته ایران و روسیه پیش از برگزاری نشست‌های دیگر نیز با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی داشته‌اند. وی تصریح کرد: در کارگروه تعیین‌ شده جهت مشخص کردن گروه‌های معارض و تروریستی در سوریه باید بین اعضا تبادل لیست و تبادل نگاه صورت بگیرد و قالب‌بندی‌ها و رویکردها تعریف و مشخص شود به نحوی که اعضا در نوع نگاه و تعریف به نقاط اشتراک برسند.

انصاری در مورد خبر منتشر شده در روزنامه «الدیار» لبنان مبنی بر اینکه بشار اسد از کناره‌گیری موقت از دولت جهت تشکیل دولت انتقالی موافقت کرده‌ است، اظهار کرد: این خبرسازی‌ها در فضای بحران سوریه و دیگر بحران‌های منطقه با اهداف خاصی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم در طی چند سال گذشته در جریان بحران سوریه این بوده که راه‌حل حل بحران چگونه شروع شود و وضعیت دولت و نهادهای موجود چگونه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: همیشه مخالفان دولت سوریه شروع راه‌حل سیاسی را منوط به این دانسته‌اند که وضعیت موجود مختومه شود و دولت کنار‌ه‌گیری کند، طبیعی است که دولت سوریه که بر اساس مکانیزم انتخابات مسئولیت را بر عهده گرفته این موضوع را قبول نکند.

انصاری با اشاره به اینکه اگر بنا باشد که راه‌حل سیاسی با شرط و شروط مخالفان دولت سوریه شروع شود، دیگر نمی‌توان نام راه‌حل سیاسی را بر آن گذاشت ادامه داد: اگر آنها از طریق نظامی نتوانستند به این هدف خود دست پیدا کنند از طریق سیاسی نیز موفق نخواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به فعالیت‌های دی‌میستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور بحران سوریه اشاره کرد و گفت: ایشان در جریان رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جهت انجام مأموریت خود به زودی به تهران سفر خواهند کرد و با مقامات کشورمان دیدار می‌کند.

انصاری در مورد گفت‌وگوهای ایران و عربستان و اینکه چه عاملی باعث شد این گفت‌وگوها آغاز شود و محور اصلی آن چه خواهد بود ؟ نیز گفت: گفت‌وگو بین ایران و عربستان از یکی دو ماه گذشته آغاز شده است. در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی از جمله نشست‌های وین سطحی از گفت‌وگوها بین وزرای خارجه دو کشور برگزار شده و در سطوح دیگر نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به اولویت دستگاه سیاست خارجی جهت ارتباط با همسایگان و کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: ایران و عربستان در فضای منطقه نقش مهمی دارند. از دیگر سو گفت‌وگو بین دو کشور ایران و عربستان در حل وضعیت بحرانی منطقه و تلاش برای حل و فصل مسائل موجود دارای اهمیت است و این سه موضوعی که اشاره شد باعث شده که گفت‌وگو با عربستان برای ما دارای اهمیت باشد.

وی افزود: موفقیت و پیش‌شرط این گفت‌وگوها منوط بر این است که این جمع‌بندی نیز در طرف مقابل وجود داشته باشد.

انصاری در پاسخ به این سئوال که آیا این جمع‌بندی و اراده در عربستان وجود دارد، تصریح کرد: اگر درجاتی از این تمایل و اراده نبود این گفت‌وگوهای شروع نمی‌شد، ولی وصول آن به نتیجه منوط به وجود اراده جدی در طرف مقابل است و اگر این روند به خوبی پیش رود نتایج مثبتی را در سطح دوجانبه و منطقه‌ای به همراه خواهد داشت.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه این موضوع یکطرفه نیست، تصریح کرد: به دلیل اهمیت این موضوع بار دیگر تکرار می‌کنم که باید در طرف مقابل نیز این اراده جدی برای رسیدن به نتیجه وجود داشته باشد.

انصاری در پاسخ به این سئوال که آیا گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان به صورت مستقیم انجام شده و یا واسطه‌ای وجود داشته است، گفت: گفت‌وگو بین ایران و عربستان نیاز به واسطه ندارد، البته به تلاش‌های همراه با حسن‌نیت برخی از همسایگان و دوستان دو کشور با احترام برخورد می‌شود، ولی باید به این نکته توجه داشت که ایران و عربستان دو کشور نزدیک و همجوار از نظر جغرافیایی هستند و برای پیگیری امور و انجام گفت وگو نیاز به وساطت ندارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد اخباری که در چند وقت اخیر در ارتباط با سفر بشار اسد به ایران منتشر شده از جمله اینکه برخی از رسانه‌های اعلام کردند بشار اسد را در جریان سفر به تهران چند جنگنده روسی نیز همراهی می‌کنند، تاکید کرد: اینگونه اخبار از سنخ سناریونویسی و فیلمنامه‌نویسی است.

انصاری

وی در همین راستا توضیح داد: اگر شرایط یک کشور عادی باشد سفر مقامات بین دو کشور، بر اساس یک جدول توافق شده انجام و اعلام می‌شود، ولی شرایط سوریه عادی نیست تا بتوان گفت که مثلاً بشار اسد یک ماه دیگر قرار است به ایران سفر کند و اینگونه نیست که در یک جدول زمان‌بندی مشخص چنین موضوعی مطرح شود.

انصاری افزود: همین مساله صحت این اخبار را زیر سئوال می‌برد و مباحثی مانند اینکه فلان جنگنده روسی قرار است هواپیمای بشار اسد را همراهی کند به مانند آنچه که پیش از این اشاره شد، خبرسازی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که به تازگی یکی از پسران قذافی در لبنان دستگیر شده و در جریان اعترافات خود به نقش پدرش در ربودن امام موسی صدر اشاره کرده و از دیگر سو بار دیگر خانواده امام موسی صدر شکایت جدیدی را در این راستا تنظیم کردند و آیا وزارت امور خارجه با توجه به این تحولات جدید اقدام تازه‌ای را در راستای پیگیری پرونده امام موسی صدر انجام داده است، اعلام کرد: این تحولات جدید در حد خبری و رسانه‌ای است و این موضوع در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه الزاماً آنچه که در رسانه ها مطرح می‌شود از دقت و صحت برخوردار نیست و ما باید بر اساس گزارش‌های واقعی مبتنی بر واقعیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد: البته در گذشته نیز وزارت امور خارجه پیگیری‌های زیادی را در این ارتباط انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روابط ایران و کانادا با توجه به تعهد دولت کانادا و ابراز تمایل دولت این کشور برای از سرگیری روابط با ایران، اظهار کرد: روابط ایران و کانادا به دلیل برخورد نامناسب دولت گذشته این کشور با ایران دچار مشکل شد و بعد از انتخابات اخیر در کانادا، دولت جدید کانادا اظهارنظرهایی را در مورد ازسرگیری روابط با ایران و حل و فصل مسائل گذشته مطرح کرده است و از دید ناظرین بین‌المللی چشمه‌ها و دریچه‌های امیدی برای تحول در روابط دو کشور ایجاد شده است.

انصاری با تاکید بر اینکه شروع کننده مشکل ایران نبود و این موضوع از طرف کانادایی‌ها آغاز شد، خاطرنشان کرد: اگر دولت کانادا سیاست های جدیدی مبتنی بر واقعیت در راستای تعامل با ایران داشته باشد ما نیز این آمادگی را داریم که مسیر دوره گذشته را پشت سر بگذاریم تا مسیر جدیدی در جریان روابط دو کشور آغاز شود ولی همانطور که گفتم موفقیت این موضوع منوط به تصمیم‌گیری و اتخاذ سیاست قطعی از سوی دولت کانادا دارد و آنها هستند که باید اراده جدی در این زمینه از خود نشان دهند تا زمینه تغییر فضا ایجاد شود. وی به عملکرد کانادا در قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل علیه ایران اشاره کرد و گفت: عملکرد کانادا در قطعنامه‌های حقوق بشری همان نگرش دولت قبلی این کشور است. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در عین حال تصریح کرد: ما البته نمی‌گوییم به دلیل اتفاق رخ داده دیگر فرصت جدیدی وجود ندارد ولی محقق شدن آنچه که فرصت جدید اطلاق می‌شود منوط به اتخاذ تصمیم و اراده جدی از سوی دولت کانادا برای تعامل با ایران است.

وی در پاسخ به این سئوال که در چه زمانی سطح روابط ایران و انگلیس به سطح سفیر و همچنین انجام کارهایی مانند صدور ویزا در سفارتخانه‌های دو کشور ارتقاء پیدا خواهد کرد، افزود: همکاری و فعال‌سازی سفارتخانه‌های دو کشور آغاز شده و این موضوع مسیر خود را طی می‌کند.

انصاری در ادامه گفت: گام‌های جدید بر اساس وضعیت روابط موجود به پیش خواهد رفت البته دولت و وزارت امور خارجه بر اساس سیاست‌های کلی کشور و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تصمیمات خود را برای آینده در این ارتباط اتخاذ می‌کند و نمی‌توان چارچوب مشخصی را تعیین کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت پناهندگان ایرانی در استرالیا و همچنین ایرانیانی که همراه با پناهندگان سوری به کشورهای اروپایی رفتند ولی پشت مرزهای این کشورها مانده‌اند، خاطرنشان کرد: پیگیری وضعیت اتباع ایرانی در هر نقطه از جهان یکی از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است و هیچ ساعت و لحظه‌ای نیست که این پیگیری‌ها انجام نشود که این امر شامل مهاجران، زندانیان و بازداشتی‌های ایران در خارج از کشور و همچنین مسافرین است؛ در واقع پیگیری انواع گرفتاری اتباع ایرانی در خارج از کشور جزء وظایف ذاتی این وزارتخانه است و دستگاه دیپلماسی کشور نیز از تمام ظرفیت‌های خود برای پیگیری این موضوع استفاده خواهد کرد.

انصاری با بیان اینکه در حال حاضر به خاطر مجموعه جنگ‌ها و درگیری‌هایی که در نقاط مختلف جهان به ویژه غرب آسیا و آفریقا به وجود آمده موضوع مهاجرین به معضل و مسأله دنیای معاصر تبدیل شده و بسیاری از دولت‌ها با آن مواجه هستند، ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در این ارتباط همکاری دولت‌های مختلف با یکدیگر جهت نحوه تعامل و مواجهه با این پدیده انسانی و پیچیده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید مجدد مبنی بر اینکه دستگاه وزارت امور خارجه آمادگی ارائه کلیه تسهیلات به اتباع ایرانی که به هر دلیل در نقاط مختلف جهان دچار مشکل شده‌اند، جهت بازگشت با عزت و احترام آنها به ایران را دارد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این راستا افزود: وقتی که اتباع ایران به کشورهای دیگر می‌روند شامل قوانین آنجا می‌شوند و بخشی از مشکلات و محدودیت‌های ما در پیگیری وضعیت ‌آنها مربوط به این موضوع است، البته وزارت امور خارجه با دولت‌های این کشورها جهت پیگیری و حل مشکلات اتباع رایزنی و گفت‌وگو می‌کند.

انصاری در ابتدای این مصاحبه در مورد خبرگزاری ایسنا گفت: تصویری که من از ایسنا دارم یک رسانه زنده همراه با حریت است و شاید بتوان گفت با توجه به اینکه شاکله ایسنا از دانشجویان و قشر دانشگاهی شکل گرفته در تحقق این ویژگی موثر بوده است.

انصاری

وی با بیان اینکه این خبرگزاری به مانند رودخانه جاری است و گوهری است که باید قدر آن را دانسته شود، ادامه داد: موسسه ایسنا جمع نقایض است از طرفی یک موسسه است و باید ویژگی های موسسه را داشته باشد از طرف دیگر چون دارای فضای دانشجویی است از ویژگی حرکت، تحول و تغییر برخوردار است و این دو شاخصه به راحتی با هم جمع نمی‌شوند ولی کار ویژه و هنر ایسنا این است که این دو را با هم جمع کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان افزود: من همواره یک مخاطب پیگیر رسانه های گروهی بودم و شاید بتوان بگویم که یک روزنامه خوان حرفه ای یا مجله خوان حرفه ای هستم.

انصاری با اشاره به اینکه از همان ابتدای جوانی برای خواندن و دریافت روزنامه‌هایی که در آن زمان چاپ می شده در برابر دکه های روزنامه فروشی در صف می ایستاده، گفت: رسانه ایسنا خوشبختانه در طی سال‌های فعالیت خود کمتر وارد منازعات داخلی شده است و کم و بیش در مسیر اعتدال در چارچوب منافع ملی و ظرفیت‌های موجود در کشور حرکت کرده است و این یک نقطه ممیزه برای این خبرگزاری است.

این دیپلمات کشورمان ضرورت داشتن نگاه ملی را برای رسانه‌ها به خصوص در بخش اخبار سیاست خارجی یک امر حیاتی و مهم دانست و گفت:‌ امیدوارم بیش از گذشته شاهد موفقیت و شکوفایی ایسنا با حفظ حریت، تحول و تحرک آن باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به نگاه وزارت خارجه در راستای تعامل با رسانه‌ها اشاره کرد و گفت:‌در تلاشیم این ارتباط را به لحاظ کمی و کیفیت ارتقا داده و در این چارچوب با سازوکاری مناسب به پیش برویم.

گفت و گو از خبرنگار ایسنا : اکرم احقاقی

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کمک های عربستان سعودی به گروه های تروریستی در سوریه